

2001
258 300 km
Automat
Bensin
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innToyota Previa selges som reparasjonsobjekt eller delebil
Dette er en fantastisk bil, og det lages praktisk talt ikke biler av denne type lenger. Den er ekstremt romslig og fleksible innvendig uten å være spesielt bred eller lang. Den har mer bagasjeplass etter bakerste baksete enn noen av dagens sjusetere. Dessuten er det en åtteseter. Jeg har ikke funnet en fullgod erstatter, men dessverre har bilen for omfattende rustskader til at det svarer seg å reparere den på verksted.
Bilen vil ikke passere neste EU-test, men er i kjørbar stand. Skal den forflyttes over lengre avstand, bør den imidlertid fraktes på henger.
Se den avbildede rapporten fra Carfix for en oppsummering av de mest prekære utfordringene. Blant annet må bakaskelen skiftes på grunn av store rustskader, men det skal være en relativt enkel operasjon. Da jeg sist sjekket var det mulig å fremskaffe brukte bakakslinger for drøyt 5000 kroner. Kanalene er også sterkt svekket. Bremsene er og støtdemperene er også i dårlig forfatning. Kontakten til hovedlyset forran på venstre side må byttes. Både sommer og vinterdekkene har kjørt sin siste sesong. Motorlampen lyser pga defekt lamdasonde 2, andre rekke, men dette har ifølge verksted ingen betydning straks motoren er varm, og er lovlig å kjøre med.
Selv om bilen har svært lite moderne utstyr er sitte- og kjørekomforden suveren. Bilen har ikke kjørt spesielt langt for alderen, og både motor og bil var i utgangspunktet av beste Toyota-kvalitet. Den har hatt jevnlig servicer, og mange deler har vært byttet og er derfor relativt nye. De siste større delene som er byttet er bensinrøret, midtre og bakre eksospotte, dynamo og håndbrekkwire. Tre av fire calippere er nye, tre av fire coiler er nye, og vinterfelgene ble nylig slipt for å hindre lekkasjer. Bilen hadde siste service i juli 2023 ved kjørte 245 000 km. Det følger med komplett verkstedhistorikk tilbake til 2009.
Bilen er sjelden selv til Toyota Previa å være fordi den er bensindrevet og har to fulle bakseter slik at den har åtte sitteplasser. Bilen har ettermontert ryggekamera og flott multimediaanlegg (Kenwood DDX5015DAB).
De fleste bildene i annonsen er fra i sommer og bilen har ikke vært i bruk etter det. Jeg har akkurat skiftet bilbatteriet. Det er ikke sunt for noen bil å stå ubrukt, og den har fått litt muggskader i setene i løpet av høsten. Jeg tror de vil la seg vaske vekk og bli lite synlig. Bilder etter rapporten fra Carfix er tatt nå for å gi et mest mulig oppdatert bilde av bilens svake punkter.
Det er ikke så lett å vurdere hva bilen er verd eller om den har verdi. Jeg averterer den fordi jeg selv synes bilen fortjener å bli tatt vare på eller komme til nytte som delebil. Prisen er satt ut fra hva jeg ble tilbud som innbyttepris hos en bruktforhandler, men må tolkes som 6000 eller bud pluss omregistering.
Lengde: 475
Bredde: 179+speiler (totalt 215)
Høyde: 177
Nyttelast: 655
Taklast: 100
Bagasjerom: 515 (med alle seter)
Baksetene er montert på skinner. Seteryggene kan legges helt flate.
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Omfattende rust på understellet samt flere utslitte slitedeler som brems og støtdempere.
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
5136 MjølkeråenLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.