Bildegalleri
(1/1)
Erich Heckel - Hills in the Campagna, 1909 - Artprint - 30 x 40 cm
Til salgs1 772 kr
Beskrivelse
Vakkert, uttrykksfullt kunsttrykk av Erich Heckel i formatet 30 x 40 cm med tittelen Hills in the Campagna (1909). Verket er et trykk av hy kvalitet p solid papir og i meget god stand.
Kunstner: Erich Heckel
Tittel: Hills in the Campagna (1909)
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Arkml: 30 x 40 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Tid: Ekspresjonisme
Nasjonalitet: Tysk kunst
Erich Heckel:
Erich Heckel, fdt i 1883 i Dbeln, Sachsen, og dde i 1970 i Radolfzell, var en viktig tysk maler, grafiker og medgrnder av den ekspresjonistiske kunstnergruppen *Die Brcke*. Heckel er en av de mest innflytelsesrike kunstnerne innen tysk ekspresjonisme, en bevegelse som vendte seg mot de akademiske kunsttradisjonene p begynnelsen av 1900-tallet og la vekt p subjektiv flelse og emosjonell uttrykksevne.
Heckel begynte studere arkitektur i Dresden, men ga det snart opp for vie seg helt til kunsten. I 1905 grunnla han sammen med Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl og Karl Schmidt-Rottluff kunstnergruppen *Die Brcke*, som regnes som en av de viktigste forlperne til tysk ekspresjonisme. Gruppens ml var skape en ny, moderne kunst som la konvensjonene innen tradisjonell kunst bak seg. De ble inspirert av de flate formene og intense fargene til Fauvene rundt Henri Matisse samt av afrikansk og oseanisk kunst. Heckels verk fra denne perioden er preget av intense farger og en forenkling av former.
Et sentralt tema i Heckels kunst var menneskeskikkelsen og oppgjret med naturen. I verk som *Bathers* (1910) er hans fascinasjon for menneskekroppen og harmonien mellom menneske og natur tydelig. Disse motivene var typiske for *Die Brcke*-kunstnere, som ofte malte sammen i friluft og skildret modellene sine i ukonvensjonelle, frie positurer. Skildringen av kroppen i Heckels kunst er ofte ekspressivt forvrengt, noe som forsterker den emosjonelle og psykologiske intensiteten til figurene.
Som mange av hans samtidige, var Heckel sterkt pvirket av grafikk og spesielt av tresnittteknikker. Tresnittet, med sine sterke, grove linjer og hykontrasteffekt, ga ekspresjonistene et passende medium for understreke kraften i deres flelsesmessige utsagn. Heckels tresnitt, i likhet med andre *Brcke*-kunstnere, er preget av dramatiske, kantete linjer som uttrykker den indre uroen og flelsesmessige intensiteten til figurene som er avbildet.
Etter opplsningen av gruppen *Die Brcke* i 1913 fortsatte Heckel jobbe som frilanskunstner. Frste verdenskrig hadde stor innflytelse p kunsten hans. Som medisiner i krigen opplevde Heckel lidelsen og deleggelsen p egenhnd, noe som gjenspeiles i hans arbeider fra denne perioden. Figurene i hans malerier og trykk fra denne perioden fremstr ofte mrkere og mer anspente. Verk som *Sick Man* (1916) viser den eksistensielle frykten og den fysiske og mentale utmattelsen som krigen frte med seg.
P 1920-tallet gikk Heckel over til en roligere, mindre aggressiv stil. Fargene hans ble mer dempet og han begynte male i en mer naturalistisk stil. Men selv i denne fasen forble menneskeskikkelsen et sentralt motiv i hans arbeid, ofte avbildet i landlige eller stille, introspektive scener. Til tross for denne endringen forble den flelsesmessige dybden i verkene hans ptakelig.
Nazitiden markerte et hardt vendepunkt i Heckels karriere I 1937 ble mange av verkene hans konfiskert av nazistene som degenerert kunst og fjernet fra tyske museer. Flere av verkene hans ble delagt og han fikk forbud mot stille ut. I lpet av denne tiden trakk Heckel seg ut av det offentlige liv og arbeidet hovedsakelig i tilbaketrukkethet.
Etter slutten av andre verdenskrig gjenopptok Heckel sitt kunstneriske arbeid og deltok i forskjellige utstillinger. Han bodde og jobbet i Radolfzell ved Bodensjen til sin dd i 1970. I de senere rene viet han seg i kende grad til landskapsmaleriet, samtidig som han beholdt de ekspressive trekkene som hadde preget hans tidligere arbeider.
Erich Heckels arbeid anses i dag som sentralt i utviklingen av tysk ekspresjonisme. Hans bidrag til det 20. rhundres kunst, spesielt gjennom hans arbeid innenfor gruppen *Die Brcke*, er fortsatt betydelig. Hans ekspressive bruk av form og farger, hans utforskning av menneskefiguren og hans innovative bruk av trykkteknikker som tresnitt gjorde ham til en nkkelfigur innen ekspresjonismen. Verkene hans kan n finnes i store samlinger og museer over hele verden, og hans innflytelse p pflgende generasjoner av kunstnere er ubestridelig.
