
Kategorileder Mekanisk
Statnett
- Frist 24.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Kategorileder Mekanisk
Statnett har en sentral rolle i det grønne skiftet og et økende aktivitetsnivå med store planlagte investeringer i årene som kommer. Vi styrker nå vår gjennomføringskapasitet for å møte Norges fremtidige energibehov og sikre en effektiv og pålitelig strømforsyning. Dette krever et tydelig søkelys på strategiske partnerskap, leverandørutvikling og kategoriledelse.
Seksjon for Nettanlegg i avdeling for Innkjøp og Leverandørstyring har ansvar for anskaffelser og leverandøroppfølging for hele nettanleggsporteføljen. Vi dekker kategorier som ledning, transformator, apparatanlegg, kontrollanlegg, bygg og anlegg samt tekniske konsulenter. Nå ser vi etter en dyktig Kategorileder Mekanisk som ønsker å bidra til å forme fremtidens energiløsninger i samarbeid med seksjonens øvrige kategoriledere og rådgivere i prosjektene.
Kategorien mekanisk omfatter master i stål, tre, kompositt og aluminium, festemateriell, overflatebehandling samt fabrikkerte stålstrukturer. Gjennom kategoriarbeidet i Statnett ønsker vi å utvikle bærekraftige løsninger for framtiden.
Arbeidssted for stillingen vil være ved et av våre kontorer i Oslo, Alta, Trondheim, Sandnes eller Sunndalsøra.
Ansvarsområder
- Lede kategoriteam med kommersiell, teknisk og drift fagkompetanse.
- Utvikle og implementere kategoristrategier som sikrer avtaledekning for nettanlegg og havområdet.
- Styre strategiske anskaffelser og følge opp rammeavtaler.
- Analysere leverandørmarkedet for å identifisere risiko og muligheter.
- Forbedre leveranser gjennom tett samarbeid og målstyring med leverandører.
- Lede dialoger med leverandørers ledelse for å sikre leveranser på tid, kostnad, HMS, kvalitet og bærekraft.
- Støtte prosjekter og operative anskaffelser slik at innkjøpsstrategien samsvarer med kategoristrategien.
- Bygge og vedlikeholde sterke relasjoner med nøkkelleverandører og interne interessenter.
- Sikre at anskaffelser følger lovverk, retningslinjer og bærekraftsmål.
- Bidra til kontinuerlig forbedring og effektivisering av anskaffelsesprosessene.
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på bachelor- eller masternivå, gjerne innen økonomi, innkjøp/Supply Chain Management, ingeniørfag eller jus.
- Minst 5 års erfaring innen strategisk innkjøp og kategori-/leverandørstyring.
- Erfaring fra komplekse anskaffelser og forhandlinger.
- Teknisk forståelse og interesse for å forbedre gjennomføringsmetoder
- Sterk kommersiell forståelse og forretningsorientering.
- God digital kompetanse og evne til å bruke data for beslutningsstøtte.
- Flytende norsk og engelsk, skriftlig og muntlig.
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som er analytisk og strukturert, med evne til å se helheten i komplekse problemstillinger. Du er proaktiv og løsningsorientert, med høy gjennomføringsevne. I tillegg kommuniserer du godt, samarbeider effektivt og har evnen til å bygge sterke relasjoner og motivere team.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- En sentral rolle i en innovativ avdeling med høye ambisjoner.
- Mulighet til å påvirke Statnetts kommersielle retning.
- Konkurransedyktige betingelser og gode utviklingsmuligheter.
- Fleksibel arbeidstid, samt gode pensjons- og forsikringsordninger.
- Firmahytter, trimrom og bedriftsidrettslag.
Har du spørsmål om stillingen, ta kontakt med rekrutteringspartner Mads Lyngen på 48171861 eller mads.lyngen at capus.no.
Om arbeidsgiveren
Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi tilrettelegger for utvikling, vekst og gode prestasjoner
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke,
uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk og gjør egnethetsvurdering med hjemmel i energiloven ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.
- Sektor: Offentlig
- Sted: 0484 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Bygg og anlegg, Kraft og energi, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Innkjøp/forhandling, Ledelse, Mekanisk
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Mekanisk, Kategorisjef, Procurement, Innkjøp, Ledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 395084617
- Sist endret