Avdelingsleder
Lier kommune
- Frist 25.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Avdelingsleder
Vi søker en ny kollega til ledergruppen i virksomhet Kultur og Fritid, som vil ha ansvar for avdelingen Park, Idrett og Friluftsliv.
Avdeling Park, idrett og Friluftsliv har et bredt og viktig ansvarsområde. Fra drift og utvikling av grøntområder, rekreasjonsområder og idrettsarealer, til forvaltning, planprosesser og saksbehandling. I denne avdelingen jobber man både strategisk langsiktig, og operativt i sesong- og daglig drift. Her må man kunne sjonglere oppstående hendelser og tenke visjonært om framtiden. Avdelingen har høy faglig kompetanse, og trenger en leder som gir tillit og ansvar, som kan sette retning, og gi struktur og veiledning der det trengs. Virksomheten trenger en aktiv medspiller, som ser muligheter og innovative løsninger i felleskap med de andre avdelingene.
Avdelingen inngår i virksomhet Kultur og Fritid. Vi samarbeider på tvers av avdelingene der hvor det er hensiktsmessig, og vi jobber aktivt for å ivareta og videreutvikle et inkluderende og trivelig Liersamfunn. Kommunen er i en omstillingssituasjon, og kravet til vår omstillingsevne og innovasjonskraft blir stadig høyere. Vi kan få endrede ansvarsoppgaver, men målet er stadig det samme: Sammen skaper vi gode Lieropplevelser!
Arbeidsoppgaver
Avdelingsleder har delegert ansvar for økonomi, personal og utvikling av avdelingens ansvarsområder. Det er et stort spenn i ansvarsområdene, og avdelingen har mye fagkompetanse.
Park, Idrett og Friluftsliv leverer tjenester av høy kvalitet, både i drift av anlegg, park og friluftsområder, samt i utvikling, planlegging og gjennomføring av nye prosjekter. Avdelingen har ansvar for politiske saker og utredninger i sitt felt, og avdelingen er også vedtaksmyndighet i saker som særlig berører friluftsliv, allemannsrett, markaloven og statlig sikrede naturområder.
Avdelingsleder har ansvar for budsjetter i både drift og investering. Her er det viktig å kjenne til regler om offentlige anskaffelser, kontraktsoppfølging, avtaleinngåelser og generell regnskapsoppfølging.
Avdelingen har et tett samarbeid med både interne og eksterne parter. Særlig idrettslag og idrettsråd, skoler og barnehager, samt andre kommunale tjenesteområder og foretak.
Avdelingsleder har ansvar for at avdelingen drives på et forsvarlig nivå når det gjelder HMS, arbeidsmiljø og tariffavtaler. Spesielt i denne avdelingen er ulike turnusavtaler, arbeidsplaner og vaktordninger for ulike deler av avdelingen. Dette krever god kjennskap til lov- og avtaleverk.
Virksomheten har nylig vært igjennom en større omstillingsprosess, dette er en prosess som fortsatt er i en implementeringsfase. Som mange kommuner står også Lier kommune overfor ytterligere omorganisering og effektivisering. Det krever en særskilt robusthet og kompetanse i endringsarbeid.
I endringsprosessene vi står i er det særlig viktig med ivaretagelse av både ansatte og samarbeidsparter, - og også sørge for å etterleve de ambisjonene som settes av kommunens administrative og politiske ledelse.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen noen av fagfeltene idrett/anleggsforvaltning, ledelse og innovasjon.
- Dokumentert erfaring fra personalledelse og budsjett/økonomi
- Erfaring fra omstillings- og endringsprosesser
- Erfaring fra offentlig forvaltning/politisk styrte organisasjoner
- Gode digitale ferdigheter
- Førerkort klasse B
Lederen bør, i tillegg til lederkompetanse inkl. personal og økonomi, ha kompetanse fra fagområdene til avdelingen, -og da særlig kunne lede, og veilede, innen forvaltningssaker og politisk saksbehandling.
Gode samarbeidsevner på alle nivå er svært viktig for stillingen, og evne til å se saker fra ulike perspektiver. Lederen må ha et åpent og godt samarbeid med tillitsvalgt-apparatet, særlig i de endringsprosessene avdelingen og virksomheten står overfor.
Personlige egenskaper
- Systematisk og effektiv
- Fungere godt både selvstendig og i samarbeid
- Glad i folk! Være åpen og tydelig. Lytte og være modig
- Gjennomføringsevne, pragmatisk og utviklingsorientert
- Takle perioder med høyt tempo og korte frister, så vel som langsiktige prosesser
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Et engasjert og flott arbeidsmiljø med god dialog mellom de ulike forvaltningsnivåene i kommunen, -både politisk og administrativt. Det er med på å gjøre drift og utvikling til et felles prosjekt, og gir muligheter for felles forståelse for samfunnsoppdraget.
- Hos oss får du være med på å forme Liersamfunnet i samhandling med kollegaer og samarbeidsparter.
- Som ansatt i kommunen får du en av landets beste pensjonsordninger.
- Lønn etter avtale.
Andre opplysninger
I Lier kommune må alle som skal arbeide innen helse og omsorg eller med barn, unge og funksjonshemmede fremvise tilfredsstillende politiattest før tiltredelse. Denne fremvises ved tilbud om ansettelse og skal ikke legges ved søknaden.
I henhold til offenleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
'Gyldig arbeids - og oppholdstillatelse.
Om arbeidsgiveren
Sentralt beliggende på Østlandet, mellom Asker og Drammen, finner du grønne Lier med 28 000 innbyggere. Vi er en innovativ og fremoverlent kommune med mange spennende utviklingsprosjekter. Her er det stor tilflytting, gode oppvekstvilkår og flotte rekreasjonsområder. Lier kommune har 2000 medarbeidere som yter et vidt spekter av tjenester med høy kvalitet. Vi ønsker å rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere med sikte på å utvikle gode velferdstjenester til innbyggerne over tid.
Følg oss på Facebook og se hvordan vi jobber!
Nøkkelord
Kultur, Park, Friluftsliv, Anleggsforvaltning, Innovasjon
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393629851
- Sist endret