Bildegalleri
(1/1)
Federico Ribas Montenegro (1890-1952) - 9 dibujos variados - NO RESERVE
Til salgs3 494 kr
Beskrivelse
Signert med initialer nederst
Arbeidet presenteres innrammet
Ml p hvert arbeid: 31 cm. hyde x 22 cm. bred
Bevaringstilstanden til notatboken er akseptabel, den har bare noen flekker p grunn av tidens gang (ikke viktig)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Snnen til velstende kjpmenn, fra en veldig ung alder viste han en stor kjrlighet for tegning. Han nektet ta en grad i medisin som familien nsket at han skulle studere, og etter endt videregende tok han konkurranseeksamenene for bli med i postkontoret; Han bestr ikke den siste testen, s han dedikerer seg til praktisere skulptur sammen med billedhuggeren Julio Gonzlez Pola. I 1908, bare sytten r gammel, bestemte han seg for emigrere til Buenos Aires, hvor han begynte livet som illustratr og tegneserieskaper med noen startvansker inntil han klarte samarbeide i publikasjoner som Papel y Tinta eller ltima Hora. Han flyttet til Paris i 1912, hvor han mtte hovedmedlemmene i den kunstneriske avantgarden og snart klarte han jobbe for magasinet Mundial, regissert av Rubn Daro. Fire r senere vendte han tilbake til Spania og samarbeidet med datidens store publikasjoner: La Esfera, Nuevo Mundo og Blanco y Negro, og laget ogs humoristiske tegninger for Faro de Vigo og El Pueblo Gallego. I 1916 vant han en reklamekonkurranse i Madrid for Heno de Pravia-spen fra Gal Laboratories; Han ble senere utnevnt til kunstnerisk leder for huset. Hans republikanske ideologi frte til at han igjen gikk i eksil i Buenos Aires under borgerkrigen, hvor han ledet magasinet Atlntica og samarbeidet med anti-Franco-aviser som Espaa Republicana. P slutten av 1949 vendte han tilbake til Spania og bosatte seg permanent i Madrid. Ribas' arbeid er representert i museer i Galicia, samt i samlingene og arkivene til Prensa Espaola, og industri-, reklame- og forlagsselskaper.
Han var en virtuos tegner og utmerket publisist, og ble opprinnelig pvirket av engelske illustratrer som Beardsley og Jos Segrelles. Han skapte en stil med sitt eget stempel, plassert utenfor sin tids nyskapende galisiske kunst, som adlyder en festlig sensuell modernisme; Han skaper et univers av sensualitet, modernitet og frihet som var karakteristisk for hans tid. Han klarte lfte plakaten i Spania til kategorien kunst og gjorde illustrasjon til en varig uttrykksmte som overskrider det kommersielle. Slaget er mykt og bruker en dekadent stilisering mellom modernisme og art deco sammen med en varm og attraktiv kromatikk.
Seks arbeider p papir av kunstneren er inkludert i Afundacin-samlingen. Tre av dem er laget med blyant datert mellom 1920- og 1950-tallet med kvinneskikkelsen som hovedperson; et meget tilbakevendende tema i Ribas sin karriere. De er vakre kvinner med en stilisert silhuett (selv om de er mer runde enn de som er uddeliggjort av Penagos) som viser delikatesse, dristig og sensualitet med suggestive gester og positurer representert med presise linjer og subtil skyggelegging av flere nyanser. I El congreso se divierte (1925) bruker han pennen og viser sin karikaturside, siden han p en syntetisk og humoristisk mte skildrer en stor gruppe forskjellige karakterer i en leken og festlig atmosfre. Gouache er en annen teknikk som kunstneren mestret, som vist i verkene Black and White (1920) og With a Pink Hat (1916). I den frste representerer han to klassiske figurer plassert i en arkitektur av samme stil, og i den andre skildrer han en stilisert og elegant ung kvinne kledd i panser, hansker og en kjole som er karakteristisk for en annen tids mote.
