Bildegalleri
(1/1)
Scuola Italo-spagnolo (XVII) - Passione di Cristo durante la salita al Calvario
Til salgs47 063 kr
Beskrivelse
ITALIENSK-SPANSK SKOLE P TIDLIGHET 17. RHUNDRET
(Maler aktiv i Roma p begynnelsen av 1600-tallet)
Kristi lidenskap under oppstigningen til Golgata
Olje p lerret, cm. 166,5 x 127,5
Rammeml cm. 195 x 151 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med lakkert treramme og med forgylte friser og svrt verdifullt utfrelse (defekter):
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som illustrerer den bibelske episoden av Kristi lidenskap under oppstigningen til Golgata, fortalt i de kanoniske evangeliene (Matteus 27,31-34; Markus 15,20-23; Lukas 23,26-31; Johannes 