Bildegalleri
(1/1)
CMF 1:18 - Modellbil - Mercedes 770K - Der Grosse van Keizer Wilhelm
Til salgs1 861 kr
Beskrivelse
Mercedes 770K - Keiser Wilhelms store - 1/18 - Ny
Limited Edition-modell (504 stykker) av denne kongelige mobilen.
Veldig detaljert og hy finish som vanlig med CMF.
Modellen er ny i esken, ikke fjernet, derfor er individuelle serienummer en overraskelse.
Denne modellen fra CMF er faktisk laget i 1:18 og er derfor mye strre enn den gjennomsnittlige 1:18 modellen.
Denne modellen vil bli sendt forsikret.
Informasjon om originalen (siste bilder):
Kaiser Wilhelm IIs Mercedes-Benz kommer tilbake (Auto News 25. juni 2007)
Det var ikke forvente at Kaiser Wilhelm IIs favorittbil, en imponerende Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F, noen gang ville bli parkert foran trappen til Huis Doorn. Keiseren hadde tross alt uttalt at bilen hans ikke lenger skulle kjres etter hans dd, p samme mte som innredningen i huset ikke skulle endres. Og slik har den 2,7-tonns pne seksseteren holdt til i Mercedes-Benz-museet i Stuttgart de siste tirene, ved siden av den like imponerende Mercedesen til den japanske keiseren Hirohito. Men i april i fjor gjorde han comeback og hus og bil ble gjenforent for frste gang p 57 r.
Som om ingenting noen gang har forandret seg. Siden keiserens dd har praktisk talt ingenting endret seg. Hus Doorn forble huset Doorn ettersom det ble forlatt av keiseren. Bordene ble liggende der de var, maleriene ble hengende p plass p veggene og perserne ble liggende p de blankpolerte parkettgulvene. Akkurat som siste beboer nsket. N var den innbyggeren, keiser Friedrich Wilhelm Victor Albert II, ogs en eksentrisk mann med et ublu inventar. Keiseren kjpte huset i 1918 av baronesse Heemstra de Beaufort, Audrey Hepburns tante, men ville foretrukket bli i hans tyske palasser. Monarken kom ikke til Nederland uten god grunn: Tapet av frste verdenskrig ble i stor grad tilskrevet ham og keiseren ble forvist fra Tyskland 9. november 1918. Siden han var i palasset sitt i Spa, Belgia p tidspunktet for dommen, hadde ikke keiseren og hans flge mange muligheter for velge et eksilsted. Det mtte bli nytralt nederlandsk territorium.
Den 10. november hadde Nederland en eksentrisk monark med avdelinger i ulike europeiske kongehus. Dermed var Wilhelm II et barnebarn av den britiske dronning Victoria og en svoger av den russiske tsaren Nicholas. Og Van Oranjes er ogs sammenvevd i keiserens slektstre: William I Van Oranje Nassau var oldebror av Wilhelms far Friedrich III. Etter anmodning fra den nederlandske utenriksministeren tilbrakte keiseren sin frste periode i Nederland p Amerongen slott, men satte snart blikket mot Huis Doorn. De 59 vognlassene med inventar, som stammer fra de keiserlige palassene i Potsdam og Berlin, ankom i mai 1920. Fra slvty til tannpirkere, fra snusbokser til sengety: alt kom med. Og med det ble huset forvandlet, i hvert fall innredningsmessig, til et palass fra 1800-tallet. Det sies noen ganger at 'det er det siste huset fra 1800-tallet i hele Europa', fordi etter keiserens dd forblir alt slik det ble etterlatt av keiseren. Som om tiden frs der. Det eneste som forsvant var innholdet i stallen. For keiseren selv er stedt til hvile i et mausoleum p godset; bilene hans blir kjrt av eiendommen, for aldri komme tilbake. Det var i hvert fall det som ble antatt.
