
Loggkontrollør (Rådgiver - adm)
Oslo universitetssykehus HF
- Frist 11.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Loggkontrollør
Vil du jobbe med å avdekke snoking i landets største samling av pasientjournaler?
Overføring av pasientjournaler mellom sykehus via taxi og faks er historie. Myndighetenes visjon om «Én innbygger – én journal» realiseres nå gjennom tiltak som deling av pasientens journaldokumenter og prøvesvar via Kjernejournal, samt konsolidering av journalsystemer. Helsepersonell i hele landet kan raskt få oppdatert informasjon om pasienten fra andre sykehus, med åpenbare fordeler for pasientsikkerheten. Samtidig er konsekvensen at et stort antall helsepersonell gis tilgang til pasientens samlede helseopplysninger. Fra myndighetenes side er det derfor satt flere krav og forutsetninger, blant annet om tilgangsstyring, loggføring og systematisk loggkontroll.
I Helse Sør-Øst gjøres det hvert år over en milliard oppslag i pasientjournalene. Oslo universitetssykehus har over flere år opparbeidet både verktøy og kompetanse for å utføre loggkontroll med statistisk logganalyse, og har i halvannet år hatt dette i drift for å ivareta sykehusets forpliktelser i lov. Hensikten er å avdekke ulovlig bruk av tilgangen til journal (snoking).
Stillingen som Loggkontrollør vil være sentral i å utøve et unikt fagområde, og bidra til å avdekke snoking ved alle sykehusene i Helse Sør-Øst.
Oslo universitetssykehus er en arbeidsplass med stort mangfold. Vi mener dette er avgjørende for å løse våre oppgaver på best mulig måte. Vi ønsker at dette mangfoldet skal gjenspeiles blant søkerne til våre stillinger, og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater, uavhengig av bakgrunn, til å søke!
Arbeidsoppgaver
Stillingen er plassert i Teknologi- og innovasjonsklinikken i avdeling for informasjonssikkerhet. Avdelingens virksomhetsområde favner bredt i organisasjonen og er også en sentral deltaker i regionens samarbeid om informasjonssikkerhet.
Arbeidsoppgavene er å bruke sykehusets loggkontroll-verktøy (statistisk logganalyse) for å:
- Identifisere uvanlige oppslag. Det vil si oppslag som bør sendes til sykehuset for avklaring.
- Utarbeide og sende skriftlig notat om uvanlige oppslag til sykehuset.
- Motta og registrere tilbakemelding om konklusjon til sykehuset.
- Bistå med data- og vurderingsgrunnlag i oppfølging av pasientklager.
- Bidra i løpende kvalitetssikring av arbeidsmetodikk og rutiner for tjenesten.
- Samarbeide med analytiker/systemspesialist om kontinuerlig forbedring av funksjonalitet og presisjon i verktøyet.
Du vil også delta i avdelingens samlede portefølje av leveranser innen informasjonssikkerhet.
Kvalifikasjoner
Du kan både være nyutdannet eller ha jobbet noen år:
- Utdanning på bachelor-nivå eller høyere.
- Søknaden bør inneholde en vurdering av hvorfor utdanningen din er relevant.
- Det er en fordel med utdanning innen tekniske fag, realistfag eller andre fagkretser som benytter kvantitative metoder.
- Erfaring med behandling av store datasett er en fordel.
- Arbeidserfaring med å fremstille faglige vurderinger skriftlig og formelt er en fordel.
Søkere til stillingen må tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering og autorisasjon i henhold til sikkerhetsloven.
Personlige egenskaper
Du vil være sentral i å ivareta tilliten til sykehuset og kontrollen som utføres. Personlige egenskaper vil derfor bli vektlagt:
- Er opptatt av å ivareta andres privatliv.
- Interesse for fagområdet.
- Trives med å behandle og vurdere informasjon i store datasett.
- Har evne til å jobbe metodisk og nøyaktig.
- Er opptatt av å levere arbeid med høy kvalitet og presisjon.
- Sterk muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk.
- Er lojal til etablerte prosedyrer og sikkerhetsprinsipper i sykehuset.
- Liker å jobbe i team, men kan samtidig ta et selvstendig ansvar for egen portefølje av oppgaver.
Vi tilbyr
- Mulighet til å styrke og videreutvikle en unik tjeneste i helsesektoren.
- Innblikk i hvordan sykehusene fungerer, hvordan moderne pasientbehandling utøves og verdikjeden og kompleksiteten av teknologileveranse til en stor virksomhet.
- Muligheten til å utvikle deg både faglig og personlig i et sterkt fagmiljø. Innenfor avdelingens faglige behov praktiserer vi frihet under ansvar: Så lenge du leverer på kjerneoppgavene, får du stor grad av frihet til å utvikle deg innen fagområder du interesserer deg for. Her er stor takhøyde og kolleger som vil at du skal trives.
- Lønn etter avtale.
Arbeidsformen er en kombinasjon av fysisk tilstedeværelse på en av sykehusets lokasjoner i Oslo, for tiden i Forskningsveien 2B. i Oslo, og hjemmekontor.
Ta gjerne kontakt om du har spørsmål..
Om arbeidsgiveren
Sammen med pasienten utvikler vi morgendagens behandling
Oslo universitetssykehus med våre 25 000 medarbeidere skal være en lærende og skapende organisasjon med evne til å tenke nytt. Vi skal ha en ledende rolle i utvikling av forskning og innovasjon, samt utvikling av morgendagens helsetjeneste, medisinsk behandling og presisjonsmedisin. Hos oss finner du noen av landets ledende eksperter innen sine fagfelt, og her blir du en del av Norges største helsefaglige arbeidsplass. Et inkluderende arbeidsmiljø preget av åpenhet og respekt er svært viktig for oss. Uansett hva du jobber med vil du få muligheten til å utvikle deg og benytte din kompetanse på et sted hvor det virkelig teller.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: Forskningsveien 2B, 0373 Oslo
- Bransje: IT, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Analyse, Kvalitetssikring, Revisjon og kontroll
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Internkontroll, Revisjon, Logganalyse, Informasjonssikkerhet, Controller
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396437439
- Sist endret