Bildegalleri
(1/1)
Spansk skole (XVIII) - Cristo Crucificado
Til salgs14 017 kr
Beskrivelse
1. Teknisk ark
Tittel: Kristus korsfestet
Forfatter: Spansk skole p 1700-tallet
Teknikk: Olje p lerret limt p brett
Ml: 77 x 52 cm (uten ramme) | 81 x 57 cm (med ramme)
Stil: Spansk senbarokk
Sted: Privat samling
Tilstand: God stand, har synlige restaureringer.
2. Komposisjonell og ikonografisk beskrivelse
Verket skildrer Kristus korsfestet i et dramatisk landskap med stormfull himmel, en tradisjonell komposisjon i barokkens hellige maleri.
Bildet flger typologien til de sevillianske krusifiksene, med en realistisk og uttrykksfull anatomisk behandling. Kristi hode faller til hyre side, med et uttrykk for innesluttet lidelse og belysning som fremhever volumene til overkroppen og armene.
Bakgrunnen har et skumringslandskap med ser og fjern arkitektur, en ressurs som brukes til gi dybde og drama til scenen.
Inkluderingen av rullen med inskripsjonen "INRI" p toppen av korset er et karakteristisk element i kristen ikonografi.
Kristi holdning, med armene utstrakt i en liten forkortning, minner om modeller fra den sevillianske skolen, spesielt arbeidet til Juan de Valds Leal og representasjonene til Francisco de Zurbarn.
Bruken av en mrk fargepalett og dramatikken i komposisjonen gjenspeiler barokkens estetikk, med en sterk chiaroscuro som fremhever den sentrale figuren. Det ovale lerretet limt til tavlen antyder dets opprinnelse som en del av en andaktsaltertavle eller et privat kapell.
3. Stilistisk analyse og sammenligninger
Bildestilen refererer til andalusiske barokkbilder og Madrid-skolen p 1700-tallet. Den anatomiske utfrelsen, selv om den er raffinert, betegner en skulpturell innflytelse, lik modellene til Pedro de Mena og Juan de Mesa, hvor ansiktets uttrykksfullhet og dramaet i scenen er vektlagt.
Verket kan sammenlignes med Zurbarns krusifikser, spesielt i representasjonen av renhetsdukene og den tenebristiske belysningen. P samme mte minner komposisjonen og bruken av atmosfrisk perspektiv i bakgrunnen flamencotradisjonen importert av kunstnere som Bartolom Esteban Murillo.
Denne typen representasjon var vanlig i Spania i lpet av 1700-tallet, pvirket av motreformasjonen, med sikte p fremprovosere en intens flelsesmessig respons hos betrakteren.
Det ovale formatet og behandlingen av bakgrunnen antyder at det kan ha blitt unnfanget for en privat setting, muligens som en del av et oratorium eller et hjemskapell.
Tittel: Kristus korsfestet
Forfatter: Spansk skole p 1700-tallet
Teknikk: Olje p lerret limt p brett
Ml: 77 x 52 cm (uten ramme) | 81 x 57 cm (med ramme)
Stil: Spansk senbarokk
Sted: Privat samling
Tilstand: God stand, har synlige restaureringer.
2. Komposisjonell og ikonografisk beskrivelse
Verket skildrer Kristus korsfestet i et dramatisk landskap med stormfull himmel, en tradisjonell komposisjon i barokkens hellige maleri.
Bildet flger typologien til de sevillianske krusifiksene, med en realistisk og uttrykksfull anatomisk behandling. Kristi hode faller til hyre side, med et uttrykk for innesluttet lidelse og belysning som fremhever volumene til overkroppen og armene.
Bakgrunnen har et skumringslandskap med ser og fjern arkitektur, en ressurs som brukes til gi dybde og drama til scenen.
Inkluderingen av rullen med inskripsjonen "INRI" p toppen av korset er et karakteristisk element i kristen ikonografi.
Kristi holdning, med armene utstrakt i en liten forkortning, minner om modeller fra den sevillianske skolen, spesielt arbeidet til Juan de Valds Leal og representasjonene til Francisco de Zurbarn.
Bruken av en mrk fargepalett og dramatikken i komposisjonen gjenspeiler barokkens estetikk, med en sterk chiaroscuro som fremhever den sentrale figuren. Det ovale lerretet limt til tavlen antyder dets opprinnelse som en del av en andaktsaltertavle eller et privat kapell.
3. Stilistisk analyse og sammenligninger
Bildestilen refererer til andalusiske barokkbilder og Madrid-skolen p 1700-tallet. Den anatomiske utfrelsen, selv om den er raffinert, betegner en skulpturell innflytelse, lik modellene til Pedro de Mena og Juan de Mesa, hvor ansiktets uttrykksfullhet og dramaet i scenen er vektlagt.
Verket kan sammenlignes med Zurbarns krusifikser, spesielt i representasjonen av renhetsdukene og den tenebristiske belysningen. P samme mte minner komposisjonen og bruken av atmosfrisk perspektiv i bakgrunnen flamencotradisjonen importert av kunstnere som Bartolom Esteban Murillo.
Denne typen representasjon var vanlig i Spania i lpet av 1700-tallet, pvirket av motreformasjonen, med sikte p fremprovosere en intens flelsesmessig respons hos betrakteren.
Det ovale formatet og behandlingen av bakgrunnen antyder at det kan ha blitt unnfanget for en privat setting, muligens som en del av et oratorium eller et hjemskapell.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
Catawiki
FINN-kode | 395823070 |
---|---|
Sist endret | 1.3.2025 kl. 14:46 |