Bildegalleri
(1/1)
Victor Simonin (1877-1946) - nature morte aux légumes
Til salgs2 613 kr
Beskrivelse
Olje p lerret som representerer "et stilleben med grnnsaker" signert
Victor SIMONIN (1877-1946)
BIOGRAFI:
Nyrealistisk maler av landskap, men spesielt av stilleben. Student ved Brussel Academy (1894 - 95) og ved verkstedene til Alfred Bastien, Auguste Oleffe, Maurice Wagemans, Frans Smeers, Amde Degreef og Albert Pinot, grunnleggerne av "L'Essor" (1876). Hans brede, livlige og brennende penselstrk og hans utmerkede palett minner om Guillaume Vogels. Auguste Oleffe-prisen (1941). Stiller ut svrt sjelden. Retrospektiver ved Ixelles-museet i 1948 og ved Rouge-Clotre kunstsenter i Auderghem i 1977 og 1996.
HUBERT SCHOTS UTSTILLINGSBROSJYRE - VICTOR SIMONIN RETROSPEKTIV I 1977 - AUDERGHEM KUNSTNERISK FORENING.
Victor Simonin ble fdt 25. april 1877 i en gate i kommunen Ixelles, rue du Berger. Hans far, av fransk nasjonalitet, var en skuespiller; Han brydde seg aldri om snnen sin og dde veldig ung. Moren hennes jobbet som korsettmaker i det aristokratiske distriktet Rue Royale. Det var slett ikke ulogisk for snnen til en skuespiller satse p en ren musikalsk karriere. Hans naturlige talent for musikk tillot Victor g inn p konservatoriet i Brussel. Hans ekstreme kunstneriske flsomhet, hans snart bevegelige, s vel som energiske, mte f bratsj til uttrykke alle menneskelige lidenskaper, ga ham gave av et instrument og tildeling av et stipend. Han ble tatt opp til spille i selve konservatoriets orkester. Denne progresjonen, like enkel som den var logisk, s ut til demonstrere utvilsomt at han uten lykkes, som s mange andre, ville fortsette en fortjenstfull karriere som virtuos musiker, helt viet til musikk. Men ved en bisarr skjebnekoketteri skulle denne musikeren bli maler. Faktisk forhindret et revolverskudd som ble avfyrt ved et uhell gjennom venstre hnd ham fra profesjonelt hndtere fiolin og bue og orienterte ham definitivt mot male. Fra da av beskte han forskjellige uavhengige studioer, fikk rd fra maleren Alfred Bastien og ble venner under hans veiledning med Maurice Wagemans, Auguste Oleffe, Frans Smeers og Albert Pinot. Sammen grunnla de en sirkel kalt Sillon. I flere r arbeidet han iherdig i Wagemans verksted.
Det fyldige maleriet av disse fine kunstnerne som likevel husket fransk realisme og ogs av disse stolte uavhengige gruppert blant oss under navnet Tervuerens skole m uunngelig ha hatt en innflytelse p deres unge flgesvenn som det ville vre absurd ville minimere. Men p den annen side kunne ingen av hans samtidige forbli likegyldige til den sjeldne og oppkvikkende leksjonen om impresjonisme. Heldigvis var Simonin allerede for mye seg selv, og for naturlig dyktig til rike og sterke toner, til flykte inn i lyset til det punktet at han vannet seg ut og mistet seg selv i det kunstig. Han hadde en medfdt, veldig subtil flelse av nyanser og umerkelige graderinger fra tone til tone, og brt aldri med den mest kompromisslse harmonien. Hvis han tok p alvor kvaliteten p tonene han valgte med den fineste dmmekraft, viste han frre skrupler angende selve "terrenget" der kunsten hans hevdet seg. Visst likte han et rikt lerret, men i fravret var han like komfortabel med et helt annet materiale.
Ett aspekt ved hans karakter kan ogs ha bidratt til begrense hans valg av emner. Det var relativt hemmelighetsfullt; ja, han hadde i hy grad den beskjedne kunsten sin; han likte ikke bli sett male. Han var misfornyd med at mekanismen til denne typen "kjkken" ble penetrert, en teknikk for hans personlige prosesser, spesifikke for hver maler.
Er det av denne grunn at han foretrakk stilleben og blomster fremfor landskap, som portretter, som nakenbilder, hvis godkjennende stillhet i det minste aldri skuffet eller plaget ham? Faktisk begrenset Victor Simonin seg til male stilleben og blomster, la oss ikke vre redde for si det. Men det vi mest med rette kan bebreide ham for, er samtidig det som kjennetegner hans personlighet best.
Han etterlot oss et stort antall verk, som alle n er spredt over flere private samlinger. Han stilte ut lite: i 1931 og 1942 p Cercle Artistique. Et retrospektiv fant sted i 1948 i Ixelles. Han vant ogs Auguste Oleffe-prisen.
