Bildegalleri
(1/1)
Gaetano Bellei (1857-1922) - A joyful moment
Til salgs186 210 kr
Beskrivelse
Gaetano Bellei (Modena 18571922), Et gledelig yeblikk, sent p 1800-tallet.
Olje p lerret, 50 x 74 cm innenfor en tidsriktig forgylt ramme.
Signert "G. Bellei/Modena" til hyre.
Et gledelig yeblikk, et elegant lerret av Gaetano Bellei, skildrer en interirscene i et dyrebart adelspalass. Hovedpersonen er en m ung jente, kledd i lys silke og fine blonder, portrettert mens hun leker med en fargerik papegye. Ungjenta ligger p en sjeselong; som man kan se av den lette vridningen av kroppen hennes, har hun nettopp plassert en liten bl vifte for la papegyen lande p hnden hennes. I forgrunnen er det en liten krakk, ogs foret som sjeselongen i lysebl brokade, hvit lakk og gullblader som det er plassert velduftende roser p. I bakgrunnen skiller en stoffskjerm med gullkant mellomrommene, og gjr den ste lille scenen som utspiller seg foran ynene vre til noe mer intimt og privat. Bakgrunnen, som en nysgjerrig orientalistisk kandelaber med spiralform reiser seg fra, er nesten i skygge; det er gjengitt av et skyggelagt maleri som forener konsollen, rammen og teppet som henger p veggen i et ikke altfor distinkt gyldent materiale. Fokuset til kunstneren og uopprettelig observatrens, er den lattermilde jenta og den grnne fuglen hun leker med, kanskje er det nettopp et symbol p uskyld og renhet i jentas ungdomstid, fortsatt knyttet til barnslige stemninger. Et gledelig yeblikk er ikke bare et veldig fint maleri, men en pminnelse, et minnesmerke som tar sikte p f oss til huske hvordan ungdom er like vakker som den er flyktig, som varer bare et yeblikk eller, som tittelen sier, "et yeblikk".
BIOGRAFI
Gaetano Bellei ble fdt i Modena i 1857 og utdannet seg til kunstner under veiledning av mesteren Adeodato Malatesta ved Academy of Fine Arts i Modena, fr han fullfrte sin opplring ved Accademia di San Luca. I 1876, mens han fortsatt var student, vant han konkurransen om Poletti-prisen i Modena med det historiske maleriet Il Francia che mira per la prima volta la S. Cecilia av Raffaello, n i Museo Civico i Modena, som gjorde at han kunne oppn en kunstnerisk pensjon. Deretter dro han til Firenze, hvor han mtte Gaetano Chierici, som inspirerte ham nr det gjelder narrativ komposisjon; oppmuntret av de engelske antikvitetshandlerne og lnetakerne Bredling og Strange, viet han seg helt til sjangermaleriet.
Disse scenene karakteriserer Belleis kunstneriske debut, hvis temaer ble gjentatt og replikert med f variasjoner, som Briscola in convento og Primi passi, da de var svrt ettertraktet av samlere og lnetakere. De joviale motivene i maleriene hans kombineres med en prisverdig teknisk kunnskap om billedmaterialet, akkompagnert av kunstnerens nske om holde tritt med sin tids europeiske trender. I 1882 brakte han La Benvenuta til utstillingen til Royal Academy of London, som garanterte ham bermmelse i angelsaksiske kretser. I 1885 stilte han ut Il micino fortunate for frste gang i Genova, et emne med s stor kommersiell suksess at det ble malt i flere versjoner. Fra 1893 underviste han ved Akademiet i Modena, men fortsatte delta i forskjellige utstillinger, inkludert Torino i 1898, Milano i 1906, Genova i 1910 og Roma i 1911. Bellei etablerte seg som en maler av menneskelige hengivenheter, av menneskets enkle daglige liv, ofte en bonde; emnene som oftest ble portrettert var eldre mennesker og barn, ofte fanget i gledelige yeblikk av lek. Sjangerscener, veldig populre blant velstende kunder, garanterte ham kunstnerisk suksess og konomisk velvre gjennom hele livet. I det frste tiret av 1900-tallet vek han ikke unna eksperimentere med moderne trender, inkludert divisjonisme, som kommer best til uttrykk i portretter som hans Selvportrett; Deretter eksperimenterte han med stiler og temaer som er typiske for jugendstil, som i Durante la pioggia (Under regnet) fra 1919, med fokus p vridningen av kropper og klr som beveges av vinden. Bellei kan ogs skryte av oppdrag fra prestegjeld i provinsen Modena, og produserer altertavler for kirkene Zocca og Bomporto.Han dde i Modena i 1922.
