
Saksbehandlere tjenestetildeling og koordinerende enhet
Drammen kommune
- Frist 19.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du gjøre en forskjell? Vi søker engasjerte medarbeidere til mottak, kartlegging og tildeling
Tjenestetildeling og koordinerende enhet har ansvar for råd og veiledning, kartlegging og vurdering og tildeling av helse og omsorgstjenester i Drammen kommune. Virksomheten arbeider med å finne løsninger som er tilpasset de faktiske behovene til hver enkelt innbygger, uten å være begrenset av kommunens organisering.
Tjenestetildeling og koordinerende enhet har, fram til nå, vært delt inn i målgruppene somatikk og psykisk helse og rus/ tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne. For å kunne møte de nye utfordringene i helse og velferd er tjenestetildeling og koordinerende enhet fra 2025 delt inn i tre avdelinger.
Mottak, råd og fordeling er virksomhetens ansikt utad og for mange det første møtet med helse og velferdstjenestene. Mottaket tar imot alle henvendelser og søknader, har dialog med innbyggere for å finne fram til tilbud de selv kan oppsøke og vurderer om det er behov for nærmere kartlegging av behov og funksjon. Avdelingen arbeider også med å gi informasjon og veiledning for etablerte brukere, pårørende og samarbeidspartnere.
Kartlegging, vurdering og utprøving har ansvar for å kartlegge funksjon og behov hos innbyggere og å prøve ut tiltak og tjenester før det fattes vedtak. Avdelingen kartlegger alle som søker om tjenester, uansett alder eller diagnose. Avdelingen har tett samarbeid med de utøvende tjenestene i kommunen, gjennom blant annet deltakelse i tverrfaglige møter med hjemmetjenesten, oppfølging av inneliggende pasienter på sykehus og korttidsavdelinger.
Innstilling, tildeling og vedtak har ansvar for å fatte vedtak om tjenester etter gjennomførte kartlegginger. Avdelingen skal gjøre sine vurderinger basert på en helhetlig vurdering av den enkeltes behov, tilgjengelige tjenestetilbud, kommunens økonomi og den enkeltes rettigheter etter gjeldende lovverk. Avdelingen skal tildele tjenester på en rettferdig måte innenfor rammene av kommunens ressurser.
Hos oss får du faglige utfordringer, mange gode og dedikerte kollegaer i et spennende, utviklende og sterkt faglig tverrfaglig arbeidsmiljø. Som ansatt hos oss vil du samarbeide tett med både tjenestemottakere, pårørende og andre interne- og eksterne utførere og leverandører, avhengig av hvilken avdeling du vil arbeide i.
Stillingene innebærer å gi råd og veilede innbyggere, kartlegging av behov og behandling av søknader om helse og omsorgstjenester, innenfor fagfeltene psykisk helse og rus, tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne og somatikk. Vi søker deg som liker utfordringer, er faglig dyktig og som bidrar til et godt arbeidsmiljø
Vi søker nå etter inntil 7 nye medarbeidere i virksomheten. Vi har ledige stillinger i alle tre avdelinger.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
Mottak, råd og fordeling
- Veilede og gi informasjon til innbyggere, brukere og pårørende
- Veilede og gi råd om hvilke tjenester som kan være aktuelle for den som søker
- Samarbeid med eksterne og interne samarbeidspartnere
- Ivareta funksjoner som er nødvendige for avdelingens daglige drift
- Ha en utstrakt oversikt over ulike tilbud som er tilgjengelige for innbyggerne i kommunen
Kartlegging, vurdering og utprøving
- Kartlegge, vurdere og dokumentere behov hos innbyggere som søker om kommunale helse- og omsorgstjenester
- Legge til rette for utprøving av tjenester og tilbud i samarbeid med utøvende virksomheter i kommunen
- Samarbeid med eksterne og interne samarbeidspartnere
Innstilling, tildeling og vedtak
- Vurdere, innstille og fatte vedtak om helse og omsorgstjenester
- Ressursorientert saksbehandling
- Klagesaksbehandling
- Fokus på klart språk og formidling
Kvalifikasjoner
- Minimum 3- årig helse- og sosialfaglig høgskoleutdanning eller annen relevant høyere utdanning kombinert med relevant erfaring
- Det er ønskelig med minimum tre års erfaring fra relevant brukerrettet arbeid
- Det er ønskelig med videreutdanning og/eller erfaring fra saksbehandling etter lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
- Erfaring i bruk av fagsystemet Gerica er ønskelig
Meget god skriftlig og muntlig formidlingsevne For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Du er robust og trygg og evner å stå i utfordrende situasjoner og i beslutninger som fattes
- Du har stor arbeidskapasitet og trives med høyt arbeidstempo
- Du kommuniserer godt med mennesker i alle livssituasjoner, og har god relasjonskompetanse
- Du evner å løfte blikket og ser muligheter fremfor begrensninger
- Du evner å jobbe systematisk og strukturert, og evner å prioritere arbeidsoppgaver
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt
Vi tilbyr
- Inspirerende arbeidsmiljø med engasjerte kollegaer
- Spennende, utfordrende og varierte arbeidsoppgaver
- Tverrfaglig samarbeid
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for noe hjemmekontor etter avtale
- Selvstendig arbeidssituasjon, med mulighet for å påvirke egen arbeidshverdag
- Faglig kompetanseheving
- Lønn: sentralt lønns- og stillingsregulativ
- Tiltredelse etter avtale
- Fleksitid
Vi holder til i sentrale lokaler i Mjøndalen med kort vei til offentlig kommunikasjon. Det vurderes i disse dager om virksomheten skal flyttes til sentrumsnære lokaler i Drammen sentrum.
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 7
- Sted: Gamle Rådhusgata 2, 3050 Mjøndalen
- Bransje: Helse og omsorg, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Helsepersonell, Omsorg og sosialt arbeid, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Sykepleier, Vernepleier, Barnevernspedagog, Ergoterapeut, Fysioterapeut
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396115814
- Sist endret