Bildegalleri
(1/1)
Max Beckmann - Quappi in blue with lilies, 1944 - Artprint - 90 x 70 cm
Til salgs1 754 kr
Beskrivelse
Vakkert, uttrykksfullt kunsttrykk av Max Beckmann i formatet 90 x 70 cm med tittelen Quappi in Blue with Lilies. Verket er et trykk av hy kvalitet p solid papir og i meget god stand.
Kunstner: Max Beckmann
Tittel: Quappi i bltt med liljer
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Arkml: 90 x 70 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Era: Moderne kunst
Nasjonalitet: Tysk kunst
Max Beckmann:
Max Beckmann, fdt i Leipzig i 1884 og dde i New York i 1950, var en tysk maler, grafiker og skulptr som regnes som en av de viktigste representantene for New Objectivity. Beckmanns verk omhandler eksistensielle temaer som dd, vold, makt og moralsk forfall. Disse temaene gjenspeiler de personlige opplevelsene han hadde under frste verdenskrig og under de sosiale omveltningene i Weimarrepublikken. Arbeidene hans er preget av kraftfulle bilder, intense farger og sterkt konturerte former som illustrerer hans mrke verdensbilde.
Opprinnelig pvirket av impresjonismen frte frste verdenskrig til en radikal endring i Beckmanns malestil. Etter hjemkomsten vendte han seg bort fra de mykere, maleriske stilene og utviklet en hardere, mer realistisk stil. Han er i tett dialog med andre kunstnere fra New Objectivity-bevegelsen som George Grosz og Otto Dix, som ogs tok for seg den sosiale og politiske nedgangen i etterkrigstiden. I motsetning til Dix og Grosz, som ofte var eksplisitt politiske, brukte Beckmann komplekse allegorier og symbolikk for formulere sine samfunnskritiske uttalelser.
I sitt bermte maleri Natten fra 19181919 viser Beckmann en mrk, undertrykkende scene full av vold. I dette verket uttrykker han p imponerende vis redselen og deleggelsene han opplevde under krigen. Dette verket minner om skildringene av vold i verkene til den spanske maleren Francisco Goya, hvis serie "Desastres de la Guerra" ogs tok for seg krigens grusomheter. I likhet med Goya brukte Beckmann realisme for vise menneskelige tragedier i et brutalt lys.
Beckmanns interesse for bibelske og mytologiske temaer er spesielt tydelig i triptykene hans, som verket Abfahrt fra 19321933. Maleriene med flere paneler tilbyr en kompleks narrativ struktur og tar for seg universelle temaer som liv og dd, ofte ispedd religise eller symbolske hentydninger. Sammensetningen av triptykene minner om verk av Hieronymus Bosch eller Peter Paul Rubens, som ogs imponerte med store, dramatiske komposisjoner og bruk av allegorier. Beckmanns triptyker blir ofte forsttt som kommentarer til menneskelig eksistens og moralske dilemmaer.
I 1937 ble Beckmanns verk fordmt av nasjonalsosialistene som en del av kampanjen "Degenerert kunst". Som et resultat emigrerte han til Amsterdam og senere til USA. Eksil intensiverte ytterligere de eksistensielle temaene i verkene hans. Kort fr hans dd malte Beckmann Argonautene, en triptyk som tar for seg menneskets kamp for overleve og representerer en imponerende avslutning p arbeidet hans.
Beckmanns malestil er preget av sterke linjer og intense farger, som fr figurene hans til fremst som monumentale og skulpturelle. Disse stiltrekkene er assosiert med ekspresjonisme, spesielt sammenlignet med kunstnere som Edvard Munch, hvis flelsesladede verk ogs ser dypt inn i menneskets psyke. Imidlertid virker Beckmanns karakterer ofte mer fjerne og komplekse i sin betydning, ettersom han har utviklet et rikt symbolsprk som kommenterer menneskelivets tragedier.
Etter andre verdenskrig emigrerte Beckmann til USA, hvor verkene hans fikk stor oppmerksomhet. Han underviste og stilte ut i USA og ble spesielt verdsatt av etterkrigskunstnere. Hans innflytelse p abstrakt ekspresjonisme, spesielt p kunstnere som Jackson Pollock og Mark Rothko, var merkbar da de ogs tok for seg eksistensielle temaer og den emosjonelle innvirkningen av kunst. Beckmanns malerier, spesielt den tette symbolikken og det sterke uttrykket, inspirerte den amerikanske kunstscenen.
Max Beckmann etterlater seg en mektig arv som en av de viktigste malerne p 1900-tallet. Hans engasjement i livets eksistensielle sprsml, hans komplekse bildesprk og tilknytningen til kunstnere som George Grosz, Francisco Goya og Edvard Munch gjr ham til en nkkelfigur i moderne kunsthistorie. Beckmanns verk gjenspeiler menneskets kamp med moral, vold og dd og gir en dyp innsikt i utfordringene og dybdene i menneskets eksistens.
