Bildegalleri
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT
2025
Ikke oppgitt
Ikke oppgitt
Ikke oppgitt
Pris
309 990 kr

Forsikre kjøretøyet ditt
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Den langdistanseklare CRF1100L Africa Twin Adventure Sports møter 2025 med en helt ny farge og oppdatert grafikk. Standardmontert Showa EERA™-fjæring er tilpasset et 19-tommers forhjul, 110/80-19 dekk og 835/855 mm salhøyde. Den 1084 kubikk store motoren med to sylindere produserer rikelig med dreiemoment – ??maksimalt 112. Og en komplett elektronikkpakke bruker en seksakset IMU for å administrere HSTC, sving-ABS, Wheelie Control, Rear Lift Control og svingdeteksjon på DCT-versjonen. Modellen byr på flere kjøremoduser, cruisekontroll, varmehåndtak, USB-port, ACC-lader og 6,5-tommers TFT-fullfarge-berøringsskjerm med Apple CarPlay®, Android Auto® og Bluetooth-tilkobling. De doble LED-hovedlysene har kjørelys (DRL) og svinglys. Fire skreddersydde originale Honda-tilbehørspakker – Urban, Rally, Travel og Adventure – er klare til å skape den perfekte reisepartneren.
Denne eventyreren deler ramme, motor og kjørestilling med CRF1100L Africa Twin, men er samtidig utstyrt som en skikkelig kontinentkryssende langturmaskin både på og utenfor veien. Den har derfor fått en større tank på 24,8 liter, omfattende vindbeskyttelse, høydejusterbar vindskjerm, stor motorbeskytter, bagasjeholder og slangeløse dekk. Strømuttak og varmehåndtak er også montert som standard.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports er utviklet for langdistansekjøring med en omfattende frontkledning, nå aggressivt redesignet for å forbedre overkroppens vindbeskyttelse og aerodynamikk. En kompakt vindskjerm, høydejusterbar i fem nivåer (og nå laget av miljøvennlig DUARABIO™-materiale), gir godt utsyn og mye beskyttelse.
Salen var ny til 2024 og bruker en 15 mm tykkere uretanskumpute med optimalisert tetthet for å redusere tretthet under langkjøring. Den dekker nå et 8 prosent større areal. Verktøyfri høydejustering er 835 eller 855 mm. Det er også et Low Seat-tilbehør, som senker salhøyden til 795/815 mm.
Spreke krefter
Motoren fikk til 2020 syv prosent høyere toppytelse og seks prosent mer i maksimalt dreiemoment. Til 2024 ble den 1084 kubikk store motoren med to sylindere finjustert for å levere mer dreiemoment i lav- og mellomregisteret samt en økning på 7 prosent av toppmomentet – toppeffekten er fortsatt på 75 kW, som tilsvarer 102 hestekrefter ved 7500 rpm.
Motoren har åtte ventiler, og maksimalt dreiemoment økte i 2024 til 112 Nm ved 5500 rpm (opp fra 105 Nm ved 6250 rpm). Boringen er på 92 mm med 81,5 mm slaglengde, mens kompresjonsforholdet nå er 10,5:1 (fra 10,1:1). Det gir betydelige gevinster i effekt av både kraft og ikke minst dreiemoment fra bunnen og gjennom midten av turtallsområdet, sammenlignet med forrige modell.
Det er gjort endringer i innsuget, og både optimaliserte ECU-innstillinger og justerte eksosporter er på plass. Lyddemperen har blitt oppdatert innvendig for å matche innsuget og forbedre kjørbarheten. Sykkelen er nå lettere enn forgjengeren og har en variabel eksoskontrollventil (ECV) som er veldig lik enheten som er montert på Fireblade. Den nye interne strukturen gir forbedret motorytelse og effektivitet når den åpner ved høyere turtall. Ved lavere turtall gir den fra seg en behagelig eksostone. Ved høyere turtall gir 2024- og 2025-utgaven en mer bassfylt tone enn tidligere.
Elektronisk styrt demping
Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™) var et alternativ for den forrige CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. For 2024 og 2025 er dette montert som standard. Systemet for elektronisk styring av støtdemperne leveres med fire nivåer – SOFT, MID, HARD og OFF-ROAD. Det er også en USER-modus for ytterligere finjustering. Dempingsnivået justeres basert på informasjon fra ECU, IMU og slagsensoren. Kontrollenheten for dempingen justerer fjæringen innen bare 15 millisekunder (0,015 sekunder) etter at disse beregningene er utført.
