Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe Solenghi (1879-1944) - Chioggia, Riva Vena con Barche e Pescatori
Til salgs9 324 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Giuseppe Solenghi (1879-1944) italiensk maler.
Han ble fdt i Milano og studerte fra 1892 til 1895 ved Brera Academy, tok malekurs under ledelse av Cesare Tallone, skulptur- og graveringskurs under ledelse av Ernesto Bazzaro, og til slutt perspektivkurs under ledelse av Giuseppe Mentessi. Mellom 1895 og 1900 viet han seg til reproduksjon av illuminerte manuskripter.
Etter frste verdenskrig begynte han stille ut landskapene sine i gruppeutstillinger, spesielt urbane i gamle Milano. Han viet seg til representere de fuktige panoramaene over kanalene i Milano og de venetianske lagunene. Han dde i Milano i 1944, etter hans dd oppkalte Milano kommune en gate etter ham. Arbeidene hans er bevart i Fondazione Cariplo Art Collection i Milano og Ricci Oddi Modern Art Gallery i Piacenza.
BESKRIVELSE
"Chioggia, Riva Vena med bter og fiskere", olje p panel, 73,5x99cm med ramme, kun 58x84cm panel, 1931, angivelse av sted, dato og signatur i nedre hyre hjrne. Gallerietikett p baksiden.
Plassen pner mot et glimt av det historiske sentrum av Chioggia, nrmere bestemt p den skalte Riva Vena, et av de mest kjente hjrnene av byen, og representert av en rekke kunstnere mellom det 19. og 20. rhundre, bde venetianske og ikke-venetianske. Noen av malerne som dedikerte verkene sine til dette stedet var Ciardi, Brombo, Pavan, Bazzaro, for ikke nevne de mange eksponentene for "Burano-skolen".
I forgrunnen, en tradisjonell fiskebt fra den venetianske lagunen fortyd til en stang p baugen, ser en kvinne med ryggen snudd p fiskeren som holder seg fast med armen og sliter med bringe fartyet sitt nrmere bten. En eldgammel gest som fortsatt er synlig i dag mellom kanalene i Venezia og Chioggia. Observatrens blikk trekkes dypt inn i den motsatte bredden. Her er en lang rekke sm fiskebter plassert ved siden av hverandre, knyttet til hver sin fortyningsstolpe. Den store arkitektoniske massen til palasset dominerer den vre delen av lerretet, som med buene til portikoen markerer rytmen til rom og volumer, og bekrefter den sentrale buen som verkets perspektiviske stttepunkt. De foldede oransje seilene til btene beveger seg fra topp til bunn, og gir vertikal impuls til komposisjonen.
Strukturen er gjennomtenkt, strukturert og balansert i et spill av horisontale og vertikale linjer. Btbaugen skret i forgrunnen gir en viss fotografisk skrstilling til maleriet, noe som fr en til anta at det ble til i atelieret etter en forelpig og vanlig fase av studiet fra livet. Penselstrket er uformelt og flytende, gjennomvt av farger, tallrike og flyktige penselstrk skaper helheten, og henviser tegningen til en ren forberedende fase. Maleriet er ikonisk av Solenghi, bde for motivet og teknikken. Temaet for den venetianske lagunen var en av forfatterens favoritter, nest i antall lerreter bare etter de urbane utsiktene til hjemlandet Milano. Teknikken er den mest modne av Solenghi, som n var over femti r gammel da maleriet ble laget. En teknikk basert p diktatene og mtene fra slutten av 1800-tallets lombardiske postimpresjonisme, der forfatteren ble opplrt, men her oppdatert nr det gjelder kromatisk og volumetrisk gjengivelse til de nyeste resultatene av italiensk maleri mellom 1920- og 1930-tallet. Til forskjell fra mesterens hyppigere maleri, skaper han her tydeligere og mer essensielle volumer, og tar i bruk en palett av mer dempede toner, en eksperimentering som ser ut til vre pvirket av en viss arkaisme p moten i Italia p begynnelsen av 1930-tallet. Et arbeid med dyktig planlegging med nrmest scenografiske resultater, forsterket av de sjenerse dimensjonene. Den estetiske innvirkningen er behagelig og ganske dekorativ.
TILSTANDSRAPPORT
God allmenntilstand, med sm spredte fargetap p noen millimeter merke seg som samlet sett ikke pvirker den totale effekten av arbeidet det minste. Det kromatiske apparatet er lett lesbart.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Giuseppe Solenghi (1879-1944) italiensk maler.
