Bildegalleri
(1/1)
Marià Pidelaserra y Brias (1877-1946) - Estudio
Til salgs2 912 kr
Beskrivelse
Signert med initialer nederst (mpb) som var slik han signerte mange ganger og datert 1941
Tegningen presenteres innrammet
Den generelle tilstanden er akseptabel.
Tegningsml: 23 cm. hyde x 32 cm. bred.
Rammeml: 37 cm. hyde x 47 cm. bred.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
BIOGRAFI OM KUNSTNEREN
Mariano Pidelaserra y Brias (Barcelona 1877-1946) var en katalansk maler, en av de strste representantene for impresjonismen i Catalonia.
Han var snn av en amatrmaler som var en nr venn av Simn Gmez. Han fikk opplring ved Lonja-skolen og Martnez Alts Academy. Han fikk opplring ved Llotja-skolen og Martnez Alts Academy. Mens han jobbet som lrling i et litografiverksted, kom han i kontakt med Borrell Academy og medlemmene av Yema del Huevo. Mens han jobbet som lrling i et litografiverksted, kom han i kontakt med Borrell Academy og medlemmene av Yema del Huevo. I lpet av disse rene var han en av redaktrene av det hndskrevne magasinet Il Tiberio, begynte male og stilte ut for frste gang p Sala Pars i en kollektiv utstilling i 1895. I lpet av disse rene var han en av redaktrene for det hndskrevne magasinet Il Tiberio, begynte male og stilte ut for frste gang p Sala Pars utstilling i 519 og 519 1 med vennene sine maleren Pere Ysern og billedhuggeren Emili Fontbona, som hadde vrt en del, som ham, av El Rovell de l'Ou-gruppen. Han dro til Paris mellom 1899 og 1901, sammen med vennene sine maleren Pedro Ysern og billedhuggeren Emili Fontbona, som hadde vrt en del, som ham, av El Yema del Huevo-gruppen. Der fortsatte han studere ved Colarossi Academy og oppdaget impresjonismen. Der fortsatte han studiene ved Colarossi Academy og oppdaget impresjonismen.
Da han kom tilbake, stilte han ut de frste fullstendig impresjonistiske maleriene av en katalansk maler p Sala Pars i Barcelona (1902). Da han kom tilbake, stilte han ut de frste fullstendig impresjonistiske maleriene av en katalansk maler p Sala Pars i Barcelona (1902). Han trakk seg tilbake til eremitasjen i Sant Segimon, i Montseny, (1903) og nrmet seg pointillisme, og skapte et sett med verk som han presenterte p Ateneu Barcelons i 1905, for eksempel "Fjell fra Montseny. Rolig dag om morgenen" (MNAC Han tilbrakte deretter en sommer alene pensjonert til Montsen, 9). sett med verk som han presenterte p Ateneu Barcelons i 1905, for eksempel "Fjell fra Montseny. "om morgenen" (MNAC).
Fra det yeblikket drev arbeidet hans mot en primitiv og brutal personlig stil, som aldri knyttet seg til allmennheten. Fra det yeblikket drev arbeidet hans mot en primitiv og brutal personlig stil, som aldri knyttet seg til allmennheten. Denne avvisningen frte til at han holdt seg borte fra maleriet i noen r, skuffet over mottakelsen han hadde ftt, og han fokuserte p familieindustrien, men i 1928 stilte han ut igjen p Sala Pars og fra da av dedikerte han seg til lage en uvanlig figur. Denne avvisningen frte til at han holdt seg unna maleriet i noen r, skuffet over mottakelsen han hadde ftt, og han satset p familieindustrien, men i 1928 stilte han ut igjen p Sala Pars og fra da av viet han seg til uvanlig landskapsarbeid og til lage figurer utstyrt med en verdsatt naivitet.
Traumet fra borgerkrigen genererte to serier oljemalerier: The Vanquished and the Life of Jesus, eksponenter for en innfdt, skurrende og original ekspresjonisme. Traumet fra borgerkrigen genererte to serier oljemalerier: The Vanquished and the Life of Jesus, eksponenter for en innfdt, skurrende og original ekspresjonisme. Han er representert p MNAC i Barcelona, med rundt frti oljer. Den utfres p MNAC i Barcelona, med rundt frti oljer. Han samarbeidet med tegneserier av denne stilen i ukebladet Papitu under navnet Pius. Han samarbeidet med tegneserier av denne stilen i ukebladet Papitu under navnet Po. Han var en nr venn av Xavier Nogus, som i likhet med ham skapte sin egen stil. Han var en nr venn av Xavier Nogus, som i likhet med ham skapte sin egen stil.
