Bildegalleri
(1/1)
Artemisia Gentileschi (1593–1654), Follower of - Lot e le sue figlie
Til salgs58 829 kr
Beskrivelse
Tilhenger av ORAZIO GENTILESCHI (Pisa, 1563 London, 1639)
& ARTEMISIA GENTILESCHI (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654)
Lot og dtrene hans
Olje p lerret, cm. 163 x 219
Strrelse p tidsriktig ramme (?) cm. 178 x 233 x 5 ca.
\r
\r
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne (?) forgylt ramme (defekter):
\r
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som illustrerer den bibelske episoden av Lot og hans dtre (1. Mosebok 19:1-11).
Komposisjonen stammer fra maleriet av Orazio Gentileschi (Pisa, 1563 London, 1639), n bevart i Los Angeles, The J. Paul Getty Museum (olje p lerret 151,8 x 189,2 cm, inv. 98 PA.10), og bestilt rundt 1621-22 av Giovan Sauli. Som i originalen viser lerretet Lot, nev av patriarken Abraham, som sover p fanget til en av dtrene hans. Hun byer seg over ham, og ser ut til peke i det fjerne, antagelig mot den brennende byen Sodoma og hans mor, forvandlet til en saltsttte for vre ulydig mot Gud ved se tilbake p den syndige byen som Lot og hans familie hadde flyktet fra mens den ble delagt. Faren og dtrene hans, leser vi i 1. Mosebok (19, 30-38), skte tilflukt i en hule, hvor de to unge kvinnene, i frykt for at menneskearten var utryddet, og at de ikke ville klare finne en ektemann de kunne f barn med, dro faren full for forfre ham. I Horaces maleri, som i vrt lerret, skiller det seg fra de andre representasjonene, der Lot sover, etter ha tmt vinflasken som til venstre kan sees forlatt, mens dtrene hans, hvorav den ene fremstr merkbart avkledd, snakker om sin skjebne. De unge kvinnene ser ikke ut til overgi seg selv for boltre seg, som ofte skjer: det er imidlertid ingen tvil om at de er hovedpersonene i scenen. Lot er en passiv tilstedevrelse, det utmattede objektet for deres tomter. Dette er den psykologiske sjarmen til et maleri hvor konvensjonell narrativ handling er pfallende fravrende.
I den aktuelle kopien skiller lerretet seg fra Orazios original, der scenen identisk i skildringen av motivene er representert med en mrk bakgrunn som de nevnte figurene kommer ut fra, skapt med sjenerse og tykke penselstrk, full av et strengt lys som lyser opp ansikts- og benfargene, selv om de er pvirket av restaurering. Til tross for alt viser lerretet fortsatt sin diskrete uttrykkskvalitet, og gr med rette - etter vr mening - inn i det intrikate panoramaet av napolitansk karavaggisme, med henvisning til forskjellige anonyme personligheter i Stanzios kultur, og hylles som en sannsynlig tilskrivning til en talentfull maler som oppholdt seg i Napoli p midten av det syttende rhundre.
For vre tydelig, er verket pvirket av Caravaggios datter, maleren Artemisia Gentileschi (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654), p tidspunktet for hennes aktivitet i Napoli, malt, mest sannsynlig, av en av malerne i kunstnerkretsen som imiterte lsningene fra den kraftige naturalismen som de senere hadde kt fra midten av 150 til pningen av solar. billedskjnnheten til de "napolitanske" strmningene.
Artemisia Gentileschi var en av de viktigste italienske malerne. Hun regnes som en kunstner fra Caravaggio-skolen, for sine penselstrk som minner om stilen til den store Michelangelo Merisi. Fra en veldig ung alder ble Artemisia utdannet i kunst av sin far, den toskanske maleren Orazio Gentileschi. Det er han som lrer henne tegne, blande farger og gi glans til malerier: p den tiden kunne faktisk ikke kvinner g p noen skole eller kunstverksted. Artemisia tilbrakte sin ungdom i et milj rikt p kunstneriske stimuli som det i Roma fra 1600-tallet, gjort stor ved barokkkunst. Videre ser faren ut til ha vrt en venn av Caravaggio som iflge kronikkene ofte dro til Orazios verksted for lne arbeidsredskaper. Det er derfor ikke utelukket at Artemisia kjente den store kunstneren personlig.