Victor Simonin var en maler av hy fdsel. En unik kunstner i sin kunst, sitt utseende, sitt liv og sin merkelige og komplekse natur. Dessverre tok han sitt eget liv og ble oppdaget 19. mars 1946, hengende nyaktig p staffeliet sitt, vitne til hans entusiasme, hans tvil, hans vakreste og mrkeste timer. Det var vr plikt hylle ham, som maler av "Sillon" og ogs i anledning hundrersdagen for hans fdsel.
https://www.galeriedupistoletdor.com/gdpo/Simonin.html
Hubert Schots - Arrangr av utstillingen.
ml p arbeidet: uten ramme: 65 cm x 82 cm
: med ramme: 79 cm x 96 cm
verket er signert verst til hyre
rammen er litt skadet.
Auksjonsresultater for Victor SIMONIN i maleri:
Ikke noe bilde
Blomsterbord
Olje/panel
75 x 90 cm
Hammerslag: 3.705
19.12.1989
Notarius Auksjonshuset Bas-Rhin
+ informasjon (lot nr. 30)
sommerblomster med en bolle og et fat p et bord
Sommerblomster med en skl og et fat p et bord
Olje/panel
71 x 81 cm
Estimat: 2300 - 3067
Hammerslag: 3.067
14.10.1999
Christie's
+ info (parti nr. 72)
lage stilleben
Kjkken stilleben
Olje/lerret
68,5 x 79,5 cm
Estimat: 2.904 - 3.630
Hammerslag: 2.904
27.01.1998
Dorotheum
+ info (parti nr. 71)
"neper og gulrtter"
"Roper og gulrtter"
Olje/papp
70 x 87,5 cm
Estimat: 3 068
Hammerslag: 2.812
24.10.1998
Spiker
+ info (parti nr. 853)
stilleben av frukt og blomster
Stilleben av frukt og blomster
Olje/papp
60x80 cm
Estimat: 1394 - 2323
Hammerslag: 1.951
14.06.1994
Christie's
+ info (parti nr. 467)
Ikke noe bilde
Stilleben med kobber
Olje/lerret
60x80 cm
Hammerslag: 1.852
14.01.1991
Horta
+ info (parti nr. 200)
Ikke noe bilde
Stilleben med frukt og grnnsaker
Olje/papp
70,4 x 87,8 cm
Hammerslag: 1.817
21/11/2000
Wien kunstauksjoner
+ info (parti nr. 187)
Victor SIMONIN (1877-1946)
BIOGRAFI:
Nyrealistisk maler av landskap, men spesielt av stilleben. Student ved Brussel Academy (1894 - 95) og ved verkstedene til Alfred Bastien, Auguste Oleffe, Maurice Wagemans, Frans Smeers, Amde Degreef og Albert Pinot, grunnleggerne av "L'Essor" (1876). Hans brede, livlige og brennende penselstrk og hans utmerkede palett minner om Guillaume Vogels. Auguste Oleffe-prisen (1941). Stiller ut svrt sjelden. Retrospektiver ved Ixelles-museet i 1948 og ved Rouge-Clotre kunstsenter i Auderghem i 1977 og 1996.
HUBERT SCHOTS UTSTILLINGSBROSJYRE - VICTOR SIMONIN RETROSPEKTIV I 1977 - AUDERGHEM KUNSTNERISK FORENING.
Victor Simonin ble fdt 25. april 1877 i en gate i kommunen Ixelles, rue du Berger. Hans far, av fransk nasjonalitet, var en skuespiller; Han brydde seg aldri om snnen sin og dde veldig ung. Moren hennes jobbet som korsettmaker i det aristokratiske distriktet Rue Royale. Det var slett ikke ulogisk for snnen til en skuespiller satse p en ren musikalsk karriere. Hans naturlige talent for musikk tillot Victor g inn p konservatoriet i Brussel. Hans ekstreme kunstneriske flsomhet, hans snart bevegelige, s vel som energiske, mte f bratsj til uttrykke alle menneskelige lidenskaper, ga ham gave av et instrument og tildeling av et stipend. Han ble tatt opp til spille i selve konservatoriets orkester. Denne progresjonen, like enkel som den var logisk, s ut til demonstrere utvilsomt at han uten lykkes, som s mange andre, ville fortsette en fortjenstfull karriere som virtuos musiker, helt viet til musikk. Men ved en bisarr skjebnekoketteri skulle denne musikeren bli maler. Faktisk forhindret et revolverskudd som ble avfyrt ved et uhell gjennom venstre hnd ham fra profesjonelt hndtere fiolin og bue og orienterte ham definitivt mot male. Fra da av beskte han forskjellige uavhengige studioer, fikk rd fra maleren Alfred Bastien og ble venner under hans veiledning med Maurice Wagemans, Auguste Oleffe, Frans Smeers og Albert Pinot. Sammen grunnla de en sirkel kalt Sillon. I flere r arbeidet han iherdig i Wagemans verksted.
