Spesialrådgiver / Spesialkonsulent - Informasjonssikkerhet
Indre Østfold kommune
- Frist 23.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du ha nøkkelrollen i vårt arbeid med digital sikkerhet?
Kommunalområdet Digitalisering opererer på tvers av hele kommunen, og fungerer som en sentral ressurs for utvikling, drift og innovasjon innen digitale tjenester og har ansvaret for informasjonssikkerheten. I dag består Digitalisering av 14 ansatte og tre lærlinger som rapporterer direkte til direktøren for Digitalisering.
Området har ansvar for en rekke viktige funksjoner, inkludert:
- Informasjonssikkerhet og personvern.
- Tjenestedesign og utvikling av digitale skjemaer.
- Robotisering og kunstig intelligens (AI).
- Systemarkitektur og IKT-infrastruktur.
- Brukerstøtte og drift.
- Samhandling og oppfølging av selskapet Ikomm, som drifter kommunens IKT-systemer og infrastruktur.
- Bidrar i kommunens omstillingsprogram, inkludert program- og prosjektledelse.
- Oppfølging og operasjonalisering av digitaliseringsstrategien 2025-2030.
Kommunens digitaliseringsstrategi for 2025-2030 legger opp til en helhetlig tilnærming hvor sikkerhet, effektivisering og moderne digitale løsninger står sentralt. Digitalisering vil lede arbeidet med å implementere og operasjonalisere strategien på tvers av alle kommunalområder. Her kan du lese hvordan vi skal løse fremtidens utfordringer i digitaliseringsstrategien vår (https://pub.framsikt.net/plan/io/plan-417a21f8-56b5-4498-a7ed-3c9b1735ea1b-52423/#/).
Om stillingen
Styrking av informasjonssikkerhet
Med økende digitalisering er det et behov for å styrke informasjonssikkerheten i kommunen. Den som trer inn i rollen, vil arbeide overordnet på kommunenivå, men også samarbeide tett med andre kommunalområder. Som vår fagansvarlig for informasjonssikkerhet får du et viktig oppdrag og en sentral nøkkelrolle i kommunen.
Vi søker en engasjert kollega med erfaring fra informasjonssikkerhetsarbeid, som trives med både strategisk og operativt arbeid.
Hvis du ønsker å bidra til å sikre fremtidens digitale tjenester og våre informasjonsverdier, er denne stillingen perfekt for deg. Vi tilbyr en fast 100 % stilling.
Arbeidsoppgaver
Stillingen har følgende oppgaver:
- Gi støtte til kommunedirektørens ledergruppe, andre ledere og ansatte knyttet til informasjonssikkerhet. Gjennom dette også bidra til å bygge kommunens sikkerhetskultur.
- Følge opp risiko- og trusselbildet innen informasjonssikkerhet for kommunen.
- Gjennomføre og gi støtte til arbeidet med ROS-analyser, DPIA, beredskap og sikkerhetsrevisjoner.
- Ansvar for opplæring, støtte til ledere og forankring av sikkerhetsarbeidet i kommunen.
- Ansvar for å videreutvikle og følge opp styringssystemet/rammeverket for informasjonssikkerhet.
- Håndtere sikkerhetshendelser, herunder være rådgiver og støttespiller for kommunedirektørens ledergruppe og andre ledere.
- Kommunens kontaktperson med nasjonale sikkerhetsmyndigheter, IKT-leverandører og samarbeid med andre kommuner.
- Være en pådriver og delta i utviklingsarbeid og anskaffelsesprosesser innenfor informasjonssikkerhet .
- Bidra til at kommunens digitale løsninger oppfyller relevante sikkerhetskrav, herunder kunstig intelligens (KI), lov om digital sikkerhet. (NIS1/NIS2), personvernforordningen (GDPR) og NSMs grunnprinsipper.
