Bildegalleri
(1/1)
Georg Philipp I Rugendas (1666-1742), Attributed to - Paesaggio con Soldati
Til salgs16 318 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Georg Philipp I Rugendas (1666 1742) tysk maler. Forfatter av slag og militrscener, samt en gravr, fdt i den frie keiserbyen Augsburg, i dagens Bayern, Tyskland.
Han var elev av Isaak Fisches, en maler av historiske emner, og tok Bourguignon, Lembke og Tempesta som modeller, men han utviklet stilen sin fremfor alt gjennom direkte studier av de forskjellige faser av militrlivet. Han fortsatte studiene i to r i Wien og, i 1692, under veiledning av Antonio Molinari i Venezia, fr han flyttet til Roma. Under beleiringen og plyndringen av Augsburg i 1703 utsatte han seg selv for stor fare ved tegne, midt i kampene, scenene som omringet ham. De seks etsningene som er et resultat av denne opplevelsen er kanskje den mest bemerkelsesverdige delen av hans arbeid. Oljemaleriene hans kan best studeres i Brunswick Gallery, som har ni av verkene hans som skildrer kampscener.
BESKRIVELSE
"Landskap med soldater", olje p lerret montert p panel, 33,5x47cm med ramme, 24x37,6cm panelet alene, datert til frste fjerdedel av 1700-tallet. P baksiden er notater og kartusjer, den sentrale knyttet til et restaureringsinngrep i 1949, den andre knyttet til attribusjonen til Georg Philipp I Rugendas som forfatter.
Teksten oversatt til italiensk er rapportert nedenfor.
Kartusj knyttet til restaureringen:
Dette maleriet hadde blitt montert p et annet lerret og strukket over en blindramme, som ikke kunne spikres fast. Fra det originale lerretet, spesielt i de nedre delene, hadde det lsnet mye maling. Videre var det hull i det underliggende lerretet ogs.
Av denne grunn fjernet jeg i august 1949 det andre lerretet fra maleriet, strk baksiden av det originale lerretet med voks for feste malinglaget til billedsttten igjen, og monterte deretter maleriet p nytt, frst p et nytt lerret nummer to og deretter p en kryssfinerplate.
Stuttgart, 2. september 1949
Karl Mayer
Sjefsrestauratr
Wrtt. Statsgalleriet Stuttgart
Neckarstrasse 32
Kartusj relatert til attribusjonen:
Hypotesen om at dette er et verk av Rugendas stttes av flgende sitater:
G. Ebe: Den tyske cicero, III. Maleri, tyske skoler, Leipzig, Otto Spamer forlag 1898, s. 447:
"Iflge Courtois var ogs den hyt aktede og betydningsfulle Georg Philipp Rugendas, fdt i 1666 i Augsburg og dd i 1742, kunstnerisk trent. Hans store talent kommer tydeligst til syne i hans frihndstegninger og graveringer. Rugendas har ikke bare malt og tegnet kampscener, men ogs skildret livet i leirene og militre marsjene5, a5. nr. 588, et hestemarked nr. 584: Fr en beleiret by. To svrt viktige kampmalerier av ham er i Imperial Gallery i Wien (nr. 1660 og 1661), samt i Augsburg, Dresden, Innsbruck og Stuttgart Gallery (nr. 564: Soldiers in the Camp). Rugendas dde som direktr for tegnegalleriet grunnlagt i 1710 i Augsburg.
Utsikten pner mot et landskap befolket av mange karakterer, hovedsakelig soldater, som fr en til tenke p en militrleir eller et yeblikks hvile under beleiringsoperasjonene p byen som kan skimtes til venstre over bakken. Scenen er organisert i niver, og viser i forgrunnen til venstre en gruppe soldater som er opptatt med drikke og snakke mens de sitter ved et improvisert bord, med en gruppe kavalerister rett bak seg. Fortsatt i forgrunnen til hyre er en annen gruppe karakterer bestende av to kvinner, hvorav den ene er opptatt med amming, og flere vpenmenn. Til venstre kan du se profilen til en festningsmur med et trn i vre del.
Andre etasje pner ut mot et strre rom hvor ulike karakterer str, andre sitter eller ligger p gulvet, alle opptatt med sine gjreml. Flere ser ut til vre ifrt militruniform, mens andre opptrer i sivile klr. Tredje etasje pner ut mot dalens vidder, her vises et lett skrnende terreng som, dypere, mter sene i horisonten. Plassen gr tapt i det bl av sfumatoen, og viser fortsatt tilstedevrelsen av folkemengder og bygninger. Til venstre reiser det seg en hyde, p toppen av denne er det trn og bygninger. Det hele domineres av den store bl himmelen krysset av hvite og stille skyer.
Innstillingen er scenografisk, strukturert p et smart planspill og en dristig perspektiveffekt, i stand til involvere tilskueren i scenens romlighet og dybde. Det narrative apparatet til verket er ogs bemerkelsesverdig, der enkeltstende, praktisk talt autonome situasjoner samhandler med hverandre og bygger handlingen i historien. For eksempel gruppen av soldater som drikker og snakker til venstre, gruppen med kvinner og vpenvpen til hyre, eller de to personene som ligger med ryggen til hverandre i midten. Maleriet kan sterkt tilskrives Rugendas, ikke bare for selve motivet, men ogs for flere andre sregenheter. For det frste var fortellingens egenart, forfatteren var faktisk bermt for militre emner, men ikke s mye for de klassiske kampene, men for passasjer som fortalte om livet under beleiringer eller i leirene. En annen mer teknisk faktor som gjr attribusjonen til Rugendas betong er typen penselstrk. En type relativt flytende og ls strk, som klarer beskrive helheten p en umiddelbar og syntetisk mte, uten dvele overdrevent ved omsorgen for den lille detaljen. Leseren henvises til en visuell sammenligning med visse verk av Rugendas, spesielt med fokus p representasjonen av karakterene, ansiktene og klrne. Et maleri med en scenografisk og engasjerende setting i et lite format, bevis p den utfrende hndens tekniske visdom. Den estetiske innvirkningen er behagelig.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket fremstr intakt i alle deler og med godt lesbare farger. Sm tegn p aldring i samsvar med varens alder. Konservative restaureringsinngrep fra 1949 (se etikett p baksiden).
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Georg Philipp I Rugendas (1666 1742) tysk maler. Forfatter av slag og militrscener, samt en gravr, fdt i den frie keiserbyen Augsburg, i dagens Bayern, Tyskland.
Han var elev av Isaak Fisches, en maler av historiske emner, og tok Bourguignon, Lembke og Tempesta som modeller, men han utviklet stilen sin fremfor alt gjennom direkte studier av de forskjellige faser av militrlivet. Han fortsatte studiene i to r i Wien og, i 1692, under veiledning av Antonio Molinari i Venezia, fr han flyttet til Roma. Under beleiringen og plyndringen av Augsburg i 1703 utsatte han seg selv for stor fare ved tegne, midt i kampene, scenene som omringet ham. De seks etsningene som er et resultat av denne opplevelsen er kanskje den mest bemerkelsesverdige delen av hans arbeid. Oljemaleriene hans kan best studeres i Brunswick Gallery, som har ni av verkene hans som skildrer kampscener.
BESKRIVELSE
"Landskap med soldater", olje p lerret montert p panel, 33,5x47cm med ramme, 24x37,6cm panelet alene, datert til frste fjerdedel av 1700-tallet. P baksiden er notater og kartusjer, den sentrale knyttet til et restaureringsinngrep i 1949, den andre knyttet til attribusjonen til Georg Philipp I Rugendas som forfatter.
Teksten oversatt til italiensk er rapportert nedenfor.
Kartusj knyttet til restaureringen:
Dette maleriet hadde blitt montert p et annet lerret og strukket over en blindramme, som ikke kunne spikres fast. Fra det originale lerretet, spesielt i de nedre delene, hadde det lsnet mye maling. Videre var det hull i det underliggende lerretet ogs.
Av denne grunn fjernet jeg i august 1949 det andre lerretet fra maleriet, strk baksiden av det originale lerretet med voks for feste malinglaget til billedsttten igjen, og monterte deretter maleriet p nytt, frst p et nytt lerret nummer to og deretter p en kryssfinerplate.
