Bildegalleri
(1/1)
Vittorio Antonio Bressanin (1860-1941) - Salotto Veneziano, la Partita a Carte
Til salgs9 324 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Vittorio Emanuele Bressanin (1860 1941) var en italiensk maler og skulptr.
Fdt i Musile di Piave i provinsen Venezia, snn av en kjpmannsfamilie, flte han en disposisjon for male og bestemte seg for flytte, mens han fortsatt var ung, til Venezia for studere videre ved det lokale kunstakademiet. Etter endt utdanning ble han kalt til undervise ved den lokale kunstskolen, grunnlagt i 1872, hvor han bidro til opplring av studenter sammen med kolleger av kaliber Ettore Tito, Ludovico Cadorin og Emilio Paggiato. Ved siden av lreryrket sitt produserte han en rekke malerier, p lerret og i freskomalerier, trofast mot barokkstilen til de venetianske freskemalerne fra det attende rhundre, kombinert med repeterende neo-rokokkomater som han, til tross for at det italienske kunstneriske panoramaet utviklet seg, forble trofast til sin dd.
Den frste suksessen som gjorde ham kjent p nasjonalt niv kom i 1887, med verket "L'ultimo Senato" utstilt p den nasjonale kunstneriske utstillingen i Venezia, en suksess gjentatt i Milano i 1894 med oppnelsen av Principe Umberto-prisen med verket "Fuoco spezzato". Mange av verkene hans er bevart p Museet for moderne kunst i C Pesaro i Venezia og andre by- og italienske museer. Han dde i Venezia i 1941.
BESKRIVELSE
"Salotto Veneziano, la Gioco a Carte", olje p panel, 36,5x50,5cm med ramme, 18,5x33cm panelet alene, 1921, signert og datert nede til venstre.
Scenen pner i en venetiansk stue eller gambling kasino. Ulike skikkelser befolker interiret, tre herrer som sitter rundt bordet og spiller kort mens en betjent er opptatt med dele ut kort og spille sjetonger. En av herrene strekker seg ut ved foten av bordet for plukke opp et falt kort, til venstre og hyre for bordet ser en gruppe maskerte karakterer underholdt p spillet. Flere elementer gr tilbake til Venezia fra 1700-tallet, som stilen til stukkatur og speil p veggene, klrne til herrene ved bordet, for ikke snakke om maskene.
Maleriet har en vakker utforming, strukturert p et spill av diagonaler og skjringer bestemt av den skr oppstillingen av spillebordet, og av den motsatte diagonaliteten til bordet med mbler i forgrunnen til venstre. En faktor som gir stor rytme, dynamikk og involvering av tilskueren i scenen, fremhevet enda mer av samspillet mellom blikk, positurer og gester til de ulike karakterene. Penselstrket er lst og uformelt, fylt med lyse farger. Karakteristisk for Bressanin, i hvis arbeidsfarge er hovedpersonen, i stand til beskrive lys og volumer nesten uten sttte fra tegning, henvist til bare en innledende faktor. Maleriet er ikonisk for forfatteren, bde for sin mte som allerede nevnt, men fremfor alt for sitt emne. Fra en ung alder holdt Bressanin seg til bevegelser fra 1700-tallet og nyrokokko, og uttrykte dem i scener fra Venezia fra 1700-tallet med en galant, noen ganger nesten erotisk smak, alltid med en sterk dekorativ innvirkning, og fant sine billedreferanser i Giandomenico Tiepolo og Pietro Longhi. Et verk av raffinert teknikk og komposisjon, med en frisk og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Vittorio Emanuele Bressanin (1860 1941) var en italiensk maler og skulptr.
Fdt i Musile di Piave i provinsen Venezia, snn av en kjpmannsfamilie, flte han en disposisjon for male og bestemte seg for flytte, mens han fortsatt var ung, til Venezia for studere videre ved det lokale kunstakademiet. Etter endt utdanning ble han kalt til undervise ved den lokale kunstskolen, grunnlagt i 1872, hvor han bidro til opplring av studenter sammen med kolleger av kaliber Ettore Tito, Ludovico Cadorin og Emilio Paggiato. Ved siden av lreryrket sitt produserte han en rekke malerier, p lerret og i freskomalerier, trofast mot barokkstilen til de venetianske freskemalerne fra det attende rhundre, kombinert med repeterende neo-rokokkomater som han, til tross for at det italienske kunstneriske panoramaet utviklet seg, forble trofast til sin dd.
Den frste suksessen som gjorde ham kjent p nasjonalt niv kom i 1887, med verket "L'ultimo Senato" utstilt p den nasjonale kunstneriske utstillingen i Venezia, en suksess gjentatt i Milano i 1894 med oppnelsen av Principe Umberto-prisen med verket "Fuoco spezzato". Mange av verkene hans er bevart p Museet for moderne kunst i C Pesaro i Venezia og andre by- og italienske museer. Han dde i Venezia i 1941.
BESKRIVELSE
"Salotto Veneziano, la Gioco a Carte", olje p panel, 36,5x50,5cm med ramme, 18,5x33cm panelet alene, 1921, signert og datert nede til venstre.
Scenen pner i en venetiansk stue eller gambling kasino. Ulike skikkelser befolker interiret, tre herrer som sitter rundt bordet og spiller kort mens en betjent er opptatt med dele ut kort og spille sjetonger. En av herrene strekker seg ut ved foten av bordet for plukke opp et falt kort, til venstre og hyre for bordet ser en gruppe maskerte karakterer underholdt p spillet. Flere elementer gr tilbake til Venezia fra 1700-tallet, som stilen til stukkatur og speil p veggene, klrne til herrene ved bordet, for ikke snakke om maskene.
Maleriet har en vakker utforming, strukturert p et spill av diagonaler og skjringer bestemt av den skr oppstillingen av spillebordet, og av den motsatte diagonaliteten til bordet med mbler i forgrunnen til venstre. En faktor som gir stor rytme, dynamikk og involvering av tilskueren i scenen, fremhevet enda mer av samspillet mellom blikk, positurer og gester til de ulike karakterene. Penselstrket er lst og uformelt, fylt med lyse farger. Karakteristisk for Bressanin, i hvis arbeidsfarge er hovedpersonen, i stand til beskrive lys og volumer nesten uten sttte fra tegning, henvist til bare en innledende faktor. Maleriet er ikonisk for forfatteren, bde for sin mte som allerede nevnt, men fremfor alt for sitt emne. Fra en ung alder holdt Bressanin seg til bevegelser fra 1700-tallet og nyrokokko, og uttrykte dem i scener fra Venezia fra 1700-tallet med en galant, noen ganger nesten erotisk smak, alltid med en sterk dekorativ innvirkning, og fant sine billedreferanser i Giandomenico Tiepolo og Pietro Longhi. Et verk av raffinert teknikk og komposisjon, med en frisk og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 393636525 |
---|---|
Sist endret | 15.2.2025 kl. 08:49 |