Det fyldige maleriet av disse fine kunstnerne som likevel husket fransk realisme og ogs av disse stolte uavhengige gruppert blant oss under navnet Tervuerens skole m uunngelig ha hatt en innflytelse p deres unge flgesvenn som det ville vre absurd ville minimere. Men p den annen side kunne ingen av hans samtidige forbli likegyldige til den sjeldne og oppkvikkende leksjonen om impresjonisme. Heldigvis var Simonin allerede for mye seg selv, og for naturlig dyktig til rike og sterke toner, til flykte inn i lyset til det punktet at han vannet seg ut og mistet seg selv i det kunstig. Han hadde en medfdt, veldig subtil flelse av nyanser og umerkelige graderinger fra tone til tone, og brt aldri med den mest kompromisslse harmonien. Hvis han tok p alvor kvaliteten p tonene han valgte med den fineste dmmekraft, viste han frre skrupler angende selve "terrenget" der kunsten hans hevdet seg. Visst likte han et rikt lerret, men i fravret var han like komfortabel med et helt annet materiale.
Ett aspekt ved hans karakter kan ogs ha bidratt til begrense hans valg av emner. Det var relativt hemmelighetsfullt; ja, han hadde i hy grad den beskjedne kunsten sin; han likte ikke bli sett male. Han var misfornyd med at mekanismen til denne typen "kjkken" ble penetrert, en teknikk for hans personlige prosesser, spesifikke for hver maler.
Er det av denne grunn at han foretrakk stilleben og blomster fremfor landskap, som portretter, som nakenbilder, hvis godkjennende stillhet i det minste aldri skuffet eller plaget ham? Faktisk begrenset Victor Simonin seg til male stilleben og blomster, la oss ikke vre redde for si det. Men det vi mest med rette kan bebreide ham for, er samtidig det som kjennetegner hans personlighet best.
Han etterlot oss et stort antall verk, som alle n er spredt over flere private samlinger. Han stilte ut lite: i 1931 og 1942 p Cercle Artistique. Et retrospektiv fant sted i 1948 i Ixelles. Han vant ogs Auguste Oleffe-prisen.
Victor Simonin var en maler av hy fdsel. En unik kunstner i sin kunst, sitt utseende, sitt liv og sin merkelige og komplekse natur. Dessverre tok han sitt eget liv og ble oppdaget 19. mars 1946, hengende nyaktig p staffeliet sitt, vitne til hans entusiasme, hans tvil, hans vakreste og mrkeste timer. Det var vr plikt hylle ham, som maler av "Sillon" og ogs i anledning hundrersdagen for hans fdsel.
https://www.galeriedupistoletdor.com/gdpo/Simonin.html
Hubert Schots - Arrangr av utstillingen.
ml p arbeidet: uten ramme: 65 cm x 82 cm
: med ramme: 79 cm x 96 cm
verket er signert verst til hyre
rammen er litt skadet.
Auksjonsresultater for Victor SIMONIN i maleri:
Ikke noe bilde
Blomsterbord
Olje/panel
75 x 90 cm
Hammerslag: 3.705
19.12.1989
Notarius Auksjonshuset Bas-Rhin
+ informasjon (lot nr. 30)
sommerblomster med en bolle og et fat p et bord
Sommerblomster med en skl og et fat p et bord
Olje/panel
71 x 81 cm
Estimat: 2300 - 3067
Hammerslag: 3.067
14.10.1999
Christie's
+ info (parti nr. 72)
lage stilleben
Kjkken stilleben
Olje/lerret
68,5 x 79,5 cm
Estimat: 2.904 - 3.630
Hammerslag: 2.904
27.01.1998
Dorotheum
+ info (parti nr. 71)
"neper og gulrtter"
"Roper og gulrtter"
Olje/papp
70 x 87,5 cm
Estimat: 3 068
Hammerslag: 2.812
24.10.1998
Spiker
+ info (parti nr. 853)
stilleben av frukt og blomster
Stilleben av frukt og blomster
Olje/papp
60x80 cm
Estimat: 1394 - 2323
Hammerslag: 1.951
14.06.1994
Christie's
+ info (parti nr. 467)
Ikke noe bilde
Stilleben med kobber
Olje/lerret
60x80 cm
Hammerslag: 1.852
14.01.1991
Horta
+ info (parti nr. 200)
Ikke noe bilde
Stilleben med frukt og grnnsaker
Olje/papp
70,4 x 87,8 cm
Hammerslag: 1.817
21/11/2000
Wien kunstauksjoner
+ info (parti nr. 187)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Frankrike
Catawiki
FINN-kode | 394358926 |
---|---|
Sist endret | 19.2.2025 kl. 13:30 |