Bildegalleri
(1/1)
Isidore Péan Du Pavillon (1790-1856) - Portrait of a Lady with a White Feathers
Til salgs46 978 kr
Beskrivelse
Isidore Pan Du Pavillon (17901856)
Portrett av en dame med hodeplagg med hvite fjr, 1818
Olje p lerret reforet
74 x 58 cm (87 x 70 cm innrammet)
Signert "IP. Dupavillon," pskrevet og datert "1818" nede til venstre
Isidore Pan Du Pavillon var en fremtredende fransk portrett- og historiemaler av
tidlig p 1800-tallet. Basert i Paris var han elev av Jacques-Louis David, en av de
tidens mest innflytelsesrike malere. Du Pavillon stilte ut verkene sine p Paris Salon
fra 1814 til 1834. Hans malerier er holdt i samlinger p museene i Nantes
og Versailles.
Det er mulig at maleriet forestiller Frederique Dobrees storesster, Isabel (?). I
1833 (startet i 1828, med forskjellige versjoner), malte Du Pavillon et portrett av
Madam Frederique Dobree i Nantes, muligens portrettert Isabels yngre sster
(for tiden i museet i Nantes, Frankrike).
I dette maleriet er Isabel avbildet ifrt antrekk som er typisk for det nyklassisistiske (gamle
gresk-inspirert) tidens stil. Kjolen har en veldig hy midjeposisjon
rett under bysten (som kan vre s smal som seks centimeter, spesielt for
aftenkjoler), med et lett korsett for sttte bysten. Romantiske pvirkninger er ogs
synlig oppblste ermer, broderi, et indisk kasjmirsjal og fritt fallende
romantiske krller.
Isabel er skildret p en livlig og realistisk mte med et smilende uttrykk. Dette kan
bli sett p som en refleksjon av romantikkens innflytelse, eller kanskje den speiler Isabels
munter og muligens frisinnet natur (sammenlign det med det mer verdige portrettet av
ssteren hennes malte 10 r senere).
Cashmere, visse typer blonder og materialet som brukes til Isabels kjole - sannsynligvis silke
eller silkesateng - var ekstremt dyre p den tiden. Strutsefjr, ogs veldig
kostbare, var kun tilgjengelige for overklassen.
Du Pavillon var elev av Jacques-Louis David (17481825), en svrt prestisjetung
utmerkelse som garanterte et livslangt rykte. Davids innflytelse er tydelig i
dette maleriet: den nytrale bakgrunnen, den uidealiserte fremstillingen av motivet, den
fint detaljert tilbehr, og en dyp flsomhet for materialteksturer.
Den usmykkede skildringen av emnet er karakteristisk for romantikken,
str i kontrast til idealene til klassisismen (som la vekt p idealisering,
orden og ro). Proto-romantikk (slutten av 1700-tallet) og romantikk
representerte et opprr mot sivilisasjonen, etablerte regler og klassisk kunstnerisk
teknikker. Som Umberto Eco bemerket iHistory of Beauty(2004, s. 321), ved motsette seg
Klassisistenes idealiserte og upersonlige skjnnhet, Friedrich Schlegel gjenopprettet kvaliteter
slik som individualitet og unikhet til skjnnhet, samtidig som det tar for seg estetikken
av stygghet.
Betingelse:
Maleriet er i utmerket stand, i samsvar med alderen. Synlig craquelure pvirker
bakgrunnen.
Herkomst:
- AH Vanderkindere Auction House, februar 2013
- Fra 2013: privat samling, Tallinn
- Fra 2022: Flegma Gallery, Amsterdam/Tallinn
Portrett av en dame med hodeplagg med hvite fjr, 1818
Olje p lerret reforet
74 x 58 cm (87 x 70 cm innrammet)
Signert "IP. Dupavillon," pskrevet og datert "1818" nede til venstre
Isidore Pan Du Pavillon var en fremtredende fransk portrett- og historiemaler av
tidlig p 1800-tallet. Basert i Paris var han elev av Jacques-Louis David, en av de
tidens mest innflytelsesrike malere. Du Pavillon stilte ut verkene sine p Paris Salon
fra 1814 til 1834. Hans malerier er holdt i samlinger p museene i Nantes
og Versailles.
Det er mulig at maleriet forestiller Frederique Dobrees storesster, Isabel (?). I
1833 (startet i 1828, med forskjellige versjoner), malte Du Pavillon et portrett av
Madam Frederique Dobree i Nantes, muligens portrettert Isabels yngre sster
(for tiden i museet i Nantes, Frankrike).
I dette maleriet er Isabel avbildet ifrt antrekk som er typisk for det nyklassisistiske (gamle
gresk-inspirert) tidens stil. Kjolen har en veldig hy midjeposisjon
rett under bysten (som kan vre s smal som seks centimeter, spesielt for
aftenkjoler), med et lett korsett for sttte bysten. Romantiske pvirkninger er ogs
synlig oppblste ermer, broderi, et indisk kasjmirsjal og fritt fallende
romantiske krller.
Isabel er skildret p en livlig og realistisk mte med et smilende uttrykk. Dette kan
bli sett p som en refleksjon av romantikkens innflytelse, eller kanskje den speiler Isabels
munter og muligens frisinnet natur (sammenlign det med det mer verdige portrettet av
ssteren hennes malte 10 r senere).
Cashmere, visse typer blonder og materialet som brukes til Isabels kjole - sannsynligvis silke
eller silkesateng - var ekstremt dyre p den tiden. Strutsefjr, ogs veldig
kostbare, var kun tilgjengelige for overklassen.
Du Pavillon var elev av Jacques-Louis David (17481825), en svrt prestisjetung
utmerkelse som garanterte et livslangt rykte. Davids innflytelse er tydelig i
dette maleriet: den nytrale bakgrunnen, den uidealiserte fremstillingen av motivet, den
fint detaljert tilbehr, og en dyp flsomhet for materialteksturer.
Den usmykkede skildringen av emnet er karakteristisk for romantikken,
str i kontrast til idealene til klassisismen (som la vekt p idealisering,
orden og ro). Proto-romantikk (slutten av 1700-tallet) og romantikk
representerte et opprr mot sivilisasjonen, etablerte regler og klassisk kunstnerisk
teknikker. Som Umberto Eco bemerket iHistory of Beauty(2004, s. 321), ved motsette seg
Klassisistenes idealiserte og upersonlige skjnnhet, Friedrich Schlegel gjenopprettet kvaliteter
slik som individualitet og unikhet til skjnnhet, samtidig som det tar for seg estetikken
av stygghet.
Betingelse:
Maleriet er i utmerket stand, i samsvar med alderen. Synlig craquelure pvirker
bakgrunnen.
Herkomst:
- AH Vanderkindere Auction House, februar 2013
- Fra 2013: privat samling, Tallinn
- Fra 2022: Flegma Gallery, Amsterdam/Tallinn
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
Catawiki
FINN-kode | 396764154 |
---|---|
Sist endret | 7.3.2025 kl. 22:34 |