
Jurister
Digitaliseringsdirektoratet
- Frist 24.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver/seniorrådgiver jurister
Om stillingen
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) er regjeringens spydspiss på digitaliseringsområdet og bidrar til at norsk offentlig sektor er verdensledende på digitalisering.
Avdeling for digital strategi og samhandling har blant annet ansvar for initiativer som Nasjonalt ressurssenter for deling og bruk av data, strategioppfølging, nasjonale grunndata, høringer, KI-veiledning, digitaliseringsvennlig regelverk og EU/EØS-prosesser på juridisk og strategisk nivå.
Vår oppgave er å løse juridiske utfordringer ved digitalisering og spre kunnskap om hvordan deling og bruk av data, kunstig intelligens KI) og lignende påvirker regelverket og forvaltningsstrukturene i offentlig sektor.
Vi søker etter jurister som er selvstendige, utadvendte og fremoverlente, og som liker å jobbe med oppgaver på et område som er i rask utvikling. Du må ha interesse for å jobbe med forvaltning, forvaltningsstrukturer og juridiske utfordringer knyttet til digitalisering. Du vil bidra med kunnskap om hvordan deling av data, kunstig intelligens (KI) og andre teknologier påvirker offentlig sektor, og sikre en trygg og effektiv forvaltning i møte med ny teknologi.
Arbeidsoppgaver
- utrede juridiske problemstillinger knyttet til forvaltning og digitalisering, som deling og bruk av data, forvaltningsstrukturer, personvern og KI
- bidra til regelverksutvikling og juridisk veiledning, herunder gjennom digitaliseringsvennlig regelverk og inkorporering av EU-regelverk
- delta som juridisk ressurs i digitaliserings- og regelverksprosjekter, både internt og eksternt
- følge med på prosesser i EU og EØS, både juridisk og strategisk, som observatør og ekspertressurs
- følge opp tiltak og mål fra regjeringens digitaliseringsstrategi
Kvalifikasjoner
Du må ha
- master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen
- svært god kunnskap om ett eller flere av følgende fagområder: EU/EØS-rett, forvaltningsrett og -strukturer, regelverksarbeid, personvern, KI
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Du bør ha
- i stilling som seniorrådgiver ønsker vi bred erfaring fra offentlig forvaltning eller arbeid med offentlig forvaltning. I rådgiverstilling ønsker vi 2-5 års relevant erfaring, men nyutdannede med relevant studiespesialisering kan også være aktuelle.
- relevant erfaring fra departement eller direktorat er ønskelig
- god innsikt i juridiske utfordringer knyttet til regelverksarbeid og forvaltningsstrukturer
- interesse for å holde foredrag og/eller for å jobbe med veiledningsarbeid
Personlige egenskaper
Digitaliseringsområdet er preget av en rask teknologiutvikling, og vi tror du vil lykkes hos oss om du:
- er interessert i digitalisering og blir motivert av nye og stadig endrende fagområder og oppgaver
- er selvstendig og analytisk, samtidig som du trives med å jobbe i team på tvers av ulike fagmiljøer
- er komfortabel med å håndtere flere parallelle prosesser og oppgaver samtidig
- har evne til å videreformidle kunnskap og kommunisere klart med ulike målgrupper
- har forvaltningskompetanse, rolleforståelse og evne til å tenke strategisk
- har interesse for å bygge gode arbeidsrelasjoner og utvikle nettverk på tvers av sektorer og fagområdet
Vi legger stor vekt på personlig egnethet.
Vi tilbyr
En spennende jobb, med oppgaver innenfor høyaktuelle problemstillinger, og:
- Et godt arbeidsmiljø med en uformell tone og stor vilje til å skape noe sammen
- Gode utviklingsmuligheter i et direktorat med spennende samfunnsoppdrag
- Stilling med lønnsramme for rådgiver 650 000 - 750 000og seniorrådgiver 700 000 - 950 000. Lønnsplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Fleksibel arbeidstid og familievennlig personalpolitikk
- Mulighet for to timer trening i arbeidstiden per uke
- Medlemskap i Statens pensjonskasse (https://spk.no/medlemskap-i-spk) som er en av landets beste pensjonsordninger med gunstige boliglån og gode forsikringsordninger
- Les mer om å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise (https://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise)).
- Det trekkes 2 % innskudd fra lønnen din til Statens pensjonskasse.
- Arbeidssted er fortrinnsvis ved vårt kontor i Oslo. Søkere som ønsker arbeidssted ved våre kontor i Leikanger eller Brønnøysund, vil kunne bli vurdert.
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen (http://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise).
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).
Vil du vite mer?
Synes du dette høres interessant ut og ønsker nærmere informasjon, kontakt gjerne
Seniorrådgiver Lena Isaksen
E-post: lena.isaksen@digdir.no
Telefon: +47 924 23 169
Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. (https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet)
Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.
Om arbeidsgiveren
Digdir er underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Direktoratet har om lag 380 ansatte fordelt på våre kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo. Vi har fire fagavdelinger, tre stabs- og støtteavdelinger og et tilsyn for universell utforming av ikt, som har en særskilt uavhengig rolle. Våre verdier er pålitelig, inkluderende og uredd. Direktoratet er regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av offentlig sektor.Vi skal bidra til enklere og mer tilgjengelige offentlige tjenester for innbyggerne, og økt verdiskaping for næringslivet. Vår visjon er sammen for en enklere digital hverdag. Les mer om Digdir på våre nettsider Digdir.no.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: Lørenfaret 1C, 0580 Oslo
- Bransje: Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396691555
- Sist endret