Relaterte artister:
Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff, Emil Nolde, Max Pechstein, Otto Mueller, Fritz Bleyl, Franz Marc, August Macke, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Gabriele Mnter
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p stive pappruller, pakker dem inn med blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har vrt aktive i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- - Ingen frakt til Kanariyene - -
Kunstner: Erich Heckel
Tittel: Hills in the Campagna (1909)
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Arkml: 30 x 40 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Tid: Ekspresjonisme
Nasjonalitet: Tysk kunst
Erich Heckel:
Erich Heckel, fdt i 1883 i Dbeln, Sachsen, og dde i 1970 i Radolfzell, var en viktig tysk maler, grafiker og medgrnder av den ekspresjonistiske kunstnergruppen *Die Brcke*. Heckel er en av de mest innflytelsesrike kunstnerne innen tysk ekspresjonisme, en bevegelse som vendte seg mot de akademiske kunsttradisjonene p begynnelsen av 1900-tallet og la vekt p subjektiv flelse og emosjonell uttrykksevne.
Heckel begynte studere arkitektur i Dresden, men ga det snart opp for vie seg helt til kunsten. I 1905 grunnla han sammen med Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl og Karl Schmidt-Rottluff kunstnergruppen *Die Brcke*, som regnes som en av de viktigste forlperne til tysk ekspresjonisme. Gruppens ml var skape en ny, moderne kunst som la konvensjonene innen tradisjonell kunst bak seg. De ble inspirert av de flate formene og intense fargene til Fauvene rundt Henri Matisse samt av afrikansk og oseanisk kunst. Heckels verk fra denne perioden er preget av intense farger og en forenkling av former.
Et sentralt tema i Heckels kunst var menneskeskikkelsen og oppgjret med naturen. I verk som *Bathers* (1910) er hans fascinasjon for menneskekroppen og harmonien mellom menneske og natur tydelig. Disse motivene var typiske for *Die Brcke*-kunstnere, som ofte malte sammen i friluft og skildret modellene sine i ukonvensjonelle, frie positurer. Skildringen av kroppen i Heckels kunst er ofte ekspressivt forvrengt, noe som forsterker den emosjonelle og psykologiske intensiteten til figurene.
Som mange av hans samtidige, var Heckel sterkt pvirket av grafikk og spesielt av tresnittteknikker. Tresnittet, med sine sterke, grove linjer og hykontrasteffekt, ga ekspresjonistene et passende medium for understreke kraften i deres flelsesmessige utsagn. Heckels tresnitt, i likhet med andre *Brcke*-kunstnere, er preget av dramatiske, kantete linjer som uttrykker den indre uroen og flelsesmessige intensiteten til figurene som er avbildet.
Etter opplsningen av gruppen *Die Brcke* i 1913 fortsatte Heckel jobbe som frilanskunstner. Frste verdenskrig hadde stor innflytelse p kunsten hans. Som medisiner i krigen opplevde Heckel lidelsen og deleggelsen p egenhnd, noe som gjenspeiles i hans arbeider fra denne perioden. Figurene i hans malerier og trykk fra denne perioden fremstr ofte mrkere og mer anspente. Verk som *Sick Man* (1916) viser den eksistensielle frykten og den fysiske og mentale utmattelsen som krigen frte med seg.
P 1920-tallet gikk Heckel over til en roligere, mindre aggressiv stil. Fargene hans ble mer dempet og han begynte male i en mer naturalistisk stil. Men selv i denne fasen forble menneskeskikkelsen et sentralt motiv i hans arbeid, ofte avbildet i landlige eller stille, introspektive scener. Til tross for denne endringen forble den flelsesmessige dybden i verkene hans ptakelig.
Nazitiden markerte et hardt vendepunkt i Heckels karriere I 1937 ble mange av verkene hans konfiskert av nazistene som degenerert kunst og fjernet fra tyske museer. Flere av verkene hans ble delagt og han fikk forbud mot stille ut. I lpet av denne tiden trakk Heckel seg ut av det offentlige liv og arbeidet hovedsakelig i tilbaketrukkethet.
Etter slutten av andre verdenskrig gjenopptok Heckel sitt kunstneriske arbeid og deltok i forskjellige utstillinger. Han bodde og jobbet i Radolfzell ved Bodensjen til sin dd i 1970. I de senere rene viet han seg i kende grad til landskapsmaleriet, samtidig som han beholdt de ekspressive trekkene som hadde preget hans tidligere arbeider.
Erich Heckels arbeid anses i dag som sentralt i utviklingen av tysk ekspresjonisme. Hans bidrag til det 20. rhundres kunst, spesielt gjennom hans arbeid innenfor gruppen *Die Brcke*, er fortsatt betydelig. Hans ekspressive bruk av form og farger, hans utforskning av menneskefiguren og hans innovative bruk av trykkteknikker som tresnitt gjorde ham til en nkkelfigur innen ekspresjonismen. Verkene hans kan n finnes i store samlinger og museer over hele verden, og hans innflytelse p pflgende generasjoner av kunstnere er ubestridelig.
Relaterte artister:
Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff, Emil Nolde, Max Pechstein, Otto Mueller, Fritz Bleyl, Franz Marc, August Macke, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Gabriele Mnter
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p stive pappruller, pakker dem inn med blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har vrt aktive i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- - Ingen frakt til Kanariyene - -
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Tyskland
Catawiki
FINN-kode | 396446355 |
---|---|
Sist endret | 5.3.2025 kl. 14:38 |