Bildegalleri
(1/1)
Escuela Española (XVII), Círculo de Murillo - La Virgen
Til salgs17 521 kr
Beskrivelse
1. Teknisk ark
Tittel: Virgin
Forfatter: Spansk skole p 1600-tallet, sirkel av Murillo
Dato: 1600-tallet
Teknikk: Olje p lerret
Ml: 62 x 48 cm
Stil: Spansk barokk, med tenebristisk innflytelse
Tilstand: God stand med synlige restaureringer.
Sted: Privat samling
2. Komposisjonell og ikonografisk beskrivelse
Verket representerer et portrett av sorgens jomfru, et tilbakevendende motiv i spansk barokkmaleri. Komposisjonen er nktern, med en mrk bakgrunn som fremhever lysstyrken i Jomfruens ansikt.
Uttrykket hans er rolig, men melankolsk, og overfrer den innesluttede smerten som er karakteristisk for denne ikonografien.
Jomfruen brer en svart kappe med et grnnaktig slr som rammer inn ansiktet hennes, elementer som symboliserer bot og kontemplasjon. En subtil belysning observeres som mykt modellerer ansiktet hennes, og genererer en effekt av spiritualitet og hengivenhet.
Hans direkte og introspektive blikk inviterer betrakteren til kontemplasjon.
3. Stilistisk analyse og sammenligninger
Dette maleriet er en del av den spanske barokkstilen, med tydelige pvirkninger fra tenebrismen til Francisco de Zurbarn og den uttrykksfulle sdmen til Alonso Cano. Maleteknikken bruker presise penselstrk for modellere ansiktet, med en bemerkelsesverdig sfumato som gir delikatesse til trekkene.
Bruken av lys minner om arbeidet til Bartolom Esteban Murillo, spesielt i hans representasjoner av Jomfruen med en omsluttende mykhet. Komposisjonens stramhet er imidlertid mer lik Granada-skolen, der Alonso Cano skilte seg ut for sin mestring i fremstille religise skikkelser med en idealisert skjnnhet og et behersket uttrykk.
Behandlingen av slret og det kromatiske omrdet som brukes kan ogs relateres til arbeidet til Juan de Valds Leal, men med en mindre dramatisk og mer introspektiv tilnrming. Tilstedevrelsen av en mrk nytral bakgrunn understreker figuren, en karakteristisk ressurs for spansk religist maleri fra gullalderen.
Tittel: Virgin
Forfatter: Spansk skole p 1600-tallet, sirkel av Murillo
Dato: 1600-tallet
Teknikk: Olje p lerret
Ml: 62 x 48 cm
Stil: Spansk barokk, med tenebristisk innflytelse
Tilstand: God stand med synlige restaureringer.
Sted: Privat samling
2. Komposisjonell og ikonografisk beskrivelse
Verket representerer et portrett av sorgens jomfru, et tilbakevendende motiv i spansk barokkmaleri. Komposisjonen er nktern, med en mrk bakgrunn som fremhever lysstyrken i Jomfruens ansikt.
Uttrykket hans er rolig, men melankolsk, og overfrer den innesluttede smerten som er karakteristisk for denne ikonografien.
Jomfruen brer en svart kappe med et grnnaktig slr som rammer inn ansiktet hennes, elementer som symboliserer bot og kontemplasjon. En subtil belysning observeres som mykt modellerer ansiktet hennes, og genererer en effekt av spiritualitet og hengivenhet.
Hans direkte og introspektive blikk inviterer betrakteren til kontemplasjon.
3. Stilistisk analyse og sammenligninger
Dette maleriet er en del av den spanske barokkstilen, med tydelige pvirkninger fra tenebrismen til Francisco de Zurbarn og den uttrykksfulle sdmen til Alonso Cano. Maleteknikken bruker presise penselstrk for modellere ansiktet, med en bemerkelsesverdig sfumato som gir delikatesse til trekkene.
Bruken av lys minner om arbeidet til Bartolom Esteban Murillo, spesielt i hans representasjoner av Jomfruen med en omsluttende mykhet. Komposisjonens stramhet er imidlertid mer lik Granada-skolen, der Alonso Cano skilte seg ut for sin mestring i fremstille religise skikkelser med en idealisert skjnnhet og et behersket uttrykk.
Behandlingen av slret og det kromatiske omrdet som brukes kan ogs relateres til arbeidet til Juan de Valds Leal, men med en mindre dramatisk og mer introspektiv tilnrming. Tilstedevrelsen av en mrk nytral bakgrunn understreker figuren, en karakteristisk ressurs for spansk religist maleri fra gullalderen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
Catawiki
FINN-kode | 395823935 |
---|---|
Sist endret | 1.3.2025 kl. 14:54 |