
Endringsleder
SpareBank 1 Utvikling
- Frist 9.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Er struktur i endringsprosesser som musikk til dans for deg?
Å danse uten musikk er en krevende oppgave og det samme tenker vi når det gjelder gode endringsprosesser uten struktur. Vi ønsker deg som mener god struktur der du balanserer smidighet og kontroll er en nødvendighet for å sikre vellykket gjennomføring av endringer.
I SpareBank 1 Utvikling er vi stolte av vårt sterke fagmiljø som kontinuerlig utvikler seg i tråd med nye behov og vi søker nå en dedikert endringsleder med sterk fagkunnskap, robust beslutningstaking og eierskap til området.
Formålet med rollen som endringsleder i SpareBank 1 Utvikling er å sikre at endringer utført på våre systemer og tjenester iverksettes effektivt og med minimal påvirkning. Endringsbehov oppstår både fra kunder i SpareBank 1 Alliansen og fra eksterne leverandører, og trenger effektiv koordinering før og etter iverksetting i SB1Us omfattende og komplekse miljø. Alle endringer må dokumenteres, vurderes, godkjennes og iverksettes i samsvar med interne retningslinjer og eksterne krav, inkludert DORA-reguleringen. Endringslederen spiller en nøkkelrolle i å sikre en smidig, strukturert og regelverksetterlevende prosess.
Har du lyst til å være med å sette retning på hvordan vi skal jobbe på området i SpareBank 1 Utvikling? Du vil kunne påvirke din egen rolle og være i sentrum av prosessutvikling i selskapet. Rollen skal på taktisk og operasjonelt nivå sikre at service management prosessene på tvers av organisasjonen stemmer overens med dens mål og levere verdi til både virksomheter og kunder.
Om SpareBank 1 Utvikling
I SpareBank 1 Utvikling gir vi over én million personer, bedrifter og lokalsamfunn over hele landet trygghet, forutsigbarhet og nærhet til økonomien deres gjennom teknologi som begeistrer. Vi er SpareBank 1-alliansens viktigste forretningspartner og en spydspiss innen teknologiutvikling.
Vi er selvsagt konkurransedyktige på lønn og har gode pensjons- og forsikringsordninger. Du får jobbe i fine lokaler i sentrum av Oslo eller Trondheim, med innendørs sykkelparkering og nytt treningsrom med gruppetimer og garderober. Vi har også sommertid og flere fine firmahytter.
Når det er sagt – vi hverken tror eller håper du velger oss kun på grunn av dette. Vi håper du vil jobbe hos oss fordi du verdsetter en arbeidsplass hvor samarbeid, kompetanse, deling og tillit danner grunnmuren i arbeidshverdagen. Slik blir vi bedre sammen!
Om avdelingen
Du vil bli en del av vår nyopprettede avdeling for tjenesteintegrasjon, i Service Management teamet. I avdelingen vil du blant annet jobbe tett med en ITSM systemansvarlig, ansvarlige for driftsprosesser og leveranseprosesser samt våre driftsleverandører nye driftsleverandør, Sopra Steria.
Hva du vil gjøre
Din rolle innebærer koordinering og oppfølging av endringsbehov fra både interne og eksterne aktører, ledelse av CAB-møter, rapportering, og evaluering av endringer etter implementering. Du vil bli godt kjent med våre driftsleverandører og bidra til at deres endringsbehov håndteres på lik linje med Alliansens. Du vil også samarbeide tett med medarbeidere i Service Management både i forblindelse med forbedringsinitiativer og verktøyoppsett.
Noen arbeidsoppgaver til være:
- Operativt ansvar for change, release og deployment management i SB1U
- Samarbeide med prosesseier for å samle inn krav (både tradisjonelle og smidige), designe og videreutvikle prosessene
- Gjennomgå og kvalitetssikre endringsønsker for å sikre riktig planlegging og dokumentasjon, og samle endringsvurderinger fra interessenter
- Koordinere med eksterne leverandører for å implementere endringer i utkontrakterte produkter eller tjenester
- Gjennomføre post-implementation review (PIR) for å vurdere suksessen til endringer og identifisere eventuelle forbedringer
- Rådgiver innen IT endringshåndtering: bistå i utarbeidelse og revisjon av styrende dokumenter, internkontrollaktiviteter og leverandøroppfølging
Hvem er du?
Du er proaktiv og selvstendig, med en naturlig nysgjerrighet. Du tar ansvar for din egen læring og utvikling, samtidig som du trives i tverrfaglige samarbeid. Med en løsningsorientert tilnærming bidrar du positivt til teamet og deler gjerne innsikt og erfaringer med andre. Du har en systematisk arbeidsstil og er dyktig til å planlegge, strukturere og prioritere oppgaver for å sikre effektive leveranser.
Vi er åpne for en rekke ulike bakgrunner, men tenker det er en fordel at du har:
- Master- eller bachelorgrad i teknologi eller tilsvarende arbeidserfaring
- Erfaring med endringshåndtering, fortrinnsvis fra en stor eller kompleks organisasjon
- ITIL sertifisering
- Erfaring fra forskjellige typer utviklingsmetodikk og leveransemodeller, både tradisjonelle og kontinuerlige leveranser
- Kjennskap til finansbransjen og relaterte regulatoriske rammebetingelser er en fordel.
Vi tror at for å lykkes og trives i rollen er du:
- Selvstendig og proaktiv: du «ser» og løser utfordringer uten å bli beordret, og ser at små problemer bør takles før de blir store
- Nysgjerrig, komfortabel med å jobbe selvstendig og tar ansvar for utvikling i eget arbeid. Du trives med samarbeid på tvers av fagområder og er evner til å bygge nettverk og skape tillitsfulle relasjoner
- En positiv lagspiller, løsningsorientert, du deler villig med andre og bidrar til videreutvikling av organisasjonens kompetanse
Nysgjerrig på oss eller stillingen?
Dersom du ønsker å bli litt mer kjent med oss eller stillingen før du søker, eller hvis har noen spørsmål, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med Hella Schrøder, Leder for Service Management på hella.marie.schroeder@sparebank1.no. Du kan også lære mer om hvem vi er og hvordan vi jobber på karieresiden vår eller på LinkedIn, Instagram eller Medium!
Hos oss er det enkelt å søke - du trenger bare å laste opp en CV og skrive noen ord om hvorfor du ønsker å jobbe hos oss. Vi ønsker å fortsette å representere mangfoldet i den norske befolkningen, og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke på stillingen.
I SpareBank 1 Utvikling har vi norsk som arbeidsspråk – gode norskkunnskaper er derfor en forutsetning for å kunne jobbe hos oss.
I forkant av ansettelse gjennomføres en bakgrunnssjekk for å blant annet verifisere opplysninger som kommer frem av CV og tilgjengelig dokumentasjon. Bakgrunnssjekk gjennomføres av Semac AS etter at kandidat er orientert om og har godkjent det.
Om arbeidsgiveren
- Nettverk: Facebook, LinkedIn
- Sektor: Privat
- Sted: Hammersborggata 11, 0181 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Bank, finans og forsikring, IT, Konsulent og rådgivning
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, Planlegger, Prosjektledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Endringsledelse, Endringsprosess, ITIL, CAB, Prosjektledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 394334180
- Sist endret