
Saksbehandlere
Sivil klareringsmyndighet
- Frist 27.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Saksbehandlere
Om stillingene
Direktoratet er i utvikling, og vi søker nye dyktige saksbehandlere som ønsker å bidra til at vi lykkes med vårt viktige samfunnsoppdrag. Sammensatt kompetanse er vår styrke, og vi ser derfor etter kandidater med ulik fagbakgrunn og erfaring. I tillegg til faste stillinger kan det også være aktuelt med midlertidige ansettelser/vikariater.
Stillingene er for tiden innplassert i klareringsavdelingen. Avdelingen behandler alle typer klareringssaker og vurderinger av sikkerhetsmessig skikkethet. Avdelingen har som hovedoppgave å gjennomføre en effektiv og kvalitativt god saksbehandling, som blant annet innebærer å innhente informasjon, gjennomføre sikkerhetssamtaler og foreta personellsikkerhetsmessige vurderinger etter sikkerhetsloven. I tillegg skal avdelingen bidra til faglig utvikling av personellsikkerhetsfaget, og samarbeider med blant annet Nasjonal sikkerhetsmyndighet og andre klareringsmyndigheter.
Som saksbehandler vil du arbeide med varierte oppgaver innenfor fagfeltet personellsikkerhet. Stillingen gir mulighet for allsidige arbeidsoppgaver, med muligheter for faglig fordypning innenfor personellsikkerhet - et spennende arbeidsområde i utvikling.
Arbeidsoppgaver
- Innhenting av informasjon fra ulike kilder, inkludert offentlige registre og interne databaser, for å kunne gjennomføre grundige personellsikkerhetsvurderinger.
- Analysere og vurdere innhentet informasjon, om nødvendig kombinert med gjennomføring av sikkerhetssamtale.
- Behandle ulike personellsikkerhetssaker, og med gode skriftlige vurderinger sikre at alle saker behandles i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer.
- Gi veiledning og informasjon internt og eksternt. Håndtere spørsmål, innsyn og klager riktig og rettidig.
- Bidra til å sikre nødvendig kompetanse samt riktige og rettidige avgjørelser for hele avdelingen
- Du må være forberedt på også andre relevante oppgaver
Du vil få mulighet til kurs og opplæring.
Du må være fleksibel med tanke på andre arbeidsoppgaver i virksomheten.
Du må ha
- Høyere utdanning fortrinnsvis på masternivå. Eksempler på relevant utdanning kan være studier innen rettsvitenskap, psykologi, helse/rus, forsvar/politi, samfunnsvitenskap (eksempelvis statsvitenskap, sosiolog eller kriminologi). Lang og relevant erfaring kan i spesielle tilfeller kompensere noe for manglende formell utdannelse
- For stilling som rådgiver og seniorrådgiver kreves det relevant arbeidserfaring relatert til saksbehandling
- Gode IKT-ferdigheter
- God samfunnsforståelse og interesse for samfunnsoppdraget
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er i tillegg ønskelig at du har
- Erfaring med offentlig forvaltning og saksbehandling
- Erfaring fra personellsikkerhetsfaget/forebyggende sikkerhet
- Erfaring med samtale- og intervjuteknikker
- Erfaring med bruk av elektronisk arkiv- og saksbehandlersystem, eksempelvis P360
- Erfaring med eller interesse for risiko og risikovurderinger
Personlige egenskaper
Vi ønsker at du viser initiativ, handlekraft og har meget gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Videre må du være løsningsorientert samtidig som du jobber strukturert, effektivt og er flink til å planlegge og fullføre. Det er nødvendig at du er fleksibel og evner å prioritere arbeidsoppgavene i tråd med virksomhetens behov.
Du setter mål for arbeidet ditt og bygger gode relasjoner. I tillegg blir du motivert av samfunnsoppdraget til virksomheten, du har integritet og er resultat- og utviklingsorientert.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Krav om sikkerhetsklarering
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres til og autoriseres for STRENGT HEMMELIG/COSMIC TOP SECRET, og kan ikke inneha annet statsborgerskap enn norsk. Det er en forutsetning at nødvendig klarering og autorisasjon kan opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet. Dette stiller krav til din lojalitet, dømmekraft og pålitelighet - nødvendige egenskaper for ansatte i en organisasjon med spesielle krav til sikkerhet.
SKM er en virksomhet med en samfunnskritisk funksjon. Dette stiller ekstra krav til virksomhetens evne til å levere på sitt samfunnsoppdrag også når uønskede eller uforutsette hendelser inntreffer. Det forventes at alle våre medarbeidere er fleksible og villige til å yte ekstra når situasjonen krever det.
Vi tilbyr deg
Du vil få spennende og utfordrende arbeidsoppgaver knyttet til et viktig samfunnsoppdrag for trygghet og sikkerhet i Norge.
- Et hyggelig arbeidsmiljø, sammen med profesjonelle, pålitelige og engasjerte kolleger.
- Fleksibel arbeidstid
- Felles kantine
- God pensjonsordning i Statens pensjonskasse
- God tilrettelegging av arbeidsplassen og arbeidssituasjon dersom det er behov for det
Lønn innenfor statens lønnsregulativ som førstekonsulent (1408), rådgiver (1434) eller seniorrådgiver (1364) i lønnsspenn kr 570 000 til kr 800 000. Innplassering i stillingskode er avhengig av kvalifikasjoner, erfaring, personlige egenskaper og virksomhetens kompetansebehov.
Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.
Stillingen har 6 måneder prøvetid.
Hvis du finner ovennevnte av interesse, gleder vi oss til å se din søknad. For å komme i betraktning må søknad med cv fylles ut via vår jobbportal, Jobbnorge. Attester, vitnemål og referanser skal vedlegges innen søknadsfristen.
Generelt
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke, og ønsker oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, perspektiver og livserfaring for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling her (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsarbeid/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-inkluderer/positiv-saerbehandling-nar-man-soker-jobb-i-staten). Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Etter søknadsfristen vil det også bli utarbeidet utvidet søkerliste, av cv-opplysninger som registreres i portalen av søkeren. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste. Ta kontakt med SKM før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter i jobbportalen.
Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse.
Tiltredelsestidspunkt snarest og etter nærmere avtale.
Om arbeidsgiveren
Sivil klareringsmyndighet (SKM) er et direktorat under Justis- og beredskapsdepartementet.
Vi holder til i nye og moderne lokaler i Moss.
Vårt samfunnsoppdrag er å beskytte nasjonale verdier ved å redusere risikoen for innsidere. Vi har blant annet ansvar for å vurdere klarering av personell for tilgang til sikkerhetsgradert informasjon og klassifiserte objekter i tråd med lov om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven)
Vårt arbeid skal gi merkbare effekter for samfunnssikkerheten og innbyggernes rettssikkerhet.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: Vogtsgate 17, 1532 Moss
- Bransje: Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Saksbehandler
Annonseinformasjon
- FINN-kode 395710819
- Sist endret