
Analytiker
Skatteetaten
- Frist 17.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Bli en nøkkelspiller i kampen mot arbeidslivskriminalitet!
Er du analytisk, nysgjerrig og flink til å finne mønstre i store datamengder? Skatteetaten søker en skarp analytiker til kunnskapsgruppen ved A-krimsenteret i Alta!
A-krimsenteret er et tverretatlig samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Nav, Skatteetaten og politiet for å forebygge, avdekke og stanse arbeidslivskriminalitet. Her får du en unik mulighet til å bidra med din kunnskap i et viktig samfunnsoppdrag.
Som analytiker blir du en viktig del av kunnskapsgruppen, som består av seks erfarne kolleger. Du vil samarbeide tett med fagmiljøer internt og andre A-krimsentre, samtidig som du får grundig opplæring i Skatteetatens metoder og arbeidsmåter.
Hva går jobben ut på?
Kunnskapsgruppen spiller en nøkkelrolle i A-krimsenterets operative og analytiske arbeid. Her vil du være med på å avdekke trender, kartlegge aktører og forstå hvordan arbeidslivskriminalitet utvikler seg i vårt geografiske område. Din innsikt blir avgjørende for å prioritere innsats og tiltak som bidrar til et mer rettferdig arbeidsliv.
Hos oss vil du blant annet få jobbe med å
- samle, bearbeide og analysere informasjon for å avdekke mønstre og trender innen arbeidslivskriminalitet.
- utvikle kunnskapsbaserte analyser som gir lokal koordineringsgruppe et solid grunnlag for å prioritere aktører, innsatsområder, virkemidler og metodikk.
- evaluere tiltakene som er gjennomført og bidra til videreutvikling av strategier og metoder for å bekjempe arbeidslivskriminalitet enda mer effektivt.
- samarbeide med kontrollmiljøet, analyse- og etterretningsmiljøer og andre myndigheter for å styrke kunnskapsgrunnlaget og sikre treffsikre tiltak.
- samhandle med etater, arbeids- og næringslivet for å skape en bredere forståelse og felles innsats mot kriminalitet i arbeidslivet.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- Relevant høyere utdanning på bachelor eller masternivå, f.eks. fra politihøyskolen, forsvaret, samfunnsvitenskapelige-/økonomiske fag eller informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Særlig relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Du kommuniserer tydelig på norsk og engelsk, både muntlig og skriftlig.
- Erfaring med digitale analyseverktøy og evne til å bruke dem på en effektiv og strukturert måte i arbeidet ditt.
Det er en fordel om du også har
- erfaring med etterretning, informasjonsbehandling eller analysearbeid
- erfaring med å formidle analyser gjennom rapporter og muntlige presentasjoner
- innsikt i arbeidslivskriminalitet og økonomisk kriminalitet
Hva ser vi etter hos deg?
For å trives og lykkes hos oss, er det viktig at du
- har gode samarbeidsevner og evne til å jobbe effektivt på tvers av fagmiljøer og organisasjoner
- har god formidlingsevne og evne til å tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
- er analytisk og strukturert
- er løsningsorientert og evne til å tenke nytt
- har evnen til å ta initiativ og jobbe selvstendig for å nå mål
Personlig egnethet vil tillegges betydelig vekt.
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: Du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver, med en årslønn mellom 550 000 - 700 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. For særskilt kvalifisert medarbeider kan høyere lønn vurderes. De første seks månedene regnes som prøvetid.
Verdt å merke seg før du søker
Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi verdsetter dine erfaringer og kompetanse høyere enn din evne til å skrive en jobbsøknad. Det er derfor fint om du sender oss en god og beskrivende CV som fremhever dine kvalifikasjoner for stillingen. Du trenger ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev. Vitnemål/karakterutskrifter og ev. relevante attester legges ved søknaden (eller legges inn som vedlegg snarest mulig).
Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.
Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Vi vil vurdere om du kan unntas fra denne listen om du legger ved en begrunnelse for dette.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Markveien 38b, 9510 Alta
- Bransje: Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Analyse, Database, Kontor og administrasjon
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Analytiker, Alta, saksbehandler, rådgiver
Annonseinformasjon
- FINN-kode 395265095
- Sist endret