Bildegalleri
(1/1)
Styx - Paradise Theatre / Cornerstone - 2 x 1st JAPAN PRESS - GREAT PROG ROCK -
Til salgs641 kr
Beskrivelse
1.) Styx Paradise Theatre
Vinyl, LP, Album, Etched, Stereo, Gatefold - 1st Japanese Pressing - 1981 - Japan - A&M Records - AMP-28022
Media: NM / Sleeve, Insert & OIS: EX
A1 A.D. 1928 1:07
A2 Rockin' The Paradise 3:54
A3 Too Much Time On My Hands 4:31
A4 Ingenting gr som planlagt 4:46
A5 Den beste tiden 4:17
B1 Ensomme mennesker 4:38
B2 Hun bryr seg 4:18
B3 Sngardin 4:58
B4 Half-Penny, Two-Penny 4:34
B5 A.D. 1958 2:31
B6 State Street Sadie 0:27
Etter ha etablert seg som et av USAs beste kommersielle progressive rockeband p slutten av 70-tallet med album som The Grand Illusion og Pieces of Eight, hadde Chicagos Styx tatt et tvilsomt skritt mot popoverkill med sangeren Dennis DeYoungs ballade Babe. Midtpunktet i 1979s ujevne Cornerstone-album, nummer n-singelen sdde frene til katastrofe for gruppen ved sette DeYoungs stadig mer mainstream-ambisjoner mot gruppens mer konservative ltskrivere, Tommy Shaw og James "JY" Young. Derfor ble det som en gang hadde vrt en sunn konkurransend i bandet raskt forverret til bitter sameksistens under sesjonene for 1980-tallet Paradise Theatre - og all-out krigfring p tidspunktet for 1983s beryktede Kilroy Was Here. Forelpig s imidlertid Paradise Theatre ut til representere det beste fra begge verdener, siden dets lse konsept om den brlende 20-tallets storhetstid og eventuelle forfall til et imaginrt teater (brukt som en metafor for den amerikanske opplevelsen generelt, etc., osv.) s ut til tilfredsstille begge bandets leire med sin tilbakevending til kompleks hardrock (puristene Shaw og JY) mens de ikke sparte p noe pomp og storhet (DeYoung). Scenen er satt av det frste sporet, "A.D. 1928", som inneholder en ensom DeYoung p piano og vokal som introduserer albumets tilbakevendende musikalske tema fr den lanseres i "Rockin' the Paradise" - en total teaminnsats av fantastisk nedstrippet hardrock . Fra dette tidspunktet fortsetter DeYoungs komposisjoner ("Nothing Ever Goes as Planned", "The Best of Times") holde seg nr den generelle historien, mens Shaws ("Too Much Time on My Hands", "She Cares") prver motst tematiske begrensninger s godt de kan. Blant disse er The Best of Times med sin bevisste, marsjerende rytme fortsatt en av tirets mer usannsynlige topp ti-hits (p en eller annen mte fungerer det bare), mens Too Much Time on My Hands er blant Shaws beste singlene noensinne. Nr det gjelder JY, er bandets tredje ltskriver (og fastboende fredsbevarende) bare litt mer samarbeidsvillig med Paradise Theatre-konseptet. Hans skarpere komposisjoner inkluderer den de historien om narkotikaavhengighet, "Snblind", og det rullende opuset "Half-Penny, Two-Penny", som tilfrer en grafisk skildring av indre bys dekadanse med et siste, lite glimt av hp og forlsning. Sangen leder ogs rett inn i albumets vakre saksofonledede epilog, A.D. 1958, som nok en gang avslrer MC DeYoung alene ved pianoet sitt. En rungende suksess, Paradise Theatre ville bli Styx' strste kommersielle triumf; og i ettertid er det fortsatt et av de beste eksemplene p konvergensen mellom progressiv rock og AOR som preget lyden av tidens toppgrupper (Journey, Kansas, etc.). For Styx ville suksessen bety bde deres midlertidige frelsende nde og ultimate undergang, ettersom de kreative kreftene som allerede hadde revet i stykker bandets kjerne, endelig ndde uutholdelige niver tre r senere. Det er ikke rart at da bandet ble gjenforent etter over et tir med ondt blod, ble all musikken som ble utgitt etter 1980 liggende p klipperommet - ytterligere et bevis p at Paradise Theatre virkelig var den beste tiden.