Tegningen presenteres innrammet
Den generelle tilstanden er akseptabel.
Tegningsml: 23 cm. hyde x 32 cm. bred.
Rammeml: 37 cm. hyde x 47 cm. bred.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
BIOGRAFI OM KUNSTNEREN
Mariano Pidelaserra y Brias (Barcelona 1877-1946) var en katalansk maler, en av de strste representantene for impresjonismen i Catalonia.
Han var snn av en amatrmaler som var en nr venn av Simn Gmez. Han fikk opplring ved Lonja-skolen og Martnez Alts Academy. Han fikk opplring ved Llotja-skolen og Martnez Alts Academy. Mens han jobbet som lrling i et litografiverksted, kom han i kontakt med Borrell Academy og medlemmene av Yema del Huevo. Mens han jobbet som lrling i et litografiverksted, kom han i kontakt med Borrell Academy og medlemmene av Yema del Huevo. I lpet av disse rene var han en av redaktrene av det hndskrevne magasinet Il Tiberio, begynte male og stilte ut for frste gang p Sala Pars i en kollektiv utstilling i 1895. I lpet av disse rene var han en av redaktrene for det hndskrevne magasinet Il Tiberio, begynte male og stilte ut for frste gang p Sala Pars utstilling i 519 og 519 1 med vennene sine maleren Pere Ysern og billedhuggeren Emili Fontbona, som hadde vrt en del, som ham, av El Rovell de l'Ou-gruppen. Han dro til Paris mellom 1899 og 1901, sammen med vennene sine maleren Pedro Ysern og billedhuggeren Emili Fontbona, som hadde vrt en del, som ham, av El Yema del Huevo-gruppen. Der fortsatte han studere ved Colarossi Academy og oppdaget impresjonismen. Der fortsatte han studiene ved Colarossi Academy og oppdaget impresjonismen.
Da han kom tilbake, stilte han ut de frste fullstendig impresjonistiske maleriene av en katalansk maler p Sala Pars i Barcelona (1902). Da han kom tilbake, stilte han ut de frste fullstendig impresjonistiske maleriene av en katalansk maler p Sala Pars i Barcelona (1902). Han trakk seg tilbake til eremitasjen i Sant Segimon, i Montseny, (1903) og nrmet seg pointillisme, og skapte et sett med verk som han presenterte p Ateneu Barcelons i 1905, for eksempel "Fjell fra Montseny. Rolig dag om morgenen" (MNAC Han tilbrakte deretter en sommer alene pensjonert til Montsen, 9). sett med verk som han presenterte p Ateneu Barcelons i 1905, for eksempel "Fjell fra Montseny. "om morgenen" (MNAC).
Fra det yeblikket drev arbeidet hans mot en primitiv og brutal personlig stil, som aldri knyttet seg til allmennheten. Fra det yeblikket drev arbeidet hans mot en primitiv og brutal personlig stil, som aldri knyttet seg til allmennheten. Denne avvisningen frte til at han holdt seg borte fra maleriet i noen r, skuffet over mottakelsen han hadde ftt, og han fokuserte p familieindustrien, men i 1928 stilte han ut igjen p Sala Pars og fra da av dedikerte han seg til lage en uvanlig figur. Denne avvisningen frte til at han holdt seg unna maleriet i noen r, skuffet over mottakelsen han hadde ftt, og han satset p familieindustrien, men i 1928 stilte han ut igjen p Sala Pars og fra da av viet han seg til uvanlig landskapsarbeid og til lage figurer utstyrt med en verdsatt naivitet.
Traumet fra borgerkrigen genererte to serier oljemalerier: The Vanquished and the Life of Jesus, eksponenter for en innfdt, skurrende og original ekspresjonisme. Traumet fra borgerkrigen genererte to serier oljemalerier: The Vanquished and the Life of Jesus, eksponenter for en innfdt, skurrende og original ekspresjonisme. Han er representert p MNAC i Barcelona, med rundt frti oljer. Den utfres p MNAC i Barcelona, med rundt frti oljer. Han samarbeidet med tegneserier av denne stilen i ukebladet Papitu under navnet Pius. Han samarbeidet med tegneserier av denne stilen i ukebladet Papitu under navnet Po. Han var en nr venn av Xavier Nogus, som i likhet med ham skapte sin egen stil. Han var en nr venn av Xavier Nogus, som i likhet med ham skapte sin egen stil.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
Catawiki
FINN-kode | 394078661 |
---|---|
Sist endret | 17.2.2025 kl. 13:24 |