
Er du økonom og vil jobbe ut mot Agders kommuner?
Statsforvalteren i Agder
- Frist 9.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Statsforvalteren i Agder søker økonom i 100% fast stilling
Har du økonomiutdanning og synes det er spennende å være en del av et fellesskap som jobber med samfunnsaktuelle saker? I så fall vil du trives sammen med oss.
Vi ser etter deg som har lyst til å jobbe med økonomi og regnskap, og har god tallforståelse. Du skal gjennom dialog med både det politiske og det administrative nivået i kommunene veilede dem innenfor kommuneøkonomifaget og god kommunal praksis. Dette omfatter blant annet gjennomgang av kommunale årsbudsjett, økonomiplaner og regnskap, samt dialog rundt aktuelle problemstillinger.
Om avdelingen
Du vil tilhøre justis- og kommuneøkonomiavdelingen og bli en del av et tverrfaglig miljø som består av økonomer og jurister. I avdelingen jobber det 18 dyktige fagpersoner og som kommuneøkonom vil du jobbe i et team med to andre økonomer.
I tillegg til kommuneøkonomi har avdelingen også ansvar for klagesaksbehandling og veiledning blant annet etter plan- og bygningsloven, kommuneloven og offentleglova.
Den vi ansetter vil være en sentral medarbeider i embetets arbeid ut mot Agders kommuner innenfor fagområdet. Du få innblikk i mange ulike problemstillinger og jobbe med varierte arbeidsoppgaver.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw?si=wS8k333-AoogUw2-
Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, seksuell orientering, funksjonsevne eller hull i CV-en til å søke.
Arbeidsoppgavene vil også bestå av:
- saksbehandling og veiledning knyttet til kommunelovens økonomibestemmelser, herunder lovlighetskontroll, gjennomgang av kommunenes regnskaper, årsbudsjett og økonomiplaner.
- kontroll- og godkjenningsoppgaver knyttet til kommunelovens økonomibestemmelser, blant annet godkjenning av kommunale garantier og oppfølging av evt. ROBEK-kommuner.
- koordinering og tildeling av skjønnsmidler til kommunene.
- samordningsoppgaver som interne og eksterne statlige tilsyn overfor kommunene.
- koordinere arbeidet knyttet til statusvurdering av kommunene for alle fagområder internt hos Statsforvalteren i Agder.
- Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder.
Kvalifikasjonskrav
- Utdanning innen økonomi, fortrinnsvis på mastergradsnivå. Lang relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
- God kunnskap om og erfaring i bruk av digitale verktøy
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på nors
Det må påregnes noe reisevirksomhet.
Det er en fordel om du også har:
- relevant arbeidserfaring som økonom
- god kjennskap til, og gjerne arbeidserfaring fra offentlig forvaltning.
Vi legger vekt på personlige egenskaper og ser etter en fleksibel person som raskt inngir tillit, utviser god rolleforståelse og har gode samarbeidsevner. I stillingen er det viktig å kunne analysere større informasjonsmengder effektivt og treffsikkert, og kunne fremstille dette ryddig og oversiktlig. Videre kreves det i stillingen at det jobbes nøyaktig, effektivt og selvstendig. Vi vil sørge for at all nødvendig opplæring blir gitt.
Søkerne vil bli vurdert ut i fra kvalifikasjoner, arbeidserfaring og personlig egnethet.
Vi tilbyr
- Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 600 000 - kr 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og muligheter for noe hjemmekontor etter avtale
- Flott, nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum med egen kantine/kokk, innendørs sykkelparkering og treningsrom.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne, og forsikringsordninger. Det trekkes 2 % av lønnen til innskudd i SPK.
Spørsmål om stillingen
- Avdelingsdirektør Monica Bjørkholt Breive: 38 17 62 55/ 90 23 54 87
- Seniorrådgiver Jostein Nordhus: 37 01 78 64 /95 11 78 89
Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Søknadsfrist: 9. mars 2025
Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden, "søk stillingen". For at din søknad skal komme i betraktning må relevante vitnemål og attester legges ved.
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.
Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fløyveien 14, 4838 Arendal
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Analyse, Økonomi og regnskap, Saksbehandler
(1/5)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 394247271
- Sist endret