Etter keiserens dd 4. juni 1941 ble bilen satt bort. I revis var det uvisst hva som skulle gjres med det, men 7. desember 1950 tok endelig den nederlandske staten en avgjrelse. Bilen selges til Mercedes-Benz-museet i Stuttgart. Siden den gang har 200 hk limousinen vrt utstilt som et av utstillingsstykkene. Frst i mars i fjor kom den store Mercedesen ut av museet for frste gang. Og da det var gjort og det nye kromlaget ble lagt p, tenkte museets folk at det kunne vre en fin id stille ut bilen p en utstilling i Essen. Derfra var turen til det gamle huset hans plutselig ikke s gal lenger. Keiserens bil ble fraktet. Med et skinnende nytt kromgitter kom den tilbake etter 57 r. De gamle provinsskiltene med nummer L15237 fortsatt p sttfangerne, den originale malingen polert til en glans. En minneverdig gjenforening fant sted blant rhododendronene i den lange oppkjrselen til Utrecht landsted.
Ingen vil kunne nekte for at denne Mercedesen var den absolutte toppmodellen fra 1930. Type 770 K ble kalt Grosser Mercedes, noe som ikke er overraskende nr man tenker p dens enorme dimensjoner: 5,60 meter lang, 1,83 meter bred, 1,84 meter hy. Dessuten, med en pris p 32 000 gylden, var det en uoppnelig bil for alle som ikke styrte minst ett land. En vanlig arbeider tjente i gjennomsnitt 25 gylden per uke; leie et vanlig hus koster 4 gylden i uken. Dessuten var keiserens bil absolutt ikke standard. Den ble levert med en hydraulisk servo for bremsesystemet, et automatisk smresystem og en 'schnellgangsgetriebe' en spesialgirkasse og kom p totalt 35.200 gylden. Kjpsfakturaen ligger der fortsatt. Og nr du frst ser nrmere p keiserens bil, finner du enda flere detaljer som viser at den var spesiallaget. Frst og fremst har den karakteristiske Mercedes-stjernen p radiatoren mttet vike plass for et Hohersholle-vpen. Men spesielle detaljer finnes ogs i interiret. Bakerst til hyre, keiserens faste plass, kommer du over syv knapper. Under hva de er for: Venstre; Hyre; Rask; Sakte; Kehrt; Stopp og hus. De er der for dirigere sjfren p passende avstand, for p dashbordet finner du syv lys med de samme ordene ved siden av.
Disse knappene m ha vrt karakteristiske for keiseren. En fydalprins av den gamle skolen med alvorlige frustrasjoner over bli satt p sidelinjen p verdensscenen. P grunn av prevensjon hadde keiseren en kortere venstre arm. Noe som er maskert p de fleste bilder, men som er godt synlig i garderoben hans. I Tyskland hadde den militaristiske keiseren en samling p 600 uniformer og et team p frti mann for vedlikeholde dem, men i Doorn mtte alt dette reduseres drastisk. Som keiserens frihet. Hvis han ville lenger enn tre kilometer utenfor Doorn, mtte han be om tillatelse. At det likevel skjedde ofte, fremgr av kilometerstanden til Imperial Mercedes, som tilbakela ikke mindre enn 129 210 kilometer mellom leveringen 22. januar 1932 og keiserens dd 4. juni 1941. 770 K var helt klart favorittbilen til keiseren, som uansett var en ivrig Mercedes-entusiast. I tillegg til denne unike Mercedes-Benz, eide han ogs en Mercedes 460 Nrnberg, en -500 N Limousine, en -260 og en -230. Det er overraskende at kilometerstanden n har passert 130.000. For hvor og nr de ekstra kilometerne ble tilbakelagt, kan ikke spores fra bilens grundige historie. Det er sannsynlig at dette skjedde mellom 1946 og 1950, for det er frst i den perioden vi ikke vet hva som har skjedd med bilen.
