
Førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor i pedagogikk
Universitetet i Stavanger
- Frist 24.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Førsteamanuensis/førstelektor/ universitetslektor i pedagogikk
Om stillingen
Universitetet i Stavanger har ledig stilling som førsteamanuensis/førstelektor i pedagogikk ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Stillingen er ledig fra 1.8.2025.
Fagområdet for stillingen er pedagogikk, og vi søker kandidater som har særlig kompetanse innen ett eller flere av de følgende områder:
- pedagogikk og elevkunnskap (PEL)
- profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
- inkluderende pedagogikk
- profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede nytilsatte lærere
Den som ansettes skal hovedsakelig undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå, forske og formidle forskningsresultat innenfor relevante forskningsområder ved instituttet samt bidra til utvikling av samarbeid med arbeidslivet. Utvikling av varierte og digitale læringsmåter i undervisningen og faglig utviklingsarbeid, inngår i stillingen.
Den som ansettes må kunne undervise og veilede studenter i faget pedagogikk og elevkunnskap i de femårige grunnskolelærer-utdanningene. Det vil også være aktuelt med undervisning og veiledning i ulike emner tilknyttet den samlingsbaserte masteren i spesialpedagogikk innenfor fagprofilen Inkluderende pedagogikk, og i valgemner i MGLU som tar for seg spesialpedagogikk i en skole for alle, og inkluderende pedagogikk. Videre vil det være aktuelt å bidra inn i arbeidet med å videreutvikle samarbeidet med ulike aktører i utdanningssystemet, blant annet gjennom universitetsskolesamarbeidet og de lokale kompetanseutviklingsordningene i grunnskolen. For søkere som har en særlig kompetanse innenfor profesjonsveiledning vil det også kunne være aktuelt med undervisning og veiledning knyttet til instituttets videreutdanningstilbud innenfor dette fagområdet.
Stillingen er tilknyttet instituttets faggruppe i pedagogikk hvor det er stor aktivitet med undervisning i begge grunnskolelærerutdanningene (MGL 1-7 og MGL 5-10) og undervisning i samlingsbasert master i spesialpedagogikk. Samtidig foregår det utbredt samarbeid med andre faggrupper for å bidra til kvalitet i lærerutdanning. Faggruppen er en viktig deltager i strategien «Lærerutdanning 2025» der forholdet til praksisfeltet skal styrkes gjennom aktiv involvering av universitetsskoler (Storevarden, Grødem og Lunde skole). Videre er det stor aktivitet knyttet til lokal kompetanseutvikling, hvor ansatte ved UiS arbeider i partnerskap med ansatte i nærliggende kommuner.
Fagmiljøet er aktivt involvert i nasjonalt og internasjonalt forsknings-, utviklings-, og innovasjonssamarbeid knyttet til lærerutdanninger og profesjonsutvikling. I dette inngår FoU-arbeid knyttet til lærerutdannerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), profesjonsutvikling og veiledning, samt mangfold og inkludering i skolen. Fagmiljøet har en ambisjon om å styrke forskningen på disse områdene og søker derfor en kandidat som ønsker å bidra aktivt til dette.
Dersom det ikke melder seg søkere som er kvalifisert for ansettelse som førsteamanuensis/førstelektor, kan det bli aktuelt å tilby ansettelse som universitetslektor.
Generell stillingsbetenkning (https://www.uis.no/sites/default/files/2020-12/Generell%20stillingsbetenkning.pdf) for undervisnings- og forskningsstillinger ved UiS gir en nærmere beskrivelse av aktuelle arbeidsoppgaver.
Kvalifikasjoner
Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor pedagogikk.
For ansettelse som førstelektor må du kunne dokumentere omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgrads-avhandling innen pedagogikk og/eller spesialpedagogikk. I tillegg vil spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet tillegges stor vekt.
Du må kunne dokumentere en aktiv og pågående forskning og ha potensial for fremtidig forskning på høyt nivå innenfor fagområdet. Vi legger vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert. Dette i samsvar med prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA (https://sfdora.org/read/)).
Det forventes at du har en reflektert og bevisst holdning til din undervisnings- og veiledningsvirksomhet. Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning og grunnleggende ferdigheter innenfor planlegging, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Dersom du ikke tilfredsstiller kompetansekravet, må du gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.
Norsk er hovedspråket ved UiS. Arbeids- og undervisningspråket er norsk og engelsk. Det forventes at du kan undervise og veilede på norsk eller et annet skandinavisk språk ved tiltredelse.
Du må ha inngående kunnskap om det norske skolesystemet og det er ønskelig med undervisningserfaring fra grunnskolen.
Universitetslektor
Dersom det ikke melder seg søkere som er aktuelle for ansettelse på førstestillingsnivå, kan det bli aktuelt å tilby fast ansettelse som universitetslektor. For ansettelse som universitetslektor kreves:
- høyere utdanning på mastergradsnivå innenfor fagområdet
- relevant praksis og
- pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning. Dersom du ikke tilfredsstiller kompetansekravet må du gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.
Videre legges det vekt på at du har
- evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen
- erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen
- formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, at du kan vise til progresjon i forskning og publisering og at du er motivert for å fremme åpen forskning og forskningens egenverdi.
- evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter
- erfaring fra samarbeid med arbeidsliv
- bidratt til at forskningsbasert kunnskap blir tatt i bruk i samfunnet og at du kan vise til resultater fra nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning
- evne til å bygge og ivareta faglige nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt
- høy arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å bidra til utvikling av faglig og tverrfaglig samarbeid ved universitetet
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- varierte arbeidsoppgaver i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
- et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
- NyTi (https://www.uis.no/nb/karriere-og-videreutvikling#nyti) - et kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS
- gode utviklingsmuligheter (https://www.uis.no/nb/karriere-og-videreutvikling), førsteamanuensis/førstelektor oppfordres til videre kvalifisering med sikte på opprykk til professor/dosent.
- lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510. Førsteamanuensis/førstelektor lønnes i kode 1011/1198, kr 700.000 - 820.000 bto pr år. Universitetslektor i kode 1009, kr 600.000-700.000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
- medlemskap i Statens pensjonskasse (http://www.spk.no) som sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
- mer om ansattgoder og fordeler (https://www.uis.no/nb/uis-som-arbeidsplass) på våre nettsider
Mangfold
Mangfold er en ressurs i arbeids- og læringsmiljøet ved UiS. Når vi har ulike bakgrunner og erfaringer, kan vi se utfordringer fra flere vinkler og finne bedre løsninger.
På UiS er vi opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter, og legger til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår.
Les mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her (https://www.uis.no/nb/om-uis/jobb-ved-uis-sokeprosessen).
Universitetet vil rekruttere flere menn til undervisnings- og forskningsstilling innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en mann.
Kontaktinformasjon
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til instituttleder Lars Rune Waage, tlf 51833474, e-post: lars.r.waage@uis.no.
Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Grete Marnburg, tlf: 51833545, e-post: grete.marnburg@uis.no.
Søknaden
Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum en kort søknadstekst, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsteksten må du få frem din kompetanse og motivasjon for stillingen.
Søknaden må inneholde:
- CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
- utdanningsfaglig mappe med en faglig fundert beskrivelse og diskusjon av egen utdanningsfaglig kompetanse samt relevant dokumentasjon som underbygger denne, se retningslinjer for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse (https://www.uis.no/sites/default/files/2020-12/Retningslinjer%20for%20vurdering%20av%20utdanningsfaglig%20kompetanse%20vedtatt_1.pdf)
- fullstendig liste over vitenskapelige arbeider med opplysninger om hvor de er offentliggjort
- inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentral i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling eller publisert monografi basert på avhandlingen
- vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kompetansekravene som er beskrevet over.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen, må de komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. (https://lovdata.no/lov/2006-05-19-16/§25) Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.
Generell informasjon
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-67), og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslått uten videre vurdering.
Universitetets retningslinjer for ansettelse og opprykk (https://www.uis.no/sites/default/files/2020-12/Retningslinjer%20for%20ansettelse%20og%20opprykk%20vedtatt.pdf) i undervisnings- og forskerstillinger pkt 2 og 3.3-3.5 gir nærmere omtale av kriterier for ansettelse som førsteamanuensis.
Vår kompetansevurderingsmatrise for undervisnings- og forskerstillinger (UiS-KVM) (https://www.uis.no/sites/default/files/2023-10/UiS-KVM%20Kompetansevurderingsmatrise%20for%20undervisnings-%20og%20forskerstillinger.PDF) kan være et nyttig verktøy i arbeidet med å dokumentere og reflektere over egen kompetanse i forhold til kriteriene.
Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en sakkyndig komite. Du vil få komiteens uttalelse tilsendt så snart denne foreligger.
Dersom du ifølge søknaden ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravet kan du få denne avslått før komitevurdering.
På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju og prøveforelesning. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider. (https://www.uis.no/nb/jobb-ved-uis-sokeprosessen#/)
Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.
Om arbeidsgiveren
Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 2.200 ansatte. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Vår felles retning skal drives frem av omtanke for bærekraftig omstilling og rettferdig samfunnsutvikling, gjennom nye måter å forvalte naturressursene på og legge til rette for bedre byer og lokalsamfunn. Energi, helse og velferd, læring for livet er våre satsingsområder.
I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.
Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning.
Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 418 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk har ansvar for grunnskolelærerutdanning for 1 – 7. trinn og 5 – 10. trinn. Instituttet har ansvar for master i spesialpedagogikk, master i idrettsvitenskap, bachelor i idrett, samt årsstudium i kunst og håndverk, drama og idrett. I tillegg har instituttet ansvar for videreutdanninger i engelsk og matematikk samt veiledning av nyutdannede lærere. Instituttet har et aktivt forskningsmiljø og mange av våre ansatte er også involvert i desentralisert kompetanseutvikling i nært samarbeid med skoler og skoleeiere. Det er i dag ca 90 ansatte og 900 studenter tilknyttet instituttet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Ullandhaug, 4036 Stavanger
- Bransje: Forskning, utdanning og vitenskap, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Undervisning og pedagogikk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396122203
- Sist endret