Hun slo seg ned i den spanskkontrollerte byen Napoli i 1630. Til tross for at hun klaget bittert over byen i sine brev og iherdig skte patronage andre steder, tilbrakte Artemisia tjuefem r i Napoli, mer enn halvparten av sitt voksne liv. Hun ble invitert til Napoli av den spanske visekongen Fernando Afn de Ribera, tredje hertug av Alcal (1583-1637), og Artemisia ble snart en del av byens pulserende kulturliv. Han hadde sterk innflytelse p napolitansk maleri og var involvert i en rekke samarbeidsprosjekter med andre viktige lokale malere som Domenico Gargiulo, kjent som Micco Spadaro (1609/10-cirka 1675) og Massimo Stanzione (1585-1656). Det antas at andre gikk gjennom verkstedet hans; det vil si Bernardo Cavallino (1616-1656?) og Onofrio Palumbo (eller Palomba) (1606-fr 1672), sistnevnte spesifikt navngitt som en samarbeidspartner i samtidige kilder og dokumenter (se L. Abetti, 'Appendice B', i Porzio, op. 0 cit. 1, 2, 1 pp 1). Hans bermmelse tiltrakk seg besk til hans studio i Napoli fra utlendinger som passerte gjennom byen; nemlig Joachim von Sandrart fra Tyskland og Bullen Reymes og Nicholas Lanier fra England. (S. Barker, 'The Muse of History', i L. Treves ed., Artemisia, utstillingskatalog, London, 2020, s. 81, 88, note 17).
Det er svrt sannsynlig at det aktuelle lerretet, gitt dets billedkvalitet, kunne ha vrt malt av en kunstner nr Artemisia Gentileschis atelier i Napoli, og som var godt kjent med arbeidet til faren Orazio.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder har en patina, med skitten, oksidert og ikke lenger ensartet lakk, med avdekkinger og restaureringer. Helhetsbildet er imidlertid lett lese. Ved underskelse med en Wood's lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret, og bren kan ha blitt skiftet ut ved relining. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall absolutt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte, og som fremhevet er en restaureringsintervensjon tilrdelig, for enhver attribusjonell dybdeanalyse. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p det store lerretet er cm. 163 x 219. Maleriet er utsmykket med en tidsriktig forgylt ramme (^) (rammen mler ca. 178 x 233 x 5 cm, med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
\r
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
\r
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
\r
Arbeidet vil bli sendt ettersom det er skjrt i en tre- og isoporkasse eller av en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
& ARTEMISIA GENTILESCHI (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654)
Lot og dtrene hans
Olje p lerret, cm. 163 x 219
Strrelse p tidsriktig ramme (?) cm. 178 x 233 x 5 ca.
\r
\r
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne (?) forgylt ramme (defekter):
\r
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som illustrerer den bibelske episoden av Lot og hans dtre (1. Mosebok 19:1-11).
Komposisjonen stammer fra maleriet av Orazio Gentileschi (Pisa, 1563 London, 1639), n bevart i Los Angeles, The J. Paul Getty Museum (olje p lerret 151,8 x 189,2 cm, inv. 98 PA.10), og bestilt rundt 1621-22 av Giovan Sauli. Som i originalen viser lerretet Lot, nev av patriarken Abraham, som sover p fanget til en av dtrene hans. Hun byer seg over ham, og ser ut til peke i det fjerne, antagelig mot den brennende byen Sodoma og hans mor, forvandlet til en saltsttte for vre ulydig mot Gud ved se tilbake p den syndige byen som Lot og hans familie hadde flyktet fra mens den ble delagt. Faren og dtrene hans, leser vi i 1. Mosebok (19, 30-38), skte tilflukt i en hule, hvor de to unge kvinnene, i frykt for at menneskearten var utryddet, og at de ikke ville klare finne en ektemann de kunne f barn med, dro faren full for forfre ham. I Horaces maleri, som i vrt lerret, skiller det seg fra de andre representasjonene, der Lot sover, etter ha tmt vinflasken som til venstre kan sees forlatt, mens dtrene hans, hvorav den ene fremstr merkbart avkledd, snakker om sin skjebne. De unge kvinnene ser ikke ut til overgi seg selv for boltre seg, som ofte skjer: det er imidlertid ingen tvil om at de er hovedpersonene i scenen. Lot er en passiv tilstedevrelse, det utmattede objektet for deres tomter. Dette er den psykologiske sjarmen til et maleri hvor konvensjonell narrativ handling er pfallende fravrende.
