Vikariat i stilling som avdelingsleder ved Politiets utlendingsinternat
Politiets utlendingsenhet
- Frist 19.03.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Vikariat i stilling som avdelingsleder ved Politiets utlendingsinternat
Politiets utlendingsenhet (PU) søker en engasjert og utviklingsorientert avdelingsleder som ønsker å være med på å videreutvikle organisasjonen. Vikariatet har en varighet t.o.m. 31.08.2025, med mulighet for forlengelse.
Avdelingen er en av fire i PU, og består av de to seksjonene; seksjon for fellesfunksjoner og seksjon for internat. De to seksjonene har til sammen seks underliggende avsnitt. Avdelingen har rundt 100 medarbeidere. Avdelingen har ansvar for og drifter Politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Internatet og familieenheten blir i hovedsak brukt for å sikre gjennomføring av tvangsreturer.
Det pågår for tiden et større utviklingsarbeid ved avdelingen, som også vil innebære endring av selve organiseringen av utlendingsinternatet.
Avdelingsleder vil ha ansvar for å foreta prioriteringer innenfor eget fagområde, i henhold til PUs strategiske føringer, herunder ha et helhetlig blikk på utlendingsfeltet, fange opp langsiktige utviklingstrekk og bidra til å utvikle PU i forhold til skiftende utfordringer.
Den som tilsettes må ha relevant bakgrunn, samt god kompetanse innenfor statlig økonomistyring, god kunnskap om og erfaring med arbeidslivets spilleregler, samt velutviklet evne til å omsette styringssignaler til handling innenfor gjeldende rammer. Det kreves evne til å løpende vurdere kapasitet og beredskap, samt bidra til best mulig ressursutnyttelse i hele PU.
Vi søker deg som er samfunnsengasjert og løsningsorientert med fokus på resultatoppnåelse og samspill. Du må være trygg i lederrollen, ha evne til å bygge en god ledergruppe og trives med både strategiske, operative og administrative oppgaver. Stillingen krever gode kommunikasjons- og samhandlingsegenskaper, samt evne til å samle, engasjere og motivere medarbeidere. Stillingen inngår i PUs ledergruppe. Stillingen har uregulert arbeidstid.
PU ønsker flere kvinner i lederstillinger, og oppfordrer derfor kvinner til å søke.
Arbeidsoppgaver
- overordnet ansvar for og utvikling av avdelingen, herunder avdelingens ledergruppe
- overordnet fag-, resultat-, budsjett- og personalansvar for avdelingen
- delta i sjef PUs ledergruppe og i videreutviklingen av PU
- sikre godt tverrfaglig samarbeid og god ressursutnyttelse på avdelingen og i PU
- være en pådriver i etablering og implementering av nye metoder og verktøy
- bidra til god samhandling med andre aktører innenfor utlendingsfeltet
- følge opp arbeidsmiljøet og arbeidsgivers plikter i avdelingen
- bidra til god samhandling med fagforeninger og vernetjenesten
- avdelingsleder vil være en del av jourtjenesten (PM-jour)
- som leder i Politiets utlendingsenhet skal du utøve daglig sikkerhetsmessig ledelse. Du skal veilede og følge opp dine ansatte slik at de har kunnskap, ferdigheter og holdninger som ivaretar sikkerheten i Politiets utlendingsenhet.
Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver.
Kvalifikasjoner
- bestått politi(høg)skole og/eller master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen
- minimum fem års relevant ledererfaring, herunder med god innsikt i de aktuelle fagområdene
- dokumenterbare resultater på godt lederskap
- erfaring fra utviklings-, omstillings- og endringsarbeid
- relevant erfaring fra offentlig sektor, politietaten og/eller Kriminalomsorgen
- god samfunnsforståelse og innsikt i offentlig forvaltning og styring
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres på nivå HEMMELIG (H). Klarering må foreligge før tiltredelse.
Ønskelige kvalifikasjoner
- kjennskap til PUs ansvarsområder
- relevant erfaring fra og kunnskap om utlendingsfeltet
- erfaring fra større omorganiseringsarbeid
- lederutdanning
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- evne til overordnet og helhetlig blikk på virksomheten, utlendingsfeltet og samfunnsutviklingen
- god analytisk kapasitet og evne til langsiktig og strategisk tenking
- beslutningsdyktig og god gjennomføringsevne
- god prosess- og organisasjonsforståelse, med evne til å skape endrings- og utviklingsfokus i organisasjonen
- trygg i lederrollen, og med erfaring fra å lede gjennom andre
- samlende, tydelig og motiverende lederskap
- gode kommunikasjons- og samhandlingssegenskaper
- høy arbeidskapasitet, evne til å håndtere periodevis stor arbeidsbelastning og komplekse utfordringer
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- stillingen lønnes som avdelingsleder/politiinspektør (stillingskode 0290), fra kr 1.200.000-1.280.000 brutto per år
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ Stab HR/HMS, Postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
- Sektor: Offentlig
- Sted: 2054 Mogreina
- Bransje: Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Politi
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
avdelingsleder, politiet, utlendingsfeltet
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396471989
- Sist endret