Bildegalleri
(1/1)
Carlo Hollesch (1926-1977) - Senza Titolo - NO RESERVE
Til salgs2 914 kr
Beskrivelse
OPPRINNELSE
Collagen kommer fra mblene til det historiske venetianske hotellet Bonvecchiati (etikett p baksiden, se bilde), grunnlagt p 1950-tallet, hvis malerier var en del av Deana-samlingen. Grunnleggeren av hotellet var den venetianske grnderen og samleren Arturo Deana, en historisk kulturpersonlighet i byen, som i 1929 kjpte den senere bermte restauranten "La Colomba".
De var fantastiske r for kunst i Venezia, ogs takket vre tilstedevrelsen til Peggy Gugghnheim. Arturo Deana ble stadig mer lidenskapelig opptatt av maleri, ogs takket vre hans gode vennskap med poeten Diego Valeri og med gallerieieren Carlo Cardazzo, grunnlegger og eier siden 1942 av Galleria del Cavallino, et historisk venetiansk galleri blant de mest kjente i Italia i andre halvdel av 900.
Deanas lidenskap for kunst frte til at han forbedret Bonvecchiati-hotellet med en del av sin private samling, og grunnla "La Colomba Painting Prize" i 1946, etter avbruddet av Venezia-biennalen p grunn av krigsrsaker. Suksessen til arrangementet var slik at det ble omdpt til "Lille Biennalen". I 1953 ble "International Competition for a Colomba menu" fdt, der 300 artister deltok i den frste utgaven.
FORFATTER
Carlo Hollesh (1926-1977) italiensk maler. Fdt i Pula (en italiensk by p tidspunktet for hans fdsel, som n tilhrer Kroatia) av en tsjekkoslovakisk far og en italiensk mor, i 1943 forlot han byen til Venezia hvor han dedikerte seg til maleri. I 1945 hadde han sine frste kunstneriske opplevelser, beskte det venetianske kunstneriske miljet og fullfrte sine klassiske studier. Start apotekene i Padua.
I 1947 forlot han det farmasytiske fakultetet for delta p moderne litteratur, deretter meldte han seg p arkitektur i Venezia. I lpet av denne perioden hadde han sin frste utstilling p Galleria Centro Culturale dell'ARCO - Palazzo delle Prigioni, Venezia. Han mtte Filippo De Pisis som han ofte malte sammen med, og vde p staffelimaling. Han beskte venetianske kvelder p kafeen rundt Virgilio Guidis bord. han er den yngste av gruppen av kunstnere som mtes p Angelo (hvorfra gruppen av tte vil dukke opp) og blir venn med Emilio Vedova som han deler visse tilbyeligheter og preferanser til ekspresjonistisk og barokkkultur med; De frste "barokkkirkene" og "Fantastiske landskap" dateres tilbake til denne perioden. "Anbefalt" av Campigli og Carlo Cardazzo som var den frste som kjpte verkene hans.
I 1948 oppholdt han seg i Paris hvor han mtte Mir i anledning et stort retrospektiv; han er mektig imponert. Samme r hadde han sin frste separatutstilling p Cavallino (Venezia). I 1950 deltok han p den XXVI internasjonale biennalen i Venezia, hvor han ble tildelt prisen fra F. Tursi-stiftelsen.
Han rammes av en psykisk krise; han delegger verkene som er utstilt og premiert p Biennalen og komponerer i ensomhet, etter ha tatt avstand fra nesten alle tidligere vennskap og forhold, en serie intense stilleben. I 1951 stilte han ut i mange italienske byer, giftet seg og flyttet til Firenze hvor det frste av hans fire barn ble fdt.
Han fortsatte med sin frenetiske utstillingsaktivitet, i '53 deltok han i Michetti-prisen, Burano E.A. 53 av Roma, Spoleto, Rimini Sea Biennial; personlige utstillinger p Strozzina i Firenze, Casad'Arte i Trieste, Botteghina i Catania, Bevilacqua La Masa, Santo Stefano i Venezia I '54 var han til stede p den XXVII internasjonale biennalen i Venezia. I 1955 stilte han ut i Trieste ved Ponte Rosso-prisen, og fikk andrepremie. Han deltok i VII Quadriennale of Roma og i de nasjonale utstillingene La Spezia, Michetti, Esso: "Viaggio in Italia", Scipione di Macerata, Biennale dei Giovani i Gorizia, San Fedele i Milano, invitert til utstillingen "60 mestere i de neste tretti rene".
I 1956 vant han igjen prisen fra utdanningsdepartementet og et av verkene hans ble kjpt inn av Nasjonalgalleriet for moderne kunst i Roma. Stor personlig utstilling p "Strozzina" i Palazzo Strozzi i Firenze og p Bevilacqua La Masa i Venezia med verk i 1960 han vil delegge, personlig utstilling i Genova p Galleria Rotta. I 1959, etter fdselen av sitt fjerde barn, ble han enkemann. Han reiser til Sicilia hvor han maler drevet av et nske om total fornyelse. han deltok i en rekke konkurranser, og vant flere priser inkludert 1. premie p "Citt del Palio" i Siena. frste separatutstilling p Michauld-galleriet i Firenze.