Stuttgart, 2. september 1949
Karl Mayer
Sjefsrestauratr
Wrtt. Statsgalleriet Stuttgart
Neckarstrasse 32
Kartusj relatert til attribusjonen:
Hypotesen om at dette er et verk av Rugendas stttes av flgende sitater:
G. Ebe: Den tyske cicero, III. Maleri, tyske skoler, Leipzig, Otto Spamer forlag 1898, s. 447:
"Iflge Courtois var ogs den hyt aktede og betydningsfulle Georg Philipp Rugendas, fdt i 1666 i Augsburg og dd i 1742, kunstnerisk trent. Hans store talent kommer tydeligst til syne i hans frihndstegninger og graveringer. Rugendas har ikke bare malt og tegnet kampscener, men ogs skildret livet i leirene og militre marsjene5, a5. nr. 588, et hestemarked nr. 584: Fr en beleiret by. To svrt viktige kampmalerier av ham er i Imperial Gallery i Wien (nr. 1660 og 1661), samt i Augsburg, Dresden, Innsbruck og Stuttgart Gallery (nr. 564: Soldiers in the Camp). Rugendas dde som direktr for tegnegalleriet grunnlagt i 1710 i Augsburg.
Utsikten pner mot et landskap befolket av mange karakterer, hovedsakelig soldater, som fr en til tenke p en militrleir eller et yeblikks hvile under beleiringsoperasjonene p byen som kan skimtes til venstre over bakken. Scenen er organisert i niver, og viser i forgrunnen til venstre en gruppe soldater som er opptatt med drikke og snakke mens de sitter ved et improvisert bord, med en gruppe kavalerister rett bak seg. Fortsatt i forgrunnen til hyre er en annen gruppe karakterer bestende av to kvinner, hvorav den ene er opptatt med amming, og flere vpenmenn. Til venstre kan du se profilen til en festningsmur med et trn i vre del.
Andre etasje pner ut mot et strre rom hvor ulike karakterer str, andre sitter eller ligger p gulvet, alle opptatt med sine gjreml. Flere ser ut til vre ifrt militruniform, mens andre opptrer i sivile klr. Tredje etasje pner ut mot dalens vidder, her vises et lett skrnende terreng som, dypere, mter sene i horisonten. Plassen gr tapt i det bl av sfumatoen, og viser fortsatt tilstedevrelsen av folkemengder og bygninger. Til venstre reiser det seg en hyde, p toppen av denne er det trn og bygninger. Det hele domineres av den store bl himmelen krysset av hvite og stille skyer.
Innstillingen er scenografisk, strukturert p et smart planspill og en dristig perspektiveffekt, i stand til involvere tilskueren i scenens romlighet og dybde. Det narrative apparatet til verket er ogs bemerkelsesverdig, der enkeltstende, praktisk talt autonome situasjoner samhandler med hverandre og bygger handlingen i historien. For eksempel gruppen av soldater som drikker og snakker til venstre, gruppen med kvinner og vpenvpen til hyre, eller de to personene som ligger med ryggen til hverandre i midten. Maleriet kan sterkt tilskrives Rugendas, ikke bare for selve motivet, men ogs for flere andre sregenheter. For det frste var fortellingens egenart, forfatteren var faktisk bermt for militre emner, men ikke s mye for de klassiske kampene, men for passasjer som fortalte om livet under beleiringer eller i leirene. En annen mer teknisk faktor som gjr attribusjonen til Rugendas betong er typen penselstrk. En type relativt flytende og ls strk, som klarer beskrive helheten p en umiddelbar og syntetisk mte, uten dvele overdrevent ved omsorgen for den lille detaljen. Leseren henvises til en visuell sammenligning med visse verk av Rugendas, spesielt med fokus p representasjonen av karakterene, ansiktene og klrne. Et maleri med en scenografisk og engasjerende setting i et lite format, bevis p den utfrende hndens tekniske visdom. Den estetiske innvirkningen er behagelig.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket fremstr intakt i alle deler og med godt lesbare farger. Sm tegn p aldring i samsvar med varens alder. Konservative restaureringsinngrep fra 1949 (se etikett p baksiden).
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 393637506 |
---|---|
Sist endret | 15.2.2025 kl. 08:59 |