Alt i alt er det utrolig at s mye historie er bevart. Ikke bare av denne spesielle bilen, med dens komplette og nyaktig frte loggbok, men ogs av keiseren selv. Fra dagbker og rapporter vet vi nyaktig hvordan keiserens liv var i Doorn. Blant stamgjestene var dronning Emma og Juliana og Bernhard kom ogs p besk. Prinsesse Beatrix ble dyttet rundt p eiendommen i en barnevogn. Dagsplanen var imidlertid enkel. Om morgenen startet vi med en tur, s frokost og s jobbing i hagen. sage trr var helt klart en hobby for keiseren. Sannsynligvis ogs for bevise at funksjonshemmingen ikke hindret ham. P ettermiddagen leste keiseren aviser og klippet ut interessante artikler for diskutere med personalet eller gjestene etter middag p kvelden. Fra dagbokfragmenter av vingadjutanten ser det ut til at de historiene var pinlig kjedelige om kveldene, som museumskonservatoren rapporterer. At den likevel ga et unikt innblikk i livet til den detroniserte monarken er tydelig. Alt i dette huset har en historie som fortsatt kan fortelles, ikke minst bilen som kom tilbake for en gangs skyld.
Keiseren foretok sin siste tur i den 2. juni 1941. Det var under begravelsen hans. For anledningen ble karosseriet demontert for gi plass til kisten. Senere ble den pent gjenoppbygd av personalet og de eneste ripene i den originale gr lakken p bilen kan ha blitt pfrt da, for med unntak av forkromingen av grillen, ble Mercedesen aldri restaurert p 77 r. I s mte passer den perfekt inn i den unike karakteren til Huis Doorn selv: som om tiden har frosset.
Tekniske data
Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F
Motor: ttesylindret in-line med kompressor, to ventiler per sylinder
Sylinderkapasitet: 7.655 cc.
Effekt: 200 hk ved 2.800 o/min.
Drivkraft: bakhjul, via fire-trinns girkasse.
Bremser: trommelbremser hele veien.
Lengde: 5.600 mm.
Bredde: 1.830 mm
Hyde: 1.840 mm.
Akselavstand: 3.750 mm.
Tomvekt: 2.700 kg.
Toppfart: +/- 160 km/t.
Forbruk: +/- 30 l./100 km.
Nypris: 35.200 gylden.
Antall bygget enheter: 117.
Limited Edition-modell (504 stykker) av denne kongelige mobilen.
Veldig detaljert og hy finish som vanlig med CMF.
Modellen er ny i esken, ikke fjernet, derfor er individuelle serienummer en overraskelse.
Denne modellen fra CMF er faktisk laget i 1:18 og er derfor mye strre enn den gjennomsnittlige 1:18 modellen.
Denne modellen vil bli sendt forsikret.
Informasjon om originalen (siste bilder):
Kaiser Wilhelm IIs Mercedes-Benz kommer tilbake (Auto News 25. juni 2007)
Det var ikke forvente at Kaiser Wilhelm IIs favorittbil, en imponerende Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F, noen gang ville bli parkert foran trappen til Huis Doorn. Keiseren hadde tross alt uttalt at bilen hans ikke lenger skulle kjres etter hans dd, p samme mte som innredningen i huset ikke skulle endres. Og slik har den 2,7-tonns pne seksseteren holdt til i Mercedes-Benz-museet i Stuttgart de siste tirene, ved siden av den like imponerende Mercedesen til den japanske keiseren Hirohito. Men i april i fjor gjorde han comeback og hus og bil ble gjenforent for frste gang p 57 r.
Som om ingenting noen gang har forandret seg. Siden keiserens dd har praktisk talt ingenting endret seg. Hus Doorn forble huset Doorn ettersom det ble forlatt av keiseren. Bordene ble liggende der de var, maleriene ble hengende p plass p veggene og perserne ble liggende p de blankpolerte parkettgulvene. Akkurat som siste beboer nsket. N var den innbyggeren, keiser Friedrich Wilhelm Victor Albert II, ogs en eksentrisk mann med et ublu inventar. Keiseren kjpte huset i 1918 av baronesse Heemstra de Beaufort, Audrey Hepburns tante, men ville foretrukket bli i hans tyske palasser. Monarken kom ikke til Nederland uten god grunn: Tapet av frste verdenskrig ble i stor grad tilskrevet ham og keiseren ble forvist fra Tyskland 9. november 1918. Siden han var i palasset sitt i Spa, Belgia p tidspunktet for dommen, hadde ikke keiseren og hans flge mange muligheter for velge et eksilsted. Det mtte bli nytralt nederlandsk territorium.