2.) Styx Hjrnestein
Vinyl, LP, Album, Stereo, Gatefold - 1st Japanese Pressing - 1979 - A&M Records - AMP-6064
Media: NM / Sleeve, Sett inn: EX til NM
A1 Lights 4:37
A2 Hvorfor meg 3:35
A3 Babe 4:26
A4 Never Say Never 3:07
A5 Boat On The River 3:10
B1 Lnetid 4:58
B2 Frste gang 4:23
B3 Eddie 4:15
B4 Love In The Midnight 5:22
Cornerstone presenterte radio med en av de beste rockeballadene noensinne, og ga Chicagos Styx deres store gjennombrudd med nummer n-singelen "Babe", som holdt den plassen i to uker i oktober 1979. "Babe" er en jevn, keyboard-skjemt kjrlighetssang som til slutt krediterte Dennis De Youngs teksturerte vokal. Selv om denne singelen hjalp albumet med klatre helt til nummer to p listene, var ikke resten av sporene fra Cornerstone nesten halvparten s sterke. Why Me kom til nummer 26, og bde Lights og Boat on the River implementerte silkemyke harmonier og innbydende refrenger, men klarte likevel ikke komme fra bakken. De Youngs keyboards er effektive uten dominere musikken i overkant, og bandets grufulle rock & roll skarphet har blitt pusset ned litt for komplimentere det kommersielle markedet. Sangene er ikke like stramme eller selvsikker som de siste albumene deres, men Shaws tilstedevrelse kan merkes sterkt p de fleste sporene, spesielt nr det gjelder skrivingen. Utenfor Babe har Cornerstone en tendens til hres litt svakere ut enn man kunne forvente.
Vinyl, LP, Album, Etched, Stereo, Gatefold - 1st Japanese Pressing - 1981 - Japan - A&M Records - AMP-28022
Media: NM / Sleeve, Insert & OIS: EX
A1 A.D. 1928 1:07
A2 Rockin' The Paradise 3:54
A3 Too Much Time On My Hands 4:31
A4 Ingenting gr som planlagt 4:46
A5 Den beste tiden 4:17
B1 Ensomme mennesker 4:38
B2 Hun bryr seg 4:18
B3 Sngardin 4:58
B4 Half-Penny, Two-Penny 4:34
B5 A.D. 1958 2:31
B6 State Street Sadie 0:27
Etter ha etablert seg som et av USAs beste kommersielle progressive rockeband p slutten av 70-tallet med album som The Grand Illusion og Pieces of Eight, hadde Chicagos Styx tatt et tvilsomt skritt mot popoverkill med sangeren Dennis DeYoungs ballade Babe. Midtpunktet i 1979s ujevne Cornerstone-album, nummer n-singelen sdde frene til katastrofe for gruppen ved sette DeYoungs stadig mer mainstream-ambisjoner mot gruppens mer konservative ltskrivere, Tommy Shaw og James "JY" Young. Derfor ble det som en gang hadde vrt en sunn konkurransend i bandet raskt forverret til bitter sameksistens under sesjonene for 1980-tallet Paradise Theatre - og all-out krigfring p tidspunktet for 1983s beryktede Kilroy Was Here. Forelpig s imidlertid Paradise Theatre ut til representere det beste fra begge verdener, siden dets lse konsept om den brlende 20-tallets storhetstid og eventuelle forfall til et imaginrt teater (brukt som en metafor for den amerikanske opplevelsen generelt, etc., osv.) s ut til tilfredsstille begge bandets leire med sin tilbakevending til kompleks hardrock (puristene Shaw og JY) mens de ikke sparte p noe pomp og storhet (DeYoung). Scenen er satt av det frste sporet, "A.D. 1928", som inneholder en ensom DeYoung p piano og vokal som introduserer albumets tilbakevendende musikalske tema fr den lanseres i "Rockin' the Paradise" - en total teaminnsats av fantastisk nedstrippet hardrock . Fra dette tidspunktet fortsetter DeYoungs komposisjoner ("Nothing Ever Goes as Planned", "The Best of Times") holde seg nr den generelle historien, mens Shaws ("Too Much Time on My Hands", "She Cares") prver motst tematiske begrensninger s godt de kan. Blant disse er The Best of Times med sin bevisste, marsjerende rytme fortsatt en av tirets mer usannsynlige topp ti-hits (p en eller annen mte fungerer det bare), mens Too Much Time on My Hands er blant Shaws beste singlene noensinne. Nr det gjelder JY, er bandets tredje ltskriver (og fastboende fredsbevarende) bare litt mer samarbeidsvillig med Paradise Theatre-konseptet. Hans skarpere komposisjoner inkluderer den de historien om narkotikaavhengighet, "Snblind", og det rullende opuset "Half-Penny, Two-Penny", som tilfrer en grafisk skildring av indre bys dekadanse med et siste, lite glimt av hp og forlsning. Sangen leder ogs rett inn i albumets vakre saksofonledede epilog, A.D. 1958, som nok en gang avslrer MC DeYoung alene ved pianoet sitt. En rungende suksess, Paradise Theatre ville bli Styx' strste kommersielle triumf; og i ettertid er det fortsatt et av de beste eksemplene p konvergensen mellom progressiv rock og AOR som preget lyden av tidens toppgrupper (Journey, Kansas, etc.). For Styx ville suksessen bety bde deres midlertidige frelsende nde og ultimate undergang, ettersom de kreative kreftene som allerede hadde revet i stykker bandets kjerne, endelig ndde uutholdelige niver tre r senere. Det er ikke rart at da bandet ble gjenforent etter over et tir med ondt blod, ble all musikken som ble utgitt etter 1980 liggende p klipperommet - ytterligere et bevis p at Paradise Theatre virkelig var den beste tiden.
2.) Styx Hjrnestein
Vinyl, LP, Album, Stereo, Gatefold - 1st Japanese Pressing - 1979 - A&M Records - AMP-6064
Media: NM / Sleeve, Sett inn: EX til NM
A1 Lights 4:37
A2 Hvorfor meg 3:35
A3 Babe 4:26
A4 Never Say Never 3:07
A5 Boat On The River 3:10
B1 Lnetid 4:58
B2 Frste gang 4:23
B3 Eddie 4:15
B4 Love In The Midnight 5:22
Cornerstone presenterte radio med en av de beste rockeballadene noensinne, og ga Chicagos Styx deres store gjennombrudd med nummer n-singelen "Babe", som holdt den plassen i to uker i oktober 1979. "Babe" er en jevn, keyboard-skjemt kjrlighetssang som til slutt krediterte Dennis De Youngs teksturerte vokal. Selv om denne singelen hjalp albumet med klatre helt til nummer to p listene, var ikke resten av sporene fra Cornerstone nesten halvparten s sterke. Why Me kom til nummer 26, og bde Lights og Boat on the River implementerte silkemyke harmonier og innbydende refrenger, men klarte likevel ikke komme fra bakken. De Youngs keyboards er effektive uten dominere musikken i overkant, og bandets grufulle rock & roll skarphet har blitt pusset ned litt for komplimentere det kommersielle markedet. Sangene er ikke like stramme eller selvsikker som de siste albumene deres, men Shaws tilstedevrelse kan merkes sterkt p de fleste sporene, spesielt nr det gjelder skrivingen. Utenfor Babe har Cornerstone en tendens til hres litt svakere ut enn man kunne forvente.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Frankrike
Catawiki
FINN-kode | 393773205 |
---|---|
Sist endret | 15.2.2025 kl. 20:19 |