
Økonomisjef
Indre Fosen kommune
- Frist 30.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Økonomisjef
Indre Fosen kommune ser etter en dyktig og strategisk økonomisjef som skal være med på å forme fremtiden for vår kommune.
Som økonomisjef får du en sentral og viktig rolle i kommunens ledelse, med ansvar for å lede vår økonomistyring. Du blir en del av kommunedirektørens ledergruppe, og får anledning til å jobbe strategisk og fremtidsrettet med økonomiske spørsmål av stor betydning for Indre Fosen kommune sine innbyggere. Som del av kommunedirektørens ledergruppe forventes det at du har et bredt samfunnsperspektiv og evne til å tenke overordnet og helhetlig rundt utviklingen av Indre Fosen kommune.
Virksomhetens overordnede målsetting er å sikre en effektiv og forsvarlig økonomiforvaltning i kommunen, bidra til bedre økonomistyring og gi de folkevalgte et tilfredsstillende økonomisk beslutningsgrunnlag.
Fosenkommunene Indre Fosen, Osen, Ørland og Åfjord har et tett samarbeid gjennom vertskommunesamarbeid. Fosen regnskap (Ørland kommune) har ansvar for føring av Indre Fosen kommunes regnskap, Fosen lønn (Åfjord kommune) har ansvar for kommunens lønnsutbetalinger. Indre Fosen kommune er vertskommune for Fosen inkasso. Økonomienheten har fullstendig ansvar for utfakturering av kommunale avgifter, eiendomsskatt og brukerbetalinger i egen kommune, samt innfordring på vegne av alle Fosenkommunene. Enheten har p.t 7 årsverk.
Vil du vite mer om Indre Fosen? Les mer på https://www.indrefosen.kommune.no/
Arbeidsoppgaver
Dine hovedoppgaver vil være:
- Strategisk planlegging og rådgivning for kommunens ledelse innen økonomi.
- Sikre at kommunen har gode rutiner og systemer for økonomisk oppfølging og kontroll.
- Utarbeidelse av økonomiplan, årsbudsjett, regnskap, årsmelding og rapportering.
- Gjennomføre økonomiske analyser for strategisk beslutningstaking.
- Ledelse av økonomiavdelingen, samt bidra til god samhandling med kommunalområdene.
- Utarbeide saksfremlegg til politisk behandling.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning innen økonomi, administrasjon eller tilsvarende felt
- Solid erfaring med økonomistyring, fortrinnsvis innen offentlig sektor og med kommuneøkonomi
- Lederkompetanse, herunder lederutdanning og ledererfaring
- Kunnskap og forståelse om politiske prosesser og samarbeid med politisk nivå
- Erfaring med økonomisystemer, Framsikt, Excel, Word og Power Point
- Erfaring med regnskapsføring
- Gode ferdigheter i norsk, både skriftlig og muntlig
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Personlige egenskaper
Vi ser etter en strategisk og gjennomføringsdyktig økonomisjef som utøver godt lederskap, har god forståelse for kommuneøkonomi og politiske prosesser. Du er løsningsorientert og har evnen til å balansere faglige vurderinger med politiske hensyn, samtidig som du håndterer endrings- og innsparingsarbeid på en konstruktiv og mulighetsorientert måte.Som lagspiller ønsker du å involvere andre og spille andre gode. Du har innflytelse og evner å skape legitimitet og tillit til vurderinger og prioriteringer, som du formidler på en god og tydelig måte.
Vi tilbyr
Vi tilbyr en spennende stilling med varierte og utfordrende oppgaver. Du får muligheten til å utvikle deg som leder og samarbeide med dyktige lagspillere for å utvikle kommunen videre.
Du kommer til et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer som vil at du skal lykkes. Konkurransedyktige betingelser.
Vi har en fleksibel arbeidstidsordning, og gode muligheter for å påvirke og utforme vår egen arbeidshverdag.
I denne stillingen har du rett på en av Norges sikreste pensjonsordninger: offentlig tjenestepensjon. Der de fleste tjenestepensjoner kun utbetales i 10 år, er offentlig tjenestepensjon en utbetaling som varer fra den dagen du slutter å jobbe og livet ut. Pensjonen inkluderer også uføre- og etterlattepensjon hvis noe uventet skulle skje. Med pensjonsrett i KLP får du medlemspris og gunstige betingelser på en rekke bank, forsikring og spareprodukter.
Lønn etter avtale.
I henhold til gjeldende lov- og regelverk må signert taushetserklæring leveres før tiltredelse.
Om arbeidsgiveren
Indre Fosen kommune finner du på Fosen i Trøndelag, og administrasjonssenteret finner du i tettstedet Rissa. Kommunen har 10 000 innbyggere, med omtrent 1000 ansatte som jobber innen et bredt spekter av tjenesteområder. Vi trenger stadig nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Fra Indre Fosen kommune er det en halvtimes reisetid med hurtigbåt til Trondheim. Vi har også ferjeavgang fra Rørvik fejekai hver halvtime.
Indre Fosen kommune er en kommune med et rikt og mangfoldig næringsliv, og kommunen er preget av en allsidig natur med mange kvaliteter for et godt og innholdsrikt bo- og oppvekstmiljø. Vi har fokus på at alle skal kunne oppleve å være en ressurs, og finne sin plass i samfunnet uavhengig av alder, bakgrunn, funksjonsnivå og fysisk- og psykisk helse.
Velkommen til Indre Fosen!
- Nettverk: Facebook
- Sektor: Offentlig
- Lederkategori: Leder
- Sted: Rådhusveien 13, 7100 Rissa
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Ledelse, Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
leder, enhetsleder, ledergruppe
Annonseinformasjon
- FINN-kode 395437162
- Sist endret