I den aktuelle kopien skiller lerretet seg fra Orazios original, der scenen identisk i skildringen av motivene er representert med en mrk bakgrunn som de nevnte figurene kommer ut fra, skapt med sjenerse og tykke penselstrk, full av et strengt lys som lyser opp ansikts- og benfargene, selv om de er pvirket av restaurering. Til tross for alt viser lerretet fortsatt sin diskrete uttrykkskvalitet, og gr med rette - etter vr mening - inn i det intrikate panoramaet av napolitansk karavaggisme, med henvisning til forskjellige anonyme personligheter i Stanzios kultur, og hylles som en sannsynlig tilskrivning til en talentfull maler som oppholdt seg i Napoli p midten av det syttende rhundre.
For vre tydelig, er verket pvirket av Caravaggios datter, maleren Artemisia Gentileschi (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654), p tidspunktet for hennes aktivitet i Napoli, malt, mest sannsynlig, av en av malerne i kunstnerkretsen som imiterte lsningene fra den kraftige naturalismen som de senere hadde kt fra midten av 150 til pningen av solar. billedskjnnheten til de "napolitanske" strmningene.
Artemisia Gentileschi var en av de viktigste italienske malerne. Hun regnes som en kunstner fra Caravaggio-skolen, for sine penselstrk som minner om stilen til den store Michelangelo Merisi. Fra en veldig ung alder ble Artemisia utdannet i kunst av sin far, den toskanske maleren Orazio Gentileschi. Det er han som lrer henne tegne, blande farger og gi glans til malerier: p den tiden kunne faktisk ikke kvinner g p noen skole eller kunstverksted. Artemisia tilbrakte sin ungdom i et milj rikt p kunstneriske stimuli som det i Roma fra 1600-tallet, gjort stor ved barokkkunst. Videre ser faren ut til ha vrt en venn av Caravaggio som iflge kronikkene ofte dro til Orazios verksted for lne arbeidsredskaper. Det er derfor ikke utelukket at Artemisia kjente den store kunstneren personlig.
Hun slo seg ned i den spanskkontrollerte byen Napoli i 1630. Til tross for at hun klaget bittert over byen i sine brev og iherdig skte patronage andre steder, tilbrakte Artemisia tjuefem r i Napoli, mer enn halvparten av sitt voksne liv. Hun ble invitert til Napoli av den spanske visekongen Fernando Afn de Ribera, tredje hertug av Alcal (1583-1637), og Artemisia ble snart en del av byens pulserende kulturliv. Han hadde sterk innflytelse p napolitansk maleri og var involvert i en rekke samarbeidsprosjekter med andre viktige lokale malere som Domenico Gargiulo, kjent som Micco Spadaro (1609/10-cirka 1675) og Massimo Stanzione (1585-1656). Det antas at andre gikk gjennom verkstedet hans; det vil si Bernardo Cavallino (1616-1656?) og Onofrio Palumbo (eller Palomba) (1606-fr 1672), sistnevnte spesifikt navngitt som en samarbeidspartner i samtidige kilder og dokumenter (se L. Abetti, 'Appendice B', i Porzio, op. 0 cit. 1, 2, 1 pp 1). Hans bermmelse tiltrakk seg besk til hans studio i Napoli fra utlendinger som passerte gjennom byen; nemlig Joachim von Sandrart fra Tyskland og Bullen Reymes og Nicholas Lanier fra England. (S. Barker, 'The Muse of History', i L. Treves ed., Artemisia, utstillingskatalog, London, 2020, s. 81, 88, note 17).
Det er svrt sannsynlig at det aktuelle lerretet, gitt dets billedkvalitet, kunne ha vrt malt av en kunstner nr Artemisia Gentileschis atelier i Napoli, og som var godt kjent med arbeidet til faren Orazio.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder har en patina, med skitten, oksidert og ikke lenger ensartet lakk, med avdekkinger og restaureringer. Helhetsbildet er imidlertid lett lese. Ved underskelse med en Wood's lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret, og bren kan ha blitt skiftet ut ved relining. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall absolutt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte, og som fremhevet er en restaureringsintervensjon tilrdelig, for enhver attribusjonell dybdeanalyse. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p det store lerretet er cm. 163 x 219. Maleriet er utsmykket med en tidsriktig forgylt ramme (^) (rammen mler ca. 178 x 233 x 5 cm, med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
\r
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
\r
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
\r
Arbeidet vil bli sendt ettersom det er skjrt i en tre- og isoporkasse eller av en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396885975 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:26 |