Bildegalleri
(1/1)
Atelier de Léopold Robert (1794-1835) - Il ritorno dal pellegrinaggio alla Madon
Til salgs58 190 kr
Beskrivelse
LOUIS LEOPOLD ROBERTS VERKSTED
(La Chaux-de-Fonds, 13. mai 1794 - Venezia, 20. mars 1835)
Returen fra festen til Madonna dell'Arco, olje p lerret, 140 x 100 cm.
Lopold Robert ble fdt inn i en familie med fransktalende protestantiske hndverkere og levde en lykkelig barndom sammen med sin urmakerfar. Selv om han ble fdt i nrheten av Neuchtel - og derfor hadde fransk statsborgerskap, siden fyrstedmmet var under fransk styre - studerte han i Jura, i Porrentruy, og ble lrling i Yverdon-les-Bains, i kantonen Vaud.
I 1810 flyttet han til Paris, hvor han begynte studere graveringskunsten ved verkstedet til Charles Samuel Girardet. I 1812 ble han tatt opp i atelieret til Jacques-Louis David, hvor han begynte male og lage graveringer. To r senere vant han andreplassen i Prix de Rome i kategorien gravering. Men med imperiets fall ble fyrstedmmet Neuchtel tatt fra Frankrike og tildelt Preussen, noe som frte til at han mistet sin franske nasjonalitet og muligheten til delta i Prix de Rome igjen.
Da han kom tilbake til La Chaux-de-Fonds, forlot han gravering for vie seg helt til maleriet, og oppn en god del suksess. Han malte en rekke portretter som ga ham bermmelse blant borgerskapet i Neuchtel, men akkumulert gjeld og en tilstand av apati preget snart karrieren hans. Det var takket vre Franois Roulet de Mzerac at han klarte komme seg: han stttet ham og sendte ham til Roma, hvor Robert ble i 13 r, til 1831.
I Roma malte han scener av italienere i kostyme (ofte stridsmenn), noe som ga ham stor beundring og et eliteklientell. P denne mten var han i stand til betale ned gjelden og godta en rekke provisjoner. I 1825 beskte han Napoli og andre steder i Italia. Fascinert av monumentale malerier designet han en serie p fire verk dedikert til rstidene, satt i fire store byer.
The Return from the Pilgrimage to the Madonna dellArco, som representerer vren og Napoli, er det frste av disse verkene. Maleriet var en stor suksess p salongen i 1827 og ble kjpt av Louis-Philippe I, kongen av Frankrike.
I 1829 vendte han tilbake til Roma, hvor han mtte prins Louis Bonaparte og kona Charlotte. Sistnevnte ble vanvittig forelsket i Lopold. I 1831 triumferte han p Paris-salongen med lerretet "The Arrival of the Harvesters in the Pontine Marshes", som ga ham korset til Lgion d'honneur, tildelt ham personlig av kongen av Frankrike.
Samme r dde Louis Bonaparte i Italia, og kjempet i rekkene til Carboneria. Charlotte, n enke, viet seg til kunst og tok leksjoner i gravering og litografi fra Lopold, som fortsatt hpet p hennes oppmerksomhet.
Etter ha returnert til Italia, etter opprrene i de pavelige statene i 1832, forlot han Roma og stoppet kort i Firenze, hvor han s Charlotte igjen. Etter dette mtet forsvant imidlertid hpet om kjrlighet og Robert flyktet til Venezia. Her begynte han sin siste monumentale komposisjon, dedikert til vinteren: maleriet med tittelen "Fiskenes avgang fra Adriaterhavet".
Arbeidet, med ekstraordinr intensitet, inspirerte til og med figurer som Victor Hugo og Lamartine. Etter ha fullfrt komposisjonen falt Robert imidlertid i en dyp depresjon og, bare frti r gammel, tok han sitt eget liv ved kutte halsen. Han ble gravlagt i Venezia, p kirkegrden p ya San Michele.
Maleriet som er foresltt her er en variant av Roberts verk bevart i Louvre, laget av en viktig kunstner fra hans atelier. En annen versjon av Pilgrimage of the Madonna dell'Arco, laget av en kunstner fra Roberts studio, er bevart i de engelske samlingene til National Trust.