Han ble fdt i Milano og studerte fra 1892 til 1895 ved Brera Academy, tok malekurs under ledelse av Cesare Tallone, skulptur- og graveringskurs under ledelse av Ernesto Bazzaro, og til slutt perspektivkurs under ledelse av Giuseppe Mentessi. Mellom 1895 og 1900 viet han seg til reproduksjon av illuminerte manuskripter.
Etter frste verdenskrig begynte han stille ut landskapene sine i gruppeutstillinger, spesielt urbane i gamle Milano. Han viet seg til representere de fuktige panoramaene over kanalene i Milano og de venetianske lagunene. Han dde i Milano i 1944, etter hans dd oppkalte Milano kommune en gate etter ham. Arbeidene hans er bevart i Fondazione Cariplo Art Collection i Milano og Ricci Oddi Modern Art Gallery i Piacenza.
BESKRIVELSE
"Chioggia, Riva Vena med bter og fiskere", olje p panel, 73,5x99cm med ramme, kun 58x84cm panel, 1931, angivelse av sted, dato og signatur i nedre hyre hjrne. Gallerietikett p baksiden.
Plassen pner mot et glimt av det historiske sentrum av Chioggia, nrmere bestemt p den skalte Riva Vena, et av de mest kjente hjrnene av byen, og representert av en rekke kunstnere mellom det 19. og 20. rhundre, bde venetianske og ikke-venetianske. Noen av malerne som dedikerte verkene sine til dette stedet var Ciardi, Brombo, Pavan, Bazzaro, for ikke nevne de mange eksponentene for "Burano-skolen".
I forgrunnen, en tradisjonell fiskebt fra den venetianske lagunen fortyd til en stang p baugen, ser en kvinne med ryggen snudd p fiskeren som holder seg fast med armen og sliter med bringe fartyet sitt nrmere bten. En eldgammel gest som fortsatt er synlig i dag mellom kanalene i Venezia og Chioggia. Observatrens blikk trekkes dypt inn i den motsatte bredden. Her er en lang rekke sm fiskebter plassert ved siden av hverandre, knyttet til hver sin fortyningsstolpe. Den store arkitektoniske massen til palasset dominerer den vre delen av lerretet, som med buene til portikoen markerer rytmen til rom og volumer, og bekrefter den sentrale buen som verkets perspektiviske stttepunkt. De foldede oransje seilene til btene beveger seg fra topp til bunn, og gir vertikal impuls til komposisjonen.
Strukturen er gjennomtenkt, strukturert og balansert i et spill av horisontale og vertikale linjer. Btbaugen skret i forgrunnen gir en viss fotografisk skrstilling til maleriet, noe som fr en til anta at det ble til i atelieret etter en forelpig og vanlig fase av studiet fra livet. Penselstrket er uformelt og flytende, gjennomvt av farger, tallrike og flyktige penselstrk skaper helheten, og henviser tegningen til en ren forberedende fase. Maleriet er ikonisk av Solenghi, bde for motivet og teknikken. Temaet for den venetianske lagunen var en av forfatterens favoritter, nest i antall lerreter bare etter de urbane utsiktene til hjemlandet Milano. Teknikken er den mest modne av Solenghi, som n var over femti r gammel da maleriet ble laget. En teknikk basert p diktatene og mtene fra slutten av 1800-tallets lombardiske postimpresjonisme, der forfatteren ble opplrt, men her oppdatert nr det gjelder kromatisk og volumetrisk gjengivelse til de nyeste resultatene av italiensk maleri mellom 1920- og 1930-tallet. Til forskjell fra mesterens hyppigere maleri, skaper han her tydeligere og mer essensielle volumer, og tar i bruk en palett av mer dempede toner, en eksperimentering som ser ut til vre pvirket av en viss arkaisme p moten i Italia p begynnelsen av 1930-tallet. Et arbeid med dyktig planlegging med nrmest scenografiske resultater, forsterket av de sjenerse dimensjonene. Den estetiske innvirkningen er behagelig og ganske dekorativ.
TILSTANDSRAPPORT
God allmenntilstand, med sm spredte fargetap p noen millimeter merke seg som samlet sett ikke pvirker den totale effekten av arbeidet det minste. Det kromatiske apparatet er lett lesbart.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 393638013 |
---|---|
Sist endret | 15.2.2025 kl. 09:04 |