I '61 fantastiske landskap med venetiansk inspirasjon; seriene "Nocturnes" og "Nocturnes with Stars".
Invitert til utstillingen av figurativ kunst i Pisa, av "samtidsvenetiansk maleri" i Zagreb, til La Spezia-prisen (hvor han vant en pris), p Giorgione di Castelfranco Veneto, ved Arezzo-prisen etc. Personlig utstilling p galleriet "Il Traghetto" i Venezia. I '63 Personlig utstilling p "Il Canale"-galleriet i Venezia, p "Cosmopolitan Art Gallery" i Denver (Colorado). Serie med "Black Collages" (symbolsk, fdt fra forslaget om tilbakevendende lesninger av Poe, Melville, Th.Mann, Bibelen). Dette er den skalte "Tarot"-perioden. Temaet for disse store komposisjonene som tenderer mot det populre og det esoteriske sammen gir opphav til innsetting av forskjellige teknisk-formelle anordninger: farger brukt som blekk, grafisk irritasjon, etc. Han vinner slvankeret for male p VII Premio Marche i Ancona, invitert til I Premio Trento.
I '67 Invitert med verk av maleri og grafikk til det eksperimentelle museet i Torino. Tur til New York.
Invitert til Verona Biennalen og Triveneta i Padua, og til XV Lissone International Prize. Separatutstillinger: La Bora-galleriet (Trieste), La Cornice-galleriet (Bari). Serier med "stilleben" inspirert av italienske og flamske malerier fra 1600-tallet og av kalligrafiske transposisjoner av Turners landskap og illustrasjoner fra 1800-tallet.
Deltar p Arte Viva-utstillingen p Palazzo Costanzi i Trieste Den store utstillingssesongen fortsetter, og gir opphav til separat- og kollektivutstillinger i noen av de store italienske og utenlandske galleriene. Han gikk bort i 1977. Holleschs verk finnes i private samlinger i Italia, USA, Sveits, England, Australia, i Gallery of Modern Art i Roma, i C Pesaro-museet i Venezia, i Experimental Museum i Torino .
BESKRIVELSE
Nysgjerrig collage i middels format 35x24 cm signert og datert 1967 nede til venstre som viser temaet flukt og bevegelse.
TILSTANDSRAPPORT
Utmerket allmenntilstand. Verket fremstr intakt i alle deler, med levende og lett lesbare originalfarger. Moderne boksramme i samme bevaringstilstand. Sporet frakt med tilstrekkelig emballasje, kostnaden inkluderer transportforsikring.
Collagen kommer fra mblene til det historiske venetianske hotellet Bonvecchiati (etikett p baksiden, se bilde), grunnlagt p 1950-tallet, hvis malerier var en del av Deana-samlingen. Grunnleggeren av hotellet var den venetianske grnderen og samleren Arturo Deana, en historisk kulturpersonlighet i byen, som i 1929 kjpte den senere bermte restauranten "La Colomba".
De var fantastiske r for kunst i Venezia, ogs takket vre tilstedevrelsen til Peggy Gugghnheim. Arturo Deana ble stadig mer lidenskapelig opptatt av maleri, ogs takket vre hans gode vennskap med poeten Diego Valeri og med gallerieieren Carlo Cardazzo, grunnlegger og eier siden 1942 av Galleria del Cavallino, et historisk venetiansk galleri blant de mest kjente i Italia i andre halvdel av 900.
Deanas lidenskap for kunst frte til at han forbedret Bonvecchiati-hotellet med en del av sin private samling, og grunnla "La Colomba Painting Prize" i 1946, etter avbruddet av Venezia-biennalen p grunn av krigsrsaker. Suksessen til arrangementet var slik at det ble omdpt til "Lille Biennalen". I 1953 ble "International Competition for a Colomba menu" fdt, der 300 artister deltok i den frste utgaven.
FORFATTER
Carlo Hollesh (1926-1977) italiensk maler. Fdt i Pula (en italiensk by p tidspunktet for hans fdsel, som n tilhrer Kroatia) av en tsjekkoslovakisk far og en italiensk mor, i 1943 forlot han byen til Venezia hvor han dedikerte seg til maleri. I 1945 hadde han sine frste kunstneriske opplevelser, beskte det venetianske kunstneriske miljet og fullfrte sine klassiske studier. Start apotekene i Padua.
I 1947 forlot han det farmasytiske fakultetet for delta p moderne litteratur, deretter meldte han seg p arkitektur i Venezia. I lpet av denne perioden hadde han sin frste utstilling p Galleria Centro Culturale dell'ARCO - Palazzo delle Prigioni, Venezia. Han mtte Filippo De Pisis som han ofte malte sammen med, og vde p staffelimaling. Han beskte venetianske kvelder p kafeen rundt Virgilio Guidis bord. han er den yngste av gruppen av kunstnere som mtes p Angelo (hvorfra gruppen av tte vil dukke opp) og blir venn med Emilio Vedova som han deler visse tilbyeligheter og preferanser til ekspresjonistisk og barokkkultur med; De frste "barokkkirkene" og "Fantastiske landskap" dateres tilbake til denne perioden. "Anbefalt" av Campigli og Carlo Cardazzo som var den frste som kjpte verkene hans.