Relaterte artister:
Otto Dix, George Grosz, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Egon Schiele, Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Paul Klee, Lyonel Feininger
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p stive pappruller, pakker dem inn med blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har jobbet i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- Ingen frakt til Kanariyene -
Kunstner: Max Beckmann
Tittel: Quappi i bltt med liljer
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Arkml: 90 x 70 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Era: Moderne kunst
Nasjonalitet: Tysk kunst
Max Beckmann:
Max Beckmann, fdt i Leipzig i 1884 og dde i New York i 1950, var en tysk maler, grafiker og skulptr som regnes som en av de viktigste representantene for New Objectivity. Beckmanns verk omhandler eksistensielle temaer som dd, vold, makt og moralsk forfall. Disse temaene gjenspeiler de personlige opplevelsene han hadde under frste verdenskrig og under de sosiale omveltningene i Weimarrepublikken. Arbeidene hans er preget av kraftfulle bilder, intense farger og sterkt konturerte former som illustrerer hans mrke verdensbilde.
Opprinnelig pvirket av impresjonismen frte frste verdenskrig til en radikal endring i Beckmanns malestil. Etter hjemkomsten vendte han seg bort fra de mykere, maleriske stilene og utviklet en hardere, mer realistisk stil. Han er i tett dialog med andre kunstnere fra New Objectivity-bevegelsen som George Grosz og Otto Dix, som ogs tok for seg den sosiale og politiske nedgangen i etterkrigstiden. I motsetning til Dix og Grosz, som ofte var eksplisitt politiske, brukte Beckmann komplekse allegorier og symbolikk for formulere sine samfunnskritiske uttalelser.
I sitt bermte maleri Natten fra 19181919 viser Beckmann en mrk, undertrykkende scene full av vold. I dette verket uttrykker han p imponerende vis redselen og deleggelsene han opplevde under krigen. Dette verket minner om skildringene av vold i verkene til den spanske maleren Francisco Goya, hvis serie "Desastres de la Guerra" ogs tok for seg krigens grusomheter. I likhet med Goya brukte Beckmann realisme for vise menneskelige tragedier i et brutalt lys.
Beckmanns interesse for bibelske og mytologiske temaer er spesielt tydelig i triptykene hans, som verket Abfahrt fra 19321933. Maleriene med flere paneler tilbyr en kompleks narrativ struktur og tar for seg universelle temaer som liv og dd, ofte ispedd religise eller symbolske hentydninger. Sammensetningen av triptykene minner om verk av Hieronymus Bosch eller Peter Paul Rubens, som ogs imponerte med store, dramatiske komposisjoner og bruk av allegorier. Beckmanns triptyker blir ofte forsttt som kommentarer til menneskelig eksistens og moralske dilemmaer.
I 1937 ble Beckmanns verk fordmt av nasjonalsosialistene som en del av kampanjen "Degenerert kunst". Som et resultat emigrerte han til Amsterdam og senere til USA. Eksil intensiverte ytterligere de eksistensielle temaene i verkene hans. Kort fr hans dd malte Beckmann Argonautene, en triptyk som tar for seg menneskets kamp for overleve og representerer en imponerende avslutning p arbeidet hans.
Beckmanns malestil er preget av sterke linjer og intense farger, som fr figurene hans til fremst som monumentale og skulpturelle. Disse stiltrekkene er assosiert med ekspresjonisme, spesielt sammenlignet med kunstnere som Edvard Munch, hvis flelsesladede verk ogs ser dypt inn i menneskets psyke. Imidlertid virker Beckmanns karakterer ofte mer fjerne og komplekse i sin betydning, ettersom han har utviklet et rikt symbolsprk som kommenterer menneskelivets tragedier.
Etter andre verdenskrig emigrerte Beckmann til USA, hvor verkene hans fikk stor oppmerksomhet. Han underviste og stilte ut i USA og ble spesielt verdsatt av etterkrigskunstnere. Hans innflytelse p abstrakt ekspresjonisme, spesielt p kunstnere som Jackson Pollock og Mark Rothko, var merkbar da de ogs tok for seg eksistensielle temaer og den emosjonelle innvirkningen av kunst. Beckmanns malerier, spesielt den tette symbolikken og det sterke uttrykket, inspirerte den amerikanske kunstscenen.
Max Beckmann etterlater seg en mektig arv som en av de viktigste malerne p 1900-tallet. Hans engasjement i livets eksistensielle sprsml, hans komplekse bildesprk og tilknytningen til kunstnere som George Grosz, Francisco Goya og Edvard Munch gjr ham til en nkkelfigur i moderne kunsthistorie. Beckmanns verk gjenspeiler menneskets kamp med moral, vold og dd og gir en dyp innsikt i utfordringene og dybdene i menneskets eksistens.
Relaterte artister:
Otto Dix, George Grosz, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Egon Schiele, Pablo Picasso, Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Paul Klee, Lyonel Feininger
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p stive pappruller, pakker dem inn med blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har jobbet i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- Ingen frakt til Kanariyene -
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Tyskland
Catawiki
FINN-kode | 396143236 |
---|---|
Sist endret | 3.3.2025 kl. 13:00 |