
Forretningsanalytiker
Oslo kommune
- Frist 03.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Forretningsanalytiker
Er du en samfunnsbevisst og nysgjerrig analytiker som er opptatt av verdiskaping? Er du en av de som tenker at digitalisering er et viktig virkemiddel i omstillingen i offentlig sektor? Da kan du trygt lese videre – for da har vi behov for nettopp deg.
Origos oppdrag er å stå i front for å skru opp farten på utviklingen av digitale innbyggertjenester i Oslo kommune. Vi jobber innenfor barnehage, frivillighet, helse og omsorg og sosiale tjenester. Vi jobber med flere av de store samfunnsflokene, og grubler på hvordan det offentlige kan bli enda mer datadrevet og løse behovene til innbyggerne mer proaktivt og mer helhetlig. Det hele handler om å forbedre, forenkle og effektivisere.
Origo jobber nå sammen med Helseetaten med å videreutvikle fagsystemet for økonomisk sosialhjelp og legge til rette for økt automatisering av saksbehandlingen i bydelene. For å lykkes trenger vi god innsikt i både brukerbehov og hvilke gevinster vi skaper. Og det er her du kommer inn i bildet.
Som etat har vi siden 2020 bygget opp et suverent digitalt produktutviklingsmiljø, med 150 hjelpsomme, rause og engasjerte ansatte. I 2026 blir vi del av en helt ny storsatsing på utvikling i Oslo kommune. Den reisen vil vi gjerne ha deg med på.
Litt om rollen og arbeidsoppgavene
Som forretningsanalytiker vil du i første omgang inngå i et tverrfaglig team som jobber med arbeidsprosessene og fagsystemet knyttet til økonomisk sosialhjelp. Du vil jobbe med data, analyser og innsikt som er viktige for at vi skal prioritere riktig. Målet er at kommunen skal fatte gode beslutninger, men også å synliggjøre gevinstene av digitaliseringen.
I tillegg til å jobbe med innsikt som er viktig for produktsatsingene våre, er en sentral del av jobben å tilgjengeliggjøre styringsdata for etater og bydeler. Som analytiker i Origo vil du også ha et ansvar for å kontinuerlig videreutvikle både gevinst- og målemetodikk innen ditt ansvarsområde. Til daglig vil du jobbe tett på produktutviklingsteamene våre, mens du vil ha ditt faglige anker i vår strategi- og analyseavdeling.
Hva ser vi etter?
Kanskje er du en erfaren analytiker med et godt hode for å oversette data og innsikt til gode beslutninger. Vi blir ekstra interessert om du har teft for å identifisere de riktige tallene som viser verdiskapning for brukerne eller flaskehalser i utviklingen.
En kjerneegenskap er at du lever og ånder for datadrevne beslutninger. Vi tror du kommuniserer like godt med utviklere, som har nøkkelen til dataene, som med forretningssiden – som nyter dashbordene du har laget.
Hvem jobber du med?
Du er heldigvis ikke alene om jobben. I det daglige jobber du sammen med tverrfaglige produktutviklingsteam. Du omgis av designere, utviklere, jurister, analytikere, fageksperter og produktfolk. Vi jobber også med mange flinke folk ellers i kommunen som har tonnevis med domenekunnskap.
På våre nettsider kan du lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss: https://labs.oslo.kommune.no/jobb.
Arbeidsoppgaver
Vi ser for oss at hverdagen din vil bestå av følgende oppgaver:
- etablering av business case for nye satsinger
- kvantitative analyser knyttet til å identifisere behov og muligheter
- analyser og oppfølging av gevinster
- bistå teamene våre med utvikling av produktstrategi og veikart
- etablering av nullpunktsmålinger, bruks- og effektmålinger, resultatindikatorer
- tilrettelegge for deling av styringsdata
- presentere data og innsikt på en tydelig måte til beslutningstakere
- jobbe frem og vedlikeholde datavisualiseringer og dashbord ved hjelp av Power BI
- bidra til faglig utvikling i avdelingen
Kvalifikasjoner
Vi er ekstra nysgjerrig på deg som har
- god erfaring med dataanalyser, bruks- og effektmålinger, gevinstanalyser
- god erfaring med utvikling av business case og beslutningsgrunnlag
- evne til å bryte ned store, komplekse problemer i mindre, mer håndterbare deler
- god erfaring med å sette opp dashboard Power BI
- god forståelse av samspillet mellom arbeidsprosesser og teknologiske løsninger
- god kjennskap til smidig utvikling og produktorientering
- svært gode kommunikative evner, både skriftlig, muntlig og visuelt
- utdanning på høyskole eller universitetsnivå, bachelor eller mastergrad, gjerne innen økonomi eller samfunnsøkonomi
Arbeidsspråket i kommunen er norsk, men ikke vær redd for å søke selv om du ikke snakker helt perfekt. Erfaring, kvalifikasjoner og personlig egnethet kan kompensere for manglende formell utdanning.
Personlige egenskaper
- Vi er veldig opptatt av å bygge et humørfylt, raust og inkluderende miljø, med folk som gjerne får litt ekstra kick av samfunnsoppdraget vårt.
- Vi skal lage og lære mye nytt, så det er en fordel å ikke være utpreget problemorientert.
- Er du analytisk, strukturert og nysgjerrig, og i tillegg evner å både lytte og dele, da høres det ut som en god match.
- Et grunnprinsipp for oss er å se helheten fremfor enheten (eller kommunehatten på, som vi kaller det), og ikke tenke at «det er noen andre sitt problem».
- For denne stillingen ser vi spesielt etter deg som alltid er litt ekstra nysgjerrig på de store driverne i samfunnet, som evner å se mulighetene de gir og gevinstene vi kan skape.
- Personlig egnethet for stillingen vektlegges.
Vi tilbyr
- Kjempemulighet til å bidra til forbedring og utviklingen av nye samfunnsnyttige tjenester som brukes av Oslos innbyggere.
- Store muligheter til å påvirke egne oppgaver og arbeidshverdag.
- Frihet til faglig utvikling.
- Gode låne-, pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring.
- Gode muligheter for hjemmekontor.
- Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd.
- Fleksibel arbeidstid. Arbeidstid er 37 timer 55 minutter per uke inkl. lunsj. Muligheter for avspasering av plusstid.
- Lønnsspenn fra 50–57, for tiden 781 900–898 000, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Om arbeidsgiveren
Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsing på digital transformasjon. Vår oppgave er å forbedre hverdagen til innbyggerne gjennom digitalisering av kommunens tjenester. Oppgaven vår er billedliggjort i Historien om Tim: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg
Vi har som mål å være Norges beste digitale miljø, og med det, en av Norges mest attraktive arbeidsplasser innen digitalisering. Oppskriften er enkel: 100% samfunnsnyttige oppgaver, mye moro, og bred satsning på å utvikle og beholde folka våre. På våre nettsider kan du lese mer om livet i Origo: https://labs.oslo.kommune.no/jobb
For å kunne utvikle de beste tjenestene for våre innbyggere er vi helt avhengige av å ha ansatte som gjenspeiler mangfoldet i byens befolkning. Dette er et mål vi jobber aktivt mot. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell identitet, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
- Sektor: Offentlig
- Sted: 0155 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Analyse, Forretningsutvikling og strategi
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
forretningsanalyse, data, innsikt, produktutvikling, gevinster
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393635220
- Sist endret