Bildegalleri
(1/1)
Simone Cantarini (1612 – 1648), Circle of - Madonna col Bambino che allatta
Til salgs35 297 kr
Beskrivelse
SIMONE CANTARINI [Omfang av]
(Pesaro, 1612 Verona, 1648)
Madonna med barn som ammer
Olje p lerret, cm. 77 x 62
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Det upubliserte verket illustrerer en episode som viser Jomfru Maria med Jesusbarnet mens hun ammer, et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og velprvd opplegg p det syttende rhundre, Den hellige familie. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon: i dette tilfellet viser det til et legendarisk stopp for Den hellige familie, som iflge kristen tradisjon fant sted under hjemreisen etter flukten til Egypt. Skildringen av hellige karakterer i et begrenset rom, de skalte "Sacred Conversations", nt utbredt popularitet fra 1500-tallet. Scenen beskrives med nevnte Madonna ifrt en gul-oker kjole og en bl kappe, mens hun kjrlig holder Jesusbarnet i armene, kun dekket av Jomfruens kappe, mens hun vender blikket mot moren, mens Maria vendes mot tilskueren med en meditativ holdning.
Nedsenket i en mrk og nytral setting dominerer Jomfru- og Barnefigurene, bde i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et delikat og ekstraordinrt strlende lys. Dette verket sikter direkte inn p flelsene til betrakteren, p involvering av sansene gjennom et enkelt, direkte, penbart, men likevel engasjerende sprk og ikonografi, denne typiske karakteren markerer utformingen av verket, selv kjrligheten til detaljer er definitivt ladet med den overraskende "visuelle effekten" som er tatt i bruk og etterskt av kunstneren.
Selv om det har gjennomgtt en mindre restaurering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en karavaggesk og naturalistisk karakter som antyder en tilskrivning til en kunstner fra Marche-regionen som var aktiv i det sentrale Italia p 1600-tallet. Verkets natur gjenspeiler faktisk tydelig de stilistiske trekkene til den bolognesiske skolen i frste halvdel av det syttende rhundre, og lerretet gr med rette inn i det intrikate panoramaet av Caravaggism i det sentrale Italia mellom Marche og Emilia-Romagna og refererer til den kulturelle personligheten til Guido Reni-skolen, og anerkjenner som en sannsynlig mester til Simonear 12 Verona, 1648).
Verket ser faktisk ut til nrme seg Cantarinis sene produksjon, bde ikonografien og komposisjonen er blant de mest typiske og tilbakevendende i korpuset til maleren fra Pesaro og i opptegnelsene over eldgamle inventar, der det som er spesielt slende her er den kjrlige og "private" karakteren til representasjonen, som introduserer oss til Cantarinis mest intime veincho. Det billedlige oppsettet bidrar ogs til denne lyrisk hjemlige tonen som gjennomsyrer maleriet, der det "sparsommelige" forarbeidet, valget av en essensiell kromatisk palett redusert til noen f brune omrder, opplivet av sakkyndige innslag av hvitt og det matte bltt i Jomfruens kjole, kombineres med en ductus s delikat, spinkel og levende, p grensen til et ufint skissert til tider bevisst formelt valg, som konsentrerer det emosjonelle og psykologiske fokuset til hovedfiguren. Utvekslingen av gester og blikk mellom Jesus og hans mor, og Maria med tilskueren, utgjr hjertet av scenen her og hovedobjektet for underskelsen av lidenskapene, et essensielt og konstant motiv for Cantarinis maleri s vel som for den mesterlige uttrykksfulle kalibreringen av maleriet vrt: og det er ingen tilfeldighet at bak hvert maleri av Cantarini er det alltid en intens analytisk og nyaktig underskelse av en nyaktig gestus s, bevegelser og uttrykk for figurene. Dematerialiseringen av konturene, gjennomsiktigheten av kjtttonene, den forkortede gjengivelsen av klrne, enkelheten i strukturen indikerer en fortsatt streng sammenligning med den modne produksjonen til Guido Reni, selv om den n er i en dialektikk mellom mestere p samme niv [cit. [Marina Cellini].
Cantarinis mangfoldige formsprk, som beskrevet av Ambrosini Massari, ble pvirket av kunstnerens forhold til sin mester, Guido Reni, og han var en av sistnevntes mest fremragende elever. Som selvlrt kunstner hadde Cantarini allerede studert arbeidet til Reni og hans samtidige da han kom inn i masterstudioet. Hans arbeid avslrer ogs en sterk innflytelse fra Raphael og Federico Barrocci (se E. Negro, M. Pirondini, La scuola di Guido Reni, Modena 1992, s. 111). Cantarinis beundring for Reni fikk ham til g inn i verkstedet sitt i 1634, men forholdet mellom de to kunstnerne er kjent for ha vrt vanskelig. Cantarini forskte utmerke seg ved bruke sitt eget formsprk og legge vekt p sin egen stil (se R. Morselli, i: Simone Cantarini detto il Pesarese 16121648, utstillingskatalog, Milan 1997, s. 114).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan man se noen sm spredte restaureringer, noen fargetap og avdekninger, men ingenting av betydning. Ingen alvorlige bevaringsproblemer er penbare, og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 77 x 62. Maleriet selges uten ramme, selv om verket er pyntet med en vakker gullramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Pesaro, 1612 Verona, 1648)
Madonna med barn som ammer
Olje p lerret, cm. 77 x 62
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Det upubliserte verket illustrerer en episode som viser Jomfru Maria med Jesusbarnet mens hun ammer, et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og velprvd opplegg p det syttende rhundre, Den hellige familie. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon: i dette tilfellet viser det til et legendarisk stopp for Den hellige familie, som iflge kristen tradisjon fant sted under hjemreisen etter flukten til Egypt. Skildringen av hellige karakterer i et begrenset rom, de skalte "Sacred Conversations", nt utbredt popularitet fra 1500-tallet. Scenen beskrives med nevnte Madonna ifrt en gul-oker kjole og en bl kappe, mens hun kjrlig holder Jesusbarnet i armene, kun dekket av Jomfruens kappe, mens hun vender blikket mot moren, mens Maria vendes mot tilskueren med en meditativ holdning.