Den 10. november hadde Nederland en eksentrisk monark med avdelinger i ulike europeiske kongehus. Dermed var Wilhelm II et barnebarn av den britiske dronning Victoria og en svoger av den russiske tsaren Nicholas. Og Van Oranjes er ogs sammenvevd i keiserens slektstre: William I Van Oranje Nassau var oldebror av Wilhelms far Friedrich III. Etter anmodning fra den nederlandske utenriksministeren tilbrakte keiseren sin frste periode i Nederland p Amerongen slott, men satte snart blikket mot Huis Doorn. De 59 vognlassene med inventar, som stammer fra de keiserlige palassene i Potsdam og Berlin, ankom i mai 1920. Fra slvty til tannpirkere, fra snusbokser til sengety: alt kom med. Og med det ble huset forvandlet, i hvert fall innredningsmessig, til et palass fra 1800-tallet. Det sies noen ganger at 'det er det siste huset fra 1800-tallet i hele Europa', fordi etter keiserens dd forblir alt slik det ble etterlatt av keiseren. Som om tiden frs der. Det eneste som forsvant var innholdet i stallen. For keiseren selv er stedt til hvile i et mausoleum p godset; bilene hans blir kjrt av eiendommen, for aldri komme tilbake. Det var i hvert fall det som ble antatt.
Etter keiserens dd 4. juni 1941 ble bilen satt bort. I revis var det uvisst hva som skulle gjres med det, men 7. desember 1950 tok endelig den nederlandske staten en avgjrelse. Bilen selges til Mercedes-Benz-museet i Stuttgart. Siden den gang har 200 hk limousinen vrt utstilt som et av utstillingsstykkene. Frst i mars i fjor kom den store Mercedesen ut av museet for frste gang. Og da det var gjort og det nye kromlaget ble lagt p, tenkte museets folk at det kunne vre en fin id stille ut bilen p en utstilling i Essen. Derfra var turen til det gamle huset hans plutselig ikke s gal lenger. Keiserens bil ble fraktet. Med et skinnende nytt kromgitter kom den tilbake etter 57 r. De gamle provinsskiltene med nummer L15237 fortsatt p sttfangerne, den originale malingen polert til en glans. En minneverdig gjenforening fant sted blant rhododendronene i den lange oppkjrselen til Utrecht landsted.
Ingen vil kunne nekte for at denne Mercedesen var den absolutte toppmodellen fra 1930. Type 770 K ble kalt Grosser Mercedes, noe som ikke er overraskende nr man tenker p dens enorme dimensjoner: 5,60 meter lang, 1,83 meter bred, 1,84 meter hy. Dessuten, med en pris p 32 000 gylden, var det en uoppnelig bil for alle som ikke styrte minst ett land. En vanlig arbeider tjente i gjennomsnitt 25 gylden per uke; leie et vanlig hus koster 4 gylden i uken. Dessuten var keiserens bil absolutt ikke standard. Den ble levert med en hydraulisk servo for bremsesystemet, et automatisk smresystem og en 'schnellgangsgetriebe' en spesialgirkasse og kom p totalt 35.200 gylden. Kjpsfakturaen ligger der fortsatt. Og nr du frst ser nrmere p keiserens bil, finner du enda flere detaljer som viser at den var spesiallaget. Frst og fremst har den karakteristiske Mercedes-stjernen p radiatoren mttet vike plass for et Hohersholle-vpen. Men spesielle detaljer finnes ogs i interiret. Bakerst til hyre, keiserens faste plass, kommer du over syv knapper. Under hva de er for: Venstre; Hyre; Rask; Sakte; Kehrt; Stopp og hus. De er der for dirigere sjfren p passende avstand, for p dashbordet finner du syv lys med de samme ordene ved siden av.
