
FinOps spesialist
Statens vegvesen
- Frist 3.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Skyløsninger og kostnadskontroll – er det din greie?
Du vet selvfølgelig at Statens vegvesen ikke bare driver med asfalt, men visste du hvor mye vi faktisk gjør innen IT-utvikling og digitalisering? Alt dette gjør vi for å sikre at du, nabojenta og familien borti gata kan reise trygt og raskere - samtidig som vi tar hensyn til miljøet.
Nå satser vi stort på public cloud som en del av vår hybride IT-infrastruktur, og vi trenger en dyktig FinOps Spesialist med på laget! Med vår nye skyplattform skaper vi en mer fleksibel og effektiv IT-hverdag. Om du velger å bli med på laget, så vil du sørge for at vi har full kontroll på skykostnadene våre og hjelper teamene våre med å bruke skyressursene smart og kostnadseffektivt. Du blir en del av vårt Tjenestekontor Sky, hvor du får en nøkkelrolle i oppfølgingen og optimaliseringen av våre skykostnader.
Vi er etablert mange lokasjoner over hele Norge, men for denne stillingen leter vi etter deg som ønsker arbeidssted i Drammen eller Skien. Vi er likevel selvfølgelig åpne for å vurdere andre lokasjoner etter avtale med deg. Hos oss vil du jobbe i et fagmiljø hvor vi vektlegger aktiv kunnskapsdeling. Du vil møte en uformell tone, stor takhøyde og en god mulighet til å utvikle deg både faglig og personlig.
Din neste utfordring: Hva rollen som FinOps spesialist har å tilby:
- Overvåke og administrere økonomiske operasjoner knyttet til skyinfrastruktur.
- Optimalisere kostnader og sikre effektiv bruk av ressurser.
- Samarbeide med team for å implementerekostnadsbesparende tiltak.
- Utarbeide rapporter og analyser for å gi innsikt i økonomiske trender og kostnadsdrivere.
- Sikre samsvar med interne retningslinjer og eksterne forskrifter.
- Bidra til utvikling og implementering av FinOps-strategier.
- Analysere kostnadsdata og utarbeide rapporter for ledelsen.
- Ansvar for verktøy for kostnadsstyring.
Er du den som kan hjelpe oss med å få mest mulig ut av skyen - uten at kostnadene skyter til værs? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Kvalifikasjoner og egenskaper
Kvalifikasjonskrav:
- Relevant høyere utdanning fra høyskole/universitet innen IT, min. 3 år. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet)
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- Erfaring med kostnadsoptimalisering i skybaserte miljøer
Vi legger vekt på at du:
- er strukturert og detaljorientert
- er proaktiv og løsningsorientert
- har evne til å arbeide selvstendig og i team
- har god forretningsforståelse og evne til å se helheten
- har sterke analytiske ferdigheter og evne til å tolke komplekse data
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- har erfaring med verktøy for kostnad kontroll eller lignende
- har sertifiseringer innen FinOpseller skyplattformer
Blir du med på laget? Her er hva du kan se frem til hos oss!
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt leder Frode Evenstad tlf. 93440790 for en hyggelig prat.
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Nettverk: Facebook, LinkedIn
- Sektor: Offentlig
- Sted: Doktor Hansteins gate 9, 3044 Drammen
- Flere arbeidssteder: Gjerpensgate 10, 3716 Skien
- Bransje: IT, IT - programvare, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Database, Drift/Operations, IT-sikkerhet
Nøkkelord
finops, skyinfrastruktur, kostnadsoptimalisering, ressursstyring, it-drift
(1/4)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 394054763
- Sist endret