Arbeidet presenteres innrammet
Ml p hvert arbeid: 31 cm. hyde x 22 cm. bred
Bevaringstilstanden til notatboken er akseptabel, den har bare noen flekker p grunn av tidens gang (ikke viktig)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Snnen til velstende kjpmenn, fra en veldig ung alder viste han en stor kjrlighet for tegning. Han nektet ta en grad i medisin som familien nsket at han skulle studere, og etter endt videregende tok han konkurranseeksamenene for bli med i postkontoret; Han bestr ikke den siste testen, s han dedikerer seg til praktisere skulptur sammen med billedhuggeren Julio Gonzlez Pola. I 1908, bare sytten r gammel, bestemte han seg for emigrere til Buenos Aires, hvor han begynte livet som illustratr og tegneserieskaper med noen startvansker inntil han klarte samarbeide i publikasjoner som Papel y Tinta eller ltima Hora. Han flyttet til Paris i 1912, hvor han mtte hovedmedlemmene i den kunstneriske avantgarden og snart klarte han jobbe for magasinet Mundial, regissert av Rubn Daro. Fire r senere vendte han tilbake til Spania og samarbeidet med datidens store publikasjoner: La Esfera, Nuevo Mundo og Blanco y Negro, og laget ogs humoristiske tegninger for Faro de Vigo og El Pueblo Gallego. I 1916 vant han en reklamekonkurranse i Madrid for Heno de Pravia-spen fra Gal Laboratories; Han ble senere utnevnt til kunstnerisk leder for huset. Hans republikanske ideologi frte til at han igjen gikk i eksil i Buenos Aires under borgerkrigen, hvor han ledet magasinet Atlntica og samarbeidet med anti-Franco-aviser som Espaa Republicana. P slutten av 1949 vendte han tilbake til Spania og bosatte seg permanent i Madrid. Ribas' arbeid er representert i museer i Galicia, samt i samlingene og arkivene til Prensa Espaola, og industri-, reklame- og forlagsselskaper.
Han var en virtuos tegner og utmerket publisist, og ble opprinnelig pvirket av engelske illustratrer som Beardsley og Jos Segrelles. Han skapte en stil med sitt eget stempel, plassert utenfor sin tids nyskapende galisiske kunst, som adlyder en festlig sensuell modernisme; Han skaper et univers av sensualitet, modernitet og frihet som var karakteristisk for hans tid. Han klarte lfte plakaten i Spania til kategorien kunst og gjorde illustrasjon til en varig uttrykksmte som overskrider det kommersielle. Slaget er mykt og bruker en dekadent stilisering mellom modernisme og art deco sammen med en varm og attraktiv kromatikk.
Seks arbeider p papir av kunstneren er inkludert i Afundacin-samlingen. Tre av dem er laget med blyant datert mellom 1920- og 1950-tallet med kvinneskikkelsen som hovedperson; et meget tilbakevendende tema i Ribas sin karriere. De er vakre kvinner med en stilisert silhuett (selv om de er mer runde enn de som er uddeliggjort av Penagos) som viser delikatesse, dristig og sensualitet med suggestive gester og positurer representert med presise linjer og subtil skyggelegging av flere nyanser. I El congreso se divierte (1925) bruker han pennen og viser sin karikaturside, siden han p en syntetisk og humoristisk mte skildrer en stor gruppe forskjellige karakterer i en leken og festlig atmosfre. Gouache er en annen teknikk som kunstneren mestret, som vist i verkene Black and White (1920) og With a Pink Hat (1916). I den frste representerer han to klassiske figurer plassert i en arkitektur av samme stil, og i den andre skildrer han en stilisert og elegant ung kvinne kledd i panser, hansker og en kjole som er karakteristisk for en annen tids mote.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
Catawiki
FINN-kode | 394078689 |
---|---|
Sist endret | 17.2.2025 kl. 13:24 |