Fagsjef/fagdirektør
Finansdepartementet
- Frist 13.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med på å forme statens prosjektmodell for store investeringer?
Om stillingen
Vi søker en erfaren saksbehandler til Finansdepartementets arbeid med oppfølging av store statlige investeringsprosjekter. Du vil inngå i et team med ansvar for oppfølgingen av statens prosjektmodell og investeringsprosjekter som skal gjennom ekstern kvalitetssikring. Statens prosjektmodell stiller krav til utredning, planlegging og kvalitetssikring av de store statlige investeringsprosjektene. Målet med ordningen er gode beslutningsgrunnlag og god kostnadskontroll for store statlige investeringer.
Arbeidet omfatter å igangsette og styre den eksterne kvalitetssikringen av investeringsprosjektene og gi faglige råd til politisk ledelse om oppfølgingen av prosjektene. Du vil jobbe sammen med eksterne konsulenter og andre departementer og virksomheter som har store investeringsprosjekter, og bidra i arbeidet med å utvikle rammeverk, metoder og veiledning innenfor ansvarsområdet. Seksjonen har også ansvar for oppfølging av forskningsprogrammet Concept ved NTNU som skal utvikle kunnskap og kompetanse om prosjekter i tidligfase.
I seksjonen vil du også samarbeide med andre som har ansvar for å forvalte og videreutvikle gode rammeverk for utredning av statlige tiltak, både utredningsinstruksen og rammeverk for samfunnsøkonomisk analyse. Seksjonen skal være en pådriver for god ressursbruk over statsbudsjettet og arbeider bl.a. med å identifisere effektiviseringsmuligheter på ulike budsjettområder.
Du vil få muligheten til å jobbe med et bredt spekter av tema og sektorer. I oppfølgingen av enkeltsakene vil du samarbeide tett med budsjettseksjonene i avdelingen og forberede saker for politisk beslutning.
Utdanning, erfaring og egenskaper
Faglige kvalifikasjoner:
- Master innen relevant fagområde med gode resultater
- Bred relevant erfaring, herunder erfaring med utredning, planlegging eller oppfølging av store investeringsprosjekter
- Erfaring med statens prosjektmodell eller tilsvarende ordninger for ekstern kvalitetssikring
- Erfaring med utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser eller med å bruke slike analyser i beslutningsprosesser
- Forståelse av hvordan utredninger utføres i staten, og rollen disse har i et helhetlig beslutningsgrunnlag
- Innsikt i hvordan forvaltningen fungerer, herunder god forståelse for hvordan legge til rette for politiske beslutningsprosesser
- Erfaring med utadrettet virksomhet for å spre informasjon og bygge kompetanse innenfor fagfeltet er en fordel
Innhold i arbeidsoppgavene vil kunne tilpasses noe til søkers kvalifikasjoner. Innplassering i stillingskategori vil avhenge av lengde på erfaring, bredde eller dybde i kompetanse innenfor feltet og evne til å ta ansvar og lede utviklingsoppgaver.
Personlige egenskaper:
- Evne til å arbeide selvstendig
- Faglig engasjement
- Evne til å ta initiativ til, og lede utviklingsprosjekter
- Gode samarbeidsevner
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
- Stor arbeidskapasitet og evne til å håndtere flere saker samtidig
Personlig egnethet tillegges vekt.
Hos oss får du
- Aktuelle og krevende arbeidsoppgaver i et stort, engasjerende fagmiljø
- Faglig utvikling og gode karrieremuligheter
- Bidra til å løse departementets samfunnsoppdrag, og nærhet til viktige beslutninger
- Hyggelige og hjelpsomme kollegaer
Du får også fleksibel arbeidstid og sommertid. I tillegg får du medlemskap i Statens pensjonskasse, som har gode forsikrings- og pensjonsordninger, samt gode betingelser på boliglån. Les mer om å jobbe i Finansdepartementet her. (https://jobbifin.dep.no/)
Annen informasjon
Lønn: kr 780 000 - 1 000 000 og betalt overtid. Stillingskode avhenger av kvalifikasjoner og erfaring. For fagsjef kreves normalt 7-8 års relevant erfaring og for fagdirektør kreves tung erfaring og kompetanse innenfor fagområdet. For særlig godt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.
Fra lønnen trekkes 2 pst. innskudd til Statens pensjonskasse.
Søknadsfrist: 13. mars
Kontakt: For ytterligere informasjon om stillingen er du velkommen til å ta kontakt med avdelingsdirektør Ingvild Melvær Hanssen, e-post Ingvild-Melvar.Hanssen@fin.dep.no eller tlf.: 99 00 42 32.
Bakgrunnssjekk og autorisasjon
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk på kandidaten som ansettes. Ansettelse forutsetter at denne godkjennes. Stillingen forutsetter autorisasjon og sikkerhetsklarering for adgang til informasjon gradert HEMMELIG etter sikkerhetsloven. For mer informasjon om autorisasjon, se her (https://jobbifin.dep.no/jobb-i-fin/rekrutteringsprosessen/).
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Søker vil bli orientert om dette på forhånd.
Finansdepartementet er opptatt av mangfold og ønsker å være en arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere vil bli vurdert.
Om arbeidsgiveren
Finansdepartementet (FIN) har ansvar for å planlegge og iverksette den økonomiske politikken, budsjettpolitikken, skatte- og avgiftspolitikken, regulering av finansmarkedene og forvaltningen av Statens pensjonsfond.
Finansavdelingen (FA) samordner regjeringens arbeid med statsbudsjettet, gir faglige råd til finansministeren om ressursbruken over statsbudsjettet og forbereder avgjørelser i regjeringen. Vi bidrar til at økonomiske konsekvenser av forslag er belyst når regjeringen tar beslutninger om statsbudsjettet, lovendringer og ny politikk. Vi har et sterkt fagmiljø og arbeider med dagsaktuelle saker av stor betydning for samfunnet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Akersgata 40, 0030 Oslo
- Bransje: Markedsanalyse, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Analyse, Saksbehandler, Samfunnsøkonomi
Annonseinformasjon
- FINN-kode 394464983
- Sist endret