
Seniorrådgiver HR
Nærings- og fiskeridepartementet
- Frist 25.3.2025
- Ansettelsesform Fast
Har du bred erfaring innen HR-feltet og er klar for nye utfordringer?
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) ser etter en dyktig HR-seniorrådgiver som ønsker en utfordrende rolle. Hos oss blir du en del av et kompetent team med erfarne og ferske kollegaer, hvor vi sammen jobber målrettet for å levere gode HR-tjenester til hele departementet.
Administrasjonsavdelingen bidrar til at Nærings- og fiskeridepartementet er et effektivt, moderne, faglig sterkt og gjennomføringskraftig departement som er i stand til å ivareta samfunnsoppdraget vårt på en god måte. Dette skal blant annet skje gjennom administrative leveranser med høy kvalitet, faglig godt grunnlag for avgjørelser, effektive interne prosesser og verktøy, kompetente, motiverte og utviklingsorienterte ledere og medarbeidere, god styring av underliggende etater og virkemidler, og trygghet og beredskap tilpasset trusselnivå.
Administrasjonsavdelingen er delt inn i fem fagteam, og du som ansettes vil være knyttet til fagteam for HR og styring (HS) som består av 13 ansatte. HS har ansvaret for rekruttering, lønnskjøring, HMS, lønnsforhandlinger, organisasjons- og lederutvikling, medarbeideroppfølging, virksomhetsstyring, arbeidsrett og annen løpende personalforvaltning.
Arbeidsoppgaver
Som seniorrådgiver HR får du en sentral rolle, hvor du kombinerer operativt og strategisk HR-arbeid. Du vil være en viktig sparringspartner for HR-direktøren og i departementsledelsen, men også inn mot øvrige i teamet ved å bidra aktivt i store og viktige HR-aktiviteter. Dine oppgaver vil blant annet inkludere:
- Omstillings- og endringsarbeid
- Rådgivning og støtte innenfor relevant lov- og avtaleverk
- Utforming av reglement og rutiner innenfor HR-feltet
- Personaladministrasjon og lederstøtte
- Sekretariatsfunksjon i møter med tjenestemannsorganisasjonene
- Planlegge og gjennomføre lokale lønnsforhandlinger i departementet og for enkelte underliggende virksomheter
- Bidra inn i arbeidet med utvikling og forbedring av HR-prosessene: Optimalisere og effektivisere HR-prosesser for å sikre kvalitet og effektivitet
- Bidra inn i rekrutteringsprosesser ved behov
Det er også ønskelig at du kan bidra i flere av fagteamets oppgaver ved behov.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har/er:
- Relevant utdanning minimum på bachelornivå innen HR, organisasjonspsykologi eller lignende fag. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Minimum fire års erfaring fra lignende HR-arbeid
- God kjennskap til relevant lov- og avtaleverk i statlig sektor
- Meget gode skriftlige og muntlige formidlingsevner
- God digital kompetanse, og evne til å sette deg raskt inn i nye systemer
- Analytisk og raskt kan sette deg inn i og finne kjernen i nye problemstillinger. Du må kunne foreta helhetlige vurderinger av kompliserte sakskompleks og fremstille disse på en god måte, skriftlig som muntlig.
Vi ser at det vil være en fordel om du har
- Erfaring fra offentlig sektor, og spesielt departementserfaring
- Erfaring med lønns- og personalssystemet SAP, sak- og arkivsystemet Websak (eller ePhorte/Public360) samt Excel
Personlige egenskaper
Du ser verdien av å bygge gode relasjoner som gjør at du skaper tillit til de rundt deg. Du evner å jobbe selvstendig, samtidig som du er en god lagspiller. Du er opptatt av et godt arbeidsmiljø, og bidrar til positivitet sammen med høy grad av toleranse i møte med andre. Du ser mulighetene, og ikke begrensningene når du møter på en problemstilling. Du trives med variasjonen av HR-oppgaver, men vet også at rutineoppgaver er en del av HR-rollen.