I 1948 oppholdt han seg i Paris hvor han mtte Mir i anledning et stort retrospektiv; han er mektig imponert. Samme r hadde han sin frste separatutstilling p Cavallino (Venezia). I 1950 deltok han p den XXVI internasjonale biennalen i Venezia, hvor han ble tildelt prisen fra F. Tursi-stiftelsen.
Han rammes av en psykisk krise; han delegger verkene som er utstilt og premiert p Biennalen og komponerer i ensomhet, etter ha tatt avstand fra nesten alle tidligere vennskap og forhold, en serie intense stilleben. I 1951 stilte han ut i mange italienske byer, giftet seg og flyttet til Firenze hvor det frste av hans fire barn ble fdt.
Han fortsatte med sin frenetiske utstillingsaktivitet, i '53 deltok han i Michetti-prisen, Burano E.A. 53 av Roma, Spoleto, Rimini Sea Biennial; personlige utstillinger p Strozzina i Firenze, Casad'Arte i Trieste, Botteghina i Catania, Bevilacqua La Masa, Santo Stefano i Venezia I '54 var han til stede p den XXVII internasjonale biennalen i Venezia. I 1955 stilte han ut i Trieste ved Ponte Rosso-prisen, og fikk andrepremie. Han deltok i VII Quadriennale of Roma og i de nasjonale utstillingene La Spezia, Michetti, Esso: "Viaggio in Italia", Scipione di Macerata, Biennale dei Giovani i Gorizia, San Fedele i Milano, invitert til utstillingen "60 mestere i de neste tretti rene".
I 1956 vant han igjen prisen fra utdanningsdepartementet og et av verkene hans ble kjpt inn av Nasjonalgalleriet for moderne kunst i Roma. Stor personlig utstilling p "Strozzina" i Palazzo Strozzi i Firenze og p Bevilacqua La Masa i Venezia med verk i 1960 han vil delegge, personlig utstilling i Genova p Galleria Rotta. I 1959, etter fdselen av sitt fjerde barn, ble han enkemann. Han reiser til Sicilia hvor han maler drevet av et nske om total fornyelse. han deltok i en rekke konkurranser, og vant flere priser inkludert 1. premie p "Citt del Palio" i Siena. frste separatutstilling p Michauld-galleriet i Firenze.
I '61 fantastiske landskap med venetiansk inspirasjon; seriene "Nocturnes" og "Nocturnes with Stars".
Invitert til utstillingen av figurativ kunst i Pisa, av "samtidsvenetiansk maleri" i Zagreb, til La Spezia-prisen (hvor han vant en pris), p Giorgione di Castelfranco Veneto, ved Arezzo-prisen etc. Personlig utstilling p galleriet "Il Traghetto" i Venezia. I '63 Personlig utstilling p "Il Canale"-galleriet i Venezia, p "Cosmopolitan Art Gallery" i Denver (Colorado). Serie med "Black Collages" (symbolsk, fdt fra forslaget om tilbakevendende lesninger av Poe, Melville, Th.Mann, Bibelen). Dette er den skalte "Tarot"-perioden. Temaet for disse store komposisjonene som tenderer mot det populre og det esoteriske sammen gir opphav til innsetting av forskjellige teknisk-formelle anordninger: farger brukt som blekk, grafisk irritasjon, etc. Han vinner slvankeret for male p VII Premio Marche i Ancona, invitert til I Premio Trento.
I '67 Invitert med verk av maleri og grafikk til det eksperimentelle museet i Torino. Tur til New York.
Invitert til Verona Biennalen og Triveneta i Padua, og til XV Lissone International Prize. Separatutstillinger: La Bora-galleriet (Trieste), La Cornice-galleriet (Bari). Serier med "stilleben" inspirert av italienske og flamske malerier fra 1600-tallet og av kalligrafiske transposisjoner av Turners landskap og illustrasjoner fra 1800-tallet.
Deltar p Arte Viva-utstillingen p Palazzo Costanzi i Trieste Den store utstillingssesongen fortsetter, og gir opphav til separat- og kollektivutstillinger i noen av de store italienske og utenlandske galleriene. Han gikk bort i 1977. Holleschs verk finnes i private samlinger i Italia, USA, Sveits, England, Australia, i Gallery of Modern Art i Roma, i C Pesaro-museet i Venezia, i Experimental Museum i Torino .
BESKRIVELSE
Nysgjerrig collage i middels format 35x24 cm signert og datert 1967 nede til venstre som viser temaet flukt og bevegelse.
TILSTANDSRAPPORT
Utmerket allmenntilstand. Verket fremstr intakt i alle deler, med levende og lett lesbare originalfarger. Moderne boksramme i samme bevaringstilstand. Sporet frakt med tilstrekkelig emballasje, kostnaden inkluderer transportforsikring.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 393638430 |
---|---|
Sist endret | 15.2.2025 kl. 09:09 |