Kompetanse og erfaring
Du må ha
- relevant realkompetanse, bachelor- eller mastergrad innen informasjonssikkerhet, samfunnssikkerhet eller tilsvarende
- erfaring med lovverk, sikkerhetsrammeverk som bl.a. ISO/IEC 27001, personvern-forordningen (GDPR), NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet og lignende
- erfaring med sikkerhetsarbeid, risikovurderinger og risikostyring i større virksomheter, gjerne offentlig sektor
- evne til å sette informasjonssikkerhet inn i en strategisk sammenheng og se utviklingsmuligheter
- erfaring med formidling og opplæring
- god teknologiforståelse
- kjennskap med kommunal eller offentlig sektor er en fordel
- gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
Om deg
Vi ønsker at du er
- god til å se helhet og sammenhenger, og jobber strategisk
- handlekraftig og har evne til å fullføre igangsatte aktiviteter
- strukturert og målrettet i oppgaveløsningen
- god til å vurdere risiko og formidle risikoforståelse på en forståelig og engasjerende måte
- god til å lytte, kommunisere og samarbeide
- en god kunnskapsformidler til ulike målgrupper
- nysgjerrig og søkende etter ny kunnskap
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Hos oss får du
- arbeidstid fra 08.00-15.30 med betalt spisepause
- fleksitidsløsning med kjernetid fra 09.00 - 14.00
- gode parkeringsmuligheter som er gratis, samt ladeplass for elbil
- godt fagmiljø, med store utviklingsmuligheter
- full lønn og feriepengeopptjening ved foreldrepermisjon eller sykdom
- rabatt på trening og svømming
- inntil tolv lønnede dager velferdspermisjon i året, for eksempel tre dager for tilvenning i barnehage
- en av Norges beste pensjonsordninger som varer livet ut, inkludert både uførepensjon og etterlattepensjon
- gode pensjons- og forsikringer og gunstige lånevilkår
- lønn etter gjeldende lov- og avtaleverk/etter avtale
Har du spørsmål om stillingen, kan du ta kontakt med
Direktør Tron Kallum
Telefon: +47 90 934 122
E-post: tron.kallum@io.kommune.no
Generelle opplysninger
For å kunne behandle søknaden din på best mulig måte, ber vi deg fylle ut fullstendig CV, samt laste opp attester og vitnemål når du søker. Dokumentasjonen på tidligere praksis og erfaring, er viktig for beregning av din ansiennitet og lønnsplassering ved en eventuell ansettelse.
Søknaden sendes elektronisk via lenken «Søk stillingen» på denne siden.
Har du spørsmål om utfylling av elektronisk søknad, kan du kontakte Jobbnorge på telefon 75 54 22 20.
Ved søknadsfristens utløp vil en offentlig søkerliste bli utarbeidet. Vær oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søker har bedt om unntak. En forespørsel om skjerming må begrunnes i søknaden. Dersom det vurderes at det ikke foreligger en særskilt grunn for unntak, vil søkeren bli varslet om dette.
Indre Østfold kommune mener det er viktig med mangfold og vi oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke hos oss.
Om arbeidsgiveren
Indre Østfold kommune er Norges største jordbrukskommune med 47 300 innbyggere. Våre 3750 dyktige medarbeidere gjør hver dag en stor innsats for å styrke og utvikle tjenestetilbudet for innbyggerne.
Kommunen består av to byer og flere tettsteder som alle har kort avstand til Oslo, Akershus og resten av Østfold. Vi har et blomstrende idretts- og kulturliv, et næringsliv i utvikling og et sterkt fellesskap med god tradisjon for frivillig innsats.Vi er en ambisiøs kommune i vekst, med stort behov for flere ressurspersoner med den rette kompetansen og erfaringen.
Bli med på å bygge kommunen vår videre!
Les mer om oss på www.io.kommune.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhusgata 22, 1830 Askim
- Bransje: IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: IT-sikkerhet, IT-support, Teknisk sikkerhet/QHSE
Annonseinformasjon
- FINN-kode 395703294
- Sist endret