For å mestre rollen bør du også:
- Ha høy faglig og personlig integritet, pålitelighet og lojalitet
- Vise profesjonalitet, yte god service og være tilpasningsdyktig
- Ha en strukturert tilnærming til arbeidet
- Være opptatt av fullført saksbehandling
- Være utviklingsorientert
- Trives med et høyt arbeidstempo og til tider uforutsigbare arbeidsdager
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Hvorfor velge oss?
Du blir en del av et inkluderende team som består av 13 kollegaer. Selv om vi ofte har det travelt, tar vi oss alltid tid til hverandre da vi er opptatt av en åpen delingskultur og psykologisk trygghet. Dette mener vi er nøkkelen til vårt gode arbeidsmiljø. Vi sitter i åpent landskap, og skal snart flytte inn i et helt nytt regjeringskvartal.
Du vil også få:
- Fast stilling som seniorrådgiver
- Fleksibel arbeidstidsordning og betalt overtid
- Interessante og utfordrende arbeidsoppgaver i et faglig sterkt, aktivt og engasjert arbeidsmiljø
- Kompetanseutvikling og faglig oppdatering
- Sommer- og vintertid
- Mulighet for hjemmekontor og trening i arbeidstiden
- Gode ordninger for boliglån, forsikringer og pensjon gjennom Statens pensjonskasse
- Kontorsted midt i Oslo sentrum - Kongens gate 8
Lønnsinnplasseringen din vil i tråd med NFDs lønnspolitikk vurderes ut fra kvalifikasjoner og erfaring innen lønnsspennet 750 000 - 850 000 kr i stillingen som seniorrådgiver. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Praktisk informasjon
Søknad sendes elektronisk via linken «Søk stillingen» på denne siden. Fullstendige opplysninger om relevant utdannelse karakterer og arbeidserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet. Vitnemål og attester må vedlegges.
Nærmere opplysninger kan fås ved henvendelse til HR-sjef Line Fiskerstrand Blekeli på tlf. 41 31 25 62 eller senior rekrutteringsrådgiver i DSS, Vanessa Gilje Bergan, på tlf. 99 42 52 75.
Søknadsfrist: 25. mars 2025
Annet
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet søkerlister. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort, selv om søkere har bedt om å ikke bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Anmodninger om unntak fra offentlig søkerliste må derfor begrunnes konkret og grundig, slik at departementet har et godt grunnlag for å foreta vurderinger om unntak i henhold til offentleglova § 25. Søkere vil bli varslet dersom slik anmodning ikke tas til følge.
Alle søkere til stillingen har også krav på innsyn i en utvidet søkerliste, jf. forvaltningslovforskriften § 15, så vi ber om at det ikke legges inn opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter i portalens CV.
Om arbeidsgiveren
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har som mål å utforme en helhetlig fiskeri- og næringspolitikk som legger til rette for omstilling og bidrar positivt til samlet verdiskaping. Dette innebærer å understøtte regjeringens politikk for å skape flere grønne og lønnsomme arbeidsplasser, styrke investeringene på fastlandet, øke eksporten utenom olje og gass, samt kutte klimagassutslippene.
Departementet forvalter en bred EU/EØS-portefølje. Viktige ansvarsområder er også næringsrelevant forsknings- og innovasjonspolitikk, konkurransepolitikk og handelspolitikk. NFD forvalter statens eierandeler i en rekke selskaper, og har mange underliggende etater og tilknyttede virksomheter.
Departementet har ca. 400 ansatte. Les mer på www.regjeringen.no/dep/nfd
Vi i NFD ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke, og vil tilrettelegge for medarbeidere som eventuelt har særskilte behov for det. Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Kongens gate 8, 0153 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: HR, organisasjonsutvikling og rekruttering, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: HR, personal og rekruttering, Kontor og administrasjon, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
hr, lønnsforhandlinger, personal, rekruttering, organisasjonsutvikling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 396743169
- Sist endret