Nedsenket i en mrk og nytral setting dominerer Jomfru- og Barnefigurene, bde i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et delikat og ekstraordinrt strlende lys. Dette verket sikter direkte inn p flelsene til betrakteren, p involvering av sansene gjennom et enkelt, direkte, penbart, men likevel engasjerende sprk og ikonografi, denne typiske karakteren markerer utformingen av verket, selv kjrligheten til detaljer er definitivt ladet med den overraskende "visuelle effekten" som er tatt i bruk og etterskt av kunstneren.
Selv om det har gjennomgtt en mindre restaurering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en karavaggesk og naturalistisk karakter som antyder en tilskrivning til en kunstner fra Marche-regionen som var aktiv i det sentrale Italia p 1600-tallet. Verkets natur gjenspeiler faktisk tydelig de stilistiske trekkene til den bolognesiske skolen i frste halvdel av det syttende rhundre, og lerretet gr med rette inn i det intrikate panoramaet av Caravaggism i det sentrale Italia mellom Marche og Emilia-Romagna og refererer til den kulturelle personligheten til Guido Reni-skolen, og anerkjenner som en sannsynlig mester til Simonear 12 Verona, 1648).
Verket ser faktisk ut til nrme seg Cantarinis sene produksjon, bde ikonografien og komposisjonen er blant de mest typiske og tilbakevendende i korpuset til maleren fra Pesaro og i opptegnelsene over eldgamle inventar, der det som er spesielt slende her er den kjrlige og "private" karakteren til representasjonen, som introduserer oss til Cantarinis mest intime veincho. Det billedlige oppsettet bidrar ogs til denne lyrisk hjemlige tonen som gjennomsyrer maleriet, der det "sparsommelige" forarbeidet, valget av en essensiell kromatisk palett redusert til noen f brune omrder, opplivet av sakkyndige innslag av hvitt og det matte bltt i Jomfruens kjole, kombineres med en ductus s delikat, spinkel og levende, p grensen til et ufint skissert til tider bevisst formelt valg, som konsentrerer det emosjonelle og psykologiske fokuset til hovedfiguren. Utvekslingen av gester og blikk mellom Jesus og hans mor, og Maria med tilskueren, utgjr hjertet av scenen her og hovedobjektet for underskelsen av lidenskapene, et essensielt og konstant motiv for Cantarinis maleri s vel som for den mesterlige uttrykksfulle kalibreringen av maleriet vrt: og det er ingen tilfeldighet at bak hvert maleri av Cantarini er det alltid en intens analytisk og nyaktig underskelse av en nyaktig gestus s, bevegelser og uttrykk for figurene. Dematerialiseringen av konturene, gjennomsiktigheten av kjtttonene, den forkortede gjengivelsen av klrne, enkelheten i strukturen indikerer en fortsatt streng sammenligning med den modne produksjonen til Guido Reni, selv om den n er i en dialektikk mellom mestere p samme niv [cit. [Marina Cellini].
Cantarinis mangfoldige formsprk, som beskrevet av Ambrosini Massari, ble pvirket av kunstnerens forhold til sin mester, Guido Reni, og han var en av sistnevntes mest fremragende elever. Som selvlrt kunstner hadde Cantarini allerede studert arbeidet til Reni og hans samtidige da han kom inn i masterstudioet. Hans arbeid avslrer ogs en sterk innflytelse fra Raphael og Federico Barrocci (se E. Negro, M. Pirondini, La scuola di Guido Reni, Modena 1992, s. 111). Cantarinis beundring for Reni fikk ham til g inn i verkstedet sitt i 1634, men forholdet mellom de to kunstnerne er kjent for ha vrt vanskelig. Cantarini forskte utmerke seg ved bruke sitt eget formsprk og legge vekt p sin egen stil (se R. Morselli, i: Simone Cantarini detto il Pesarese 16121648, utstillingskatalog, Milan 1997, s. 114).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan man se noen sm spredte restaureringer, noen fargetap og avdekninger, men ingenting av betydning. Ingen alvorlige bevaringsproblemer er penbare, og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 77 x 62. Maleriet selges uten ramme, selv om verket er pyntet med en vakker gullramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396885765 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:24 |