
rådgiver
Stortinget
- Frist 3.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Vi søker rådgiver innen strategi, prosess- og prosjektarbeid
Formålet med Stortingets administrasjon er å organisere og utvikle det parlamentariske arbeidet og sikre at representantene kan utføre sine verv effektivt. Videre skal administrasjonen formidle kunnskap om folkestyret og Stortingets virksomhet, og ta vare på Stortinget bygninger, historiske verdier og kunst. I administrasjon er det nylig etablert en seksjon som samler strategi- og virksomhetsutviklingsfunksjonene. Dette er et viktig grep for å modernisere og videreutvikle Stortingets administrasjon, og bidra til at Stortinget jobber effektivt med å løse sine oppgaver.
Seksjonen har blant annet ansvar for strategi og langtidsanlegging, samt forvaltning og videreutvikling av beste praksis og standarder innenfor prosjektarbeid og prosesstyring. Organisatorisk er seksjonen plassert i forvaltningsavdelingen, som også har ansvar for virksomhetsstyring og administrative støttefunksjoner.
Stortingets administrasjon arbeider med flere store digitale initiativer som vil påvirke måten vi jobber og samhandler på. Smidige arbeidsformer og produktutvikling innføres gradvis i administrasjonen, og krever endringer i arbeidsform, kompetanse og ledelse. Seksjonen skal støtte administrasjonen i dette endringsarbeidet.
Som rådgiver i seksjonen vil du bidra inn i utviklingsprosesser på tvers av fagmiljøer for å bidra til helhet i Stortingets utviklingsarbeid.
Seksjonen består i dag av fem medarbeidere og en seksjonsleder, og vi styrker nå seksjonen med to nye medarbeidere.
Arbeidsoppgaver
Seksjonen har fagansvar for strategi, prosjekt- og prosessarbeid – vi leverer kontinuerlig tjenester innenfor disse fagområdene. Konkrete oppgaver vil være å:
- bidra til å utvikle og forvalte seksjonens tjenester – som eksempelvis utvikling og forvaltning av digitale verktøy, maler og metoder for prosjektplanlegging, samt prosesskartlegging og utvikling av prosessrammeverk og -verktøy
- koordinere utviklingsarbeid – for eksempel gjennom oppdaterte oversikter over planlagte og pågående prosjekter og sentrale utviklingsoppdrag
- koordinere og sammenstille analysearbeid og kunnskapsgrunnlag
- jobbe systematiske med brukerinnsikt og brukersentrert tjenesteutvikling
- utarbeide kommunikasjons- og presentasjonsmateriell knyttet til seksjonens leveranser
- utarbeide og vedlikeholde dokumenter, maler, analyser og metoder
- utarbeide og vedlikeholde opplæringsmateriell og bidra til praktisk gjennomføring av kurs, workshops og lignende
Kvalifikasjoner
Til stillingen kreves det:
- 2-5 års relevant erfaring
- høyere relevant utdanning, minimum bachelorgrad
- relevant erfaring innenfor prosjekt- og prosessarbeid
- god digital forståelse og ferdigheter
- gode fasiliteringsegenskaper, herunder bruk av ulike fasiliteringsverktøy
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- svært god norsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Det er ønskelig med:
- konsulenterfaring
- erfaring med tjenesteutvikling og tjenestedesign
- erfaring med prosesskartlegging og prosessforbedring
- erfaring fra smidige arbeidsformer og produktutvikling
- god erfaring fra bruk av M365
- erfaring fra brukerorientert arbeid, gjerne gjennom bruk av tjenestedesignmetodikk og/eller forbedringsmetodikk og -verktøy
Personlige egenskaper
Vår nye rådgiver skal evne å jobbe effektivt og selvstendig med utvikling og vedlikehold av seksjonens tjenester. Du skal kunne jobbe svært operativt med kontinuerlig forbedring av vår «verktøykasse» - som for eksempel metoder, maler og hjelpeverktøy.
Vi søker deg som har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner og er god på å bygge relasjoner på tvers av fagområder. Vi trenger at du jobber selvstendig og systematisk, og at du gjerne finner nye måter og metoder å løse problemer på. Du har gode analytiske evner som du bruker til å sette deg inn i nye problemstillinger og fagområder raskt. Du klarer å forstå virksomheten og menneskene rundt deg ved å jobbe utadrettet og bygge nettverk.
Personlig egnethet vektlegges.
Hvorfor skal du velge oss?
Vi kan tilby interessante arbeidsoppgaver på en spennende arbeidsplass med et hyggelig arbeidsmiljø.
Stillingen lønnes som rådgiver, for tiden i lønnsspennet 634 200-751 000 kroner pr år avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til innskudd i Statens pensjonskasse. For stillingen gjelder seks måneders prøvetid.
Stortinget er opptatt av mangfold, og ønsker å være en arbeidsplass som ønsker å gjenspeile befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke jobb uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn. Stortinget legger arbeidsforholdene til rette for personer med nedsatt funksjonsevne.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du fra oss og du gis mulighet til å trekke din søknad.
Spørsmål om stillingen kan rettes til seksjonsleder Kaja Gade Kjerschow, telefon 990 40 507, eller til seniorrådgiver Lena M. Fredriksen, telefon 959 75 325.
Søknad, CV og attester/vitnemål skal fortrinnsvis sendes elektronisk via denne siden "Søk stillingen" innen søknadsfristen 3. mars 2025 . Attester og vitnemål returneres ikke.
Her er lenke til vår personvernerklæring:
https://www.stortinget.no/personvern-rekruttering
Personvernerklæringen gir deg informasjon om hvordan Stortinget behandler dine personopplysninger når du søker jobb hos oss.
Om arbeidsgiveren
Stortingets administrasjon har som formål å organisere og utvikle det parlamentariske arbeidet, og legge til rette for at stortingsrepresentantene kan ivareta sine verv. Vi formidler kunnskap om folkestyret og Stortingets virksomhet, og vi tar vare på Stortingets bygninger, historiske verdier og kunst.
Stortingets administrasjon er organisert i 7 avdelinger og har rundt 500 medarbeidere.
Våre verdier er «hjelpsom, ansvarlig, pålitelig og åpen».
- Sektor: Offentlig
- Sted: Prinsens gate 26, 0157 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Analyse, Kontor og administrasjon, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
strategi, prosess- og prosjektarbeid, utvikling, analyse, fasilitering
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393673487
- Sist endret