Ramme cm.157 x 113 (posthumt)
(La Chaux-de-Fonds, 13. mai 1794 - Venezia, 20. mars 1835)
Returen fra festen til Madonna dell'Arco, olje p lerret, 140 x 100 cm.
Lopold Robert ble fdt inn i en familie med fransktalende protestantiske hndverkere og levde en lykkelig barndom sammen med sin urmakerfar. Selv om han ble fdt i nrheten av Neuchtel - og derfor hadde fransk statsborgerskap, siden fyrstedmmet var under fransk styre - studerte han i Jura, i Porrentruy, og ble lrling i Yverdon-les-Bains, i kantonen Vaud.
I 1810 flyttet han til Paris, hvor han begynte studere graveringskunsten ved verkstedet til Charles Samuel Girardet. I 1812 ble han tatt opp i atelieret til Jacques-Louis David, hvor han begynte male og lage graveringer. To r senere vant han andreplassen i Prix de Rome i kategorien gravering. Men med imperiets fall ble fyrstedmmet Neuchtel tatt fra Frankrike og tildelt Preussen, noe som frte til at han mistet sin franske nasjonalitet og muligheten til delta i Prix de Rome igjen.
Da han kom tilbake til La Chaux-de-Fonds, forlot han gravering for vie seg helt til maleriet, og oppn en god del suksess. Han malte en rekke portretter som ga ham bermmelse blant borgerskapet i Neuchtel, men akkumulert gjeld og en tilstand av apati preget snart karrieren hans. Det var takket vre Franois Roulet de Mzerac at han klarte komme seg: han stttet ham og sendte ham til Roma, hvor Robert ble i 13 r, til 1831.
I Roma malte han scener av italienere i kostyme (ofte stridsmenn), noe som ga ham stor beundring og et eliteklientell. P denne mten var han i stand til betale ned gjelden og godta en rekke provisjoner. I 1825 beskte han Napoli og andre steder i Italia. Fascinert av monumentale malerier designet han en serie p fire verk dedikert til rstidene, satt i fire store byer.
The Return from the Pilgrimage to the Madonna dellArco, som representerer vren og Napoli, er det frste av disse verkene. Maleriet var en stor suksess p salongen i 1827 og ble kjpt av Louis-Philippe I, kongen av Frankrike.
I 1829 vendte han tilbake til Roma, hvor han mtte prins Louis Bonaparte og kona Charlotte. Sistnevnte ble vanvittig forelsket i Lopold. I 1831 triumferte han p Paris-salongen med lerretet "The Arrival of the Harvesters in the Pontine Marshes", som ga ham korset til Lgion d'honneur, tildelt ham personlig av kongen av Frankrike.
Samme r dde Louis Bonaparte i Italia, og kjempet i rekkene til Carboneria. Charlotte, n enke, viet seg til kunst og tok leksjoner i gravering og litografi fra Lopold, som fortsatt hpet p hennes oppmerksomhet.
Etter ha returnert til Italia, etter opprrene i de pavelige statene i 1832, forlot han Roma og stoppet kort i Firenze, hvor han s Charlotte igjen. Etter dette mtet forsvant imidlertid hpet om kjrlighet og Robert flyktet til Venezia. Her begynte han sin siste monumentale komposisjon, dedikert til vinteren: maleriet med tittelen "Fiskenes avgang fra Adriaterhavet".
Arbeidet, med ekstraordinr intensitet, inspirerte til og med figurer som Victor Hugo og Lamartine. Etter ha fullfrt komposisjonen falt Robert imidlertid i en dyp depresjon og, bare frti r gammel, tok han sitt eget liv ved kutte halsen. Han ble gravlagt i Venezia, p kirkegrden p ya San Michele.
Maleriet som er foresltt her er en variant av Roberts verk bevart i Louvre, laget av en viktig kunstner fra hans atelier. En annen versjon av Pilgrimage of the Madonna dell'Arco, laget av en kunstner fra Roberts studio, er bevart i de engelske samlingene til National Trust.
Ramme cm.157 x 113 (posthumt)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 395107453 |
---|---|
Sist endret | 24.2.2025 kl. 12:48 |