Olje p lerret, 50 x 74 cm innenfor en tidsriktig forgylt ramme.
Signert "G. Bellei/Modena" til hyre.
Et gledelig yeblikk, et elegant lerret av Gaetano Bellei, skildrer en interirscene i et dyrebart adelspalass. Hovedpersonen er en m ung jente, kledd i lys silke og fine blonder, portrettert mens hun leker med en fargerik papegye. Ungjenta ligger p en sjeselong; som man kan se av den lette vridningen av kroppen hennes, har hun nettopp plassert en liten bl vifte for la papegyen lande p hnden hennes. I forgrunnen er det en liten krakk, ogs foret som sjeselongen i lysebl brokade, hvit lakk og gullblader som det er plassert velduftende roser p. I bakgrunnen skiller en stoffskjerm med gullkant mellomrommene, og gjr den ste lille scenen som utspiller seg foran ynene vre til noe mer intimt og privat. Bakgrunnen, som en nysgjerrig orientalistisk kandelaber med spiralform reiser seg fra, er nesten i skygge; det er gjengitt av et skyggelagt maleri som forener konsollen, rammen og teppet som henger p veggen i et ikke altfor distinkt gyldent materiale. Fokuset til kunstneren og uopprettelig observatrens, er den lattermilde jenta og den grnne fuglen hun leker med, kanskje er det nettopp et symbol p uskyld og renhet i jentas ungdomstid, fortsatt knyttet til barnslige stemninger. Et gledelig yeblikk er ikke bare et veldig fint maleri, men en pminnelse, et minnesmerke som tar sikte p f oss til huske hvordan ungdom er like vakker som den er flyktig, som varer bare et yeblikk eller, som tittelen sier, "et yeblikk".
BIOGRAFI
Gaetano Bellei ble fdt i Modena i 1857 og utdannet seg til kunstner under veiledning av mesteren Adeodato Malatesta ved Academy of Fine Arts i Modena, fr han fullfrte sin opplring ved Accademia di San Luca. I 1876, mens han fortsatt var student, vant han konkurransen om Poletti-prisen i Modena med det historiske maleriet Il Francia che mira per la prima volta la S. Cecilia av Raffaello, n i Museo Civico i Modena, som gjorde at han kunne oppn en kunstnerisk pensjon. Deretter dro han til Firenze, hvor han mtte Gaetano Chierici, som inspirerte ham nr det gjelder narrativ komposisjon; oppmuntret av de engelske antikvitetshandlerne og lnetakerne Bredling og Strange, viet han seg helt til sjangermaleriet.
Disse scenene karakteriserer Belleis kunstneriske debut, hvis temaer ble gjentatt og replikert med f variasjoner, som Briscola in convento og Primi passi, da de var svrt ettertraktet av samlere og lnetakere. De joviale motivene i maleriene hans kombineres med en prisverdig teknisk kunnskap om billedmaterialet, akkompagnert av kunstnerens nske om holde tritt med sin tids europeiske trender. I 1882 brakte han La Benvenuta til utstillingen til Royal Academy of London, som garanterte ham bermmelse i angelsaksiske kretser. I 1885 stilte han ut Il micino fortunate for frste gang i Genova, et emne med s stor kommersiell suksess at det ble malt i flere versjoner. Fra 1893 underviste han ved Akademiet i Modena, men fortsatte delta i forskjellige utstillinger, inkludert Torino i 1898, Milano i 1906, Genova i 1910 og Roma i 1911. Bellei etablerte seg som en maler av menneskelige hengivenheter, av menneskets enkle daglige liv, ofte en bonde; emnene som oftest ble portrettert var eldre mennesker og barn, ofte fanget i gledelige yeblikk av lek. Sjangerscener, veldig populre blant velstende kunder, garanterte ham kunstnerisk suksess og konomisk velvre gjennom hele livet. I det frste tiret av 1900-tallet vek han ikke unna eksperimentere med moderne trender, inkludert divisjonisme, som kommer best til uttrykk i portretter som hans Selvportrett; Deretter eksperimenterte han med stiler og temaer som er typiske for jugendstil, som i Durante la pioggia (Under regnet) fra 1919, med fokus p vridningen av kropper og klr som beveges av vinden. Bellei kan ogs skryte av oppdrag fra prestegjeld i provinsen Modena, og produserer altertavler for kirkene Zocca og Bomporto.Han dde i Modena i 1922.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 395107435 |
---|---|
Sist endret | 24.2.2025 kl. 12:47 |