Disse knappene m ha vrt karakteristiske for keiseren. En fydalprins av den gamle skolen med alvorlige frustrasjoner over bli satt p sidelinjen p verdensscenen. P grunn av prevensjon hadde keiseren en kortere venstre arm. Noe som er maskert p de fleste bilder, men som er godt synlig i garderoben hans. I Tyskland hadde den militaristiske keiseren en samling p 600 uniformer og et team p frti mann for vedlikeholde dem, men i Doorn mtte alt dette reduseres drastisk. Som keiserens frihet. Hvis han ville lenger enn tre kilometer utenfor Doorn, mtte han be om tillatelse. At det likevel skjedde ofte, fremgr av kilometerstanden til Imperial Mercedes, som tilbakela ikke mindre enn 129 210 kilometer mellom leveringen 22. januar 1932 og keiserens dd 4. juni 1941. 770 K var helt klart favorittbilen til keiseren, som uansett var en ivrig Mercedes-entusiast. I tillegg til denne unike Mercedes-Benz, eide han ogs en Mercedes 460 Nrnberg, en -500 N Limousine, en -260 og en -230. Det er overraskende at kilometerstanden n har passert 130.000. For hvor og nr de ekstra kilometerne ble tilbakelagt, kan ikke spores fra bilens grundige historie. Det er sannsynlig at dette skjedde mellom 1946 og 1950, for det er frst i den perioden vi ikke vet hva som har skjedd med bilen.
Alt i alt er det utrolig at s mye historie er bevart. Ikke bare av denne spesielle bilen, med dens komplette og nyaktig frte loggbok, men ogs av keiseren selv. Fra dagbker og rapporter vet vi nyaktig hvordan keiserens liv var i Doorn. Blant stamgjestene var dronning Emma og Juliana og Bernhard kom ogs p besk. Prinsesse Beatrix ble dyttet rundt p eiendommen i en barnevogn. Dagsplanen var imidlertid enkel. Om morgenen startet vi med en tur, s frokost og s jobbing i hagen. sage trr var helt klart en hobby for keiseren. Sannsynligvis ogs for bevise at funksjonshemmingen ikke hindret ham. P ettermiddagen leste keiseren aviser og klippet ut interessante artikler for diskutere med personalet eller gjestene etter middag p kvelden. Fra dagbokfragmenter av vingadjutanten ser det ut til at de historiene var pinlig kjedelige om kveldene, som museumskonservatoren rapporterer. At den likevel ga et unikt innblikk i livet til den detroniserte monarken er tydelig. Alt i dette huset har en historie som fortsatt kan fortelles, ikke minst bilen som kom tilbake for en gangs skyld.
Keiseren foretok sin siste tur i den 2. juni 1941. Det var under begravelsen hans. For anledningen ble karosseriet demontert for gi plass til kisten. Senere ble den pent gjenoppbygd av personalet og de eneste ripene i den originale gr lakken p bilen kan ha blitt pfrt da, for med unntak av forkromingen av grillen, ble Mercedesen aldri restaurert p 77 r. I s mte passer den perfekt inn i den unike karakteren til Huis Doorn selv: som om tiden har frosset.
Tekniske data
Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F
Motor: ttesylindret in-line med kompressor, to ventiler per sylinder
Sylinderkapasitet: 7.655 cc.
Effekt: 200 hk ved 2.800 o/min.
Drivkraft: bakhjul, via fire-trinns girkasse.
Bremser: trommelbremser hele veien.
Lengde: 5.600 mm.
Bredde: 1.830 mm
Hyde: 1.840 mm.
Akselavstand: 3.750 mm.
Tomvekt: 2.700 kg.
Toppfart: +/- 160 km/t.
Forbruk: +/- 30 l./100 km.
Nypris: 35.200 gylden.
Antall bygget enheter: 117.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Nederland
Catawiki
FINN-kode | 394673657 |
---|---|
Sist endret | 21.2.2025 kl. 23:06 |