Bildegalleri
(1/1)
Pieter de Grebber (1600-1652), Attributed to - Mary Magdalene
Til salgs12 795 kr
Beskrivelse
Vi er takknemlige overfor Cabinet Turquin i Paris og til Dr. Bernhard Schnackenburg for uavhengig bekreftelse av at maleriet er tilskrevet Pieter de Grebber.
Dette bildet, med sitt bemerkelsesverdige utfrelsesniv, passer absolutt inn i Pieter de Grebbers oeuvre. Dens avvpnende naturalisme, det glatte, nesten silkeaktige utseendet p overflaten, med sine fine diagonale penselstrk, er alle karakteristiske trekk ved kunstneren.
Pieter de Grebber var sammen med Salomon de Bray en pioner innen nederlandsk klassisisme i Haarlem. Begge malerne var elever av Hendrik Goltzius, som regnes som grunnleggeren av denne skolen. Selv om De Grebber aldri dro til Italia, reiste Goltzius dit i 1590, hvor han m ha mtt de siste nyvinningene Annibale Carracci hadde introdusert i Roma mot slutten av rhundret. Kunstnerens far, Frans Pietersz. de Grebber, var en maler og kunsthandler, som fungerte som Rubens' agent i forhandlinger med Sir Dudley Carleton, engelsk ambassadr i Haag. De Grebber fulgte sin far til Antwerpen i 1618, hvor han kan ha mtt Rubens og hvis klassiske kunst absolutt var en faktor i dannelsen av stilen hans. De Grebber ble hyllet som en viktig maler, spesielt av historier, i beskrivelsen av Haarlem av Samuel Ampzing (1628) og Petrus Scriverius (1648) og i Philips Angels avhandling om maleri fra 1642. I 1649 publiserte kunstneren sine egne Eleven Rules of Art p en enkelt bredside.
De Grebber var en hyt ansett maler som mottok oppdrag fra Stadtholder Frederick Hendrik og var blant kunstnerne som var tiltalt for dekorere Oranjezaal i Huis ten Bosch i Haag med monumentale malerier. Imidlertid er strstedelen av hans oeuvre, omtrent 70 verk i alt, religis i sin natur. Etter ha vokst opp i den katolske troen, opprettholdt De Grebber nre bnd med fremtredende medlemmer av kirken i Haarlem, for hvem han malte altertavler for de skalte skjulte kirkene, eller 'huiskerken', s vel som for katolske kirker i Flandern.
Dette bildet, med sitt bemerkelsesverdige utfrelsesniv, passer absolutt inn i Pieter de Grebbers oeuvre. Dens avvpnende naturalisme, det glatte, nesten silkeaktige utseendet p overflaten, med sine fine diagonale penselstrk, er alle karakteristiske trekk ved kunstneren.
Pieter de Grebber var sammen med Salomon de Bray en pioner innen nederlandsk klassisisme i Haarlem. Begge malerne var elever av Hendrik Goltzius, som regnes som grunnleggeren av denne skolen. Selv om De Grebber aldri dro til Italia, reiste Goltzius dit i 1590, hvor han m ha mtt de siste nyvinningene Annibale Carracci hadde introdusert i Roma mot slutten av rhundret. Kunstnerens far, Frans Pietersz. de Grebber, var en maler og kunsthandler, som fungerte som Rubens' agent i forhandlinger med Sir Dudley Carleton, engelsk ambassadr i Haag. De Grebber fulgte sin far til Antwerpen i 1618, hvor han kan ha mtt Rubens og hvis klassiske kunst absolutt var en faktor i dannelsen av stilen hans. De Grebber ble hyllet som en viktig maler, spesielt av historier, i beskrivelsen av Haarlem av Samuel Ampzing (1628) og Petrus Scriverius (1648) og i Philips Angels avhandling om maleri fra 1642. I 1649 publiserte kunstneren sine egne Eleven Rules of Art p en enkelt bredside.
De Grebber var en hyt ansett maler som mottok oppdrag fra Stadtholder Frederick Hendrik og var blant kunstnerne som var tiltalt for dekorere Oranjezaal i Huis ten Bosch i Haag med monumentale malerier. Imidlertid er strstedelen av hans oeuvre, omtrent 70 verk i alt, religis i sin natur. Etter ha vokst opp i den katolske troen, opprettholdt De Grebber nre bnd med fremtredende medlemmer av kirken i Haarlem, for hvem han malte altertavler for de skalte skjulte kirkene, eller 'huiskerken', s vel som for katolske kirker i Flandern.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 394669553 |
---|---|
Sist endret | 21.2.2025 kl. 22:24 |