Systemets fleksibilitet betyr at dempingsjusteringen kan programmeres til å endres etter hvert som kjøretøyets hastighet endres – for eksempel tillates fastere demping ved høyere hastigheter. I tillegg kan den tilpasse seg spesifikke omstendigheter som å «klargjøre» fjæringen for landing fra et hopp eller redusere «dykk» under hard bremsing.
Showa EERA™ betyr ganske enkelt at føreren kan velge kjørekomfort i lav hastighet, høyhastighetsstabilitet, sportslig ytelse på veien og offroad-respons ved å trykke på skjermen.
Modellen er utstyrt med et 19-tommers forhjul (i motsetning til 21-tommers fra før 2024) med et bredere 110/80-19-dekk (fra 90/90-21). Dette oppsettet gir mer frontdekkgrep og respons og dermed bedre stabilitet og komfort på veien når sykkelen er fullastet. Slaglengde for demperne foran og bak er redusert til 210/200 mm for ytterligere å forbedre kjøreegenskaper på veien og trygg bakkeklaring.
Den 6,5 tommer store TFT-fargeskjermen viser oversikten for Showa EERA™-systemet. I tillegg vises en oversikt over motorsykkelens øvrige systemer. Skjermen er enkel å bruke – også når man har på seg hansker. Her er det støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. Man kan koble til og vise navigasjonsapper samt ringe eller motta samtaler via headsett. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.
Wheelie Control med tre nivåer er på plass sammen med sving-ABS, Rear Lift Control og DCT-svingdeteksjon.
Komfortabel kontroll
Africa Twin Adventure Sports er utstyrt med svinglys som automatisk justerer lysfeltet i henhold til hellingsvinkelen. Med den store bensintanken er rekkevidden nå på over 500 kilometer, takket være drivstofføkonomi på 4,9 l/100 km (20,5 km/l). Til 2022 ble en bagasjebærer i aluminium standard. Et nytt, lett og kompakt litium-ion-batteri med høy ytelse er nå standard.
For 2025 vil CRF1100L Africa Twin Adventure Sports være tilgjengelig i to fargealternativer: Matt Iridium Gray Metallic (NY) og Pearl Glare White (Tricolour).
Det er fremdeles syv nivåer av antispinn (HSTC), og hvert nivå er optimalisert til å jobbe mer effektivt med sanntidsinformasjon fra IMU. HSTC kan deaktiveres helt.
Du kan velge mellom fire ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget: OFF-ROAD, URBAN, TOUR og GRAVEL. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to USER-nivåer som kan skreddersys til preferansene dine.
Africa Twin Adventure Sports kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission). DCT-utgaven kan betjenes manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll, og skåner clutchen ved girskift. CRF1100L Africa Twin Adventure Sports med DCT har også svingdeteksjon. Elektronikken registrerer at motorsykkelen svinger, og justerer girprogrammet slik at giringen forløper så naturlig som mulig.
Til 2024 ble DCT-utgaven utviklet for å gi en mye mer naturlig clutchfølelse ved igangkjøring og mellom første og andre gir. Dette ble oppnådd ved forbedringer av den hydrauliske kontrollen for å bedre clutchresponsen. Systemet ble ellers justert for å utnytte motorens økte dreiemoment, og girer ned tidligere. Den bruker også svingdeteksjon – når IMU oppdager at sykkelen er lent over, justerer den girprogrammet umerkelig for å oppnå mest mulig naturlige girskift.
Bakkeklaringen er 220 mm (30 mm mindre enn på CRF1100L Africa Twin), og kjøreklar vekt er på 243 kg (253 kg for DCT-alternativet).
Velkommen til LilleRolf's MC-Shop og verksted i hjertet av Arendal, din forhandler av Honda, Beta, Kawasaki, Kymco og Sherco.
Vår kjernevirksomhet er salg av motorsykkel, moped og kjøreutstyr.
Vi kan være behjelpelig med finansiering via Santander og Gjensidige.
Vi kan levere sykler over hele landet mot tillegg i prisen.
Det tas forbehold om feil i annonsen.
Kostnader i forbindelse med klargjøring samt vrakpant til staten, til sammen kr. 4000,- kommer i tillegg til oppgitt pris.
Alle priser er gitt med forbehold avgiftsøkning for 2025.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Ikke oppgitt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Tilstand
- Ny
- Merke
- Honda
- Modell
- CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT
- Modellår
- 2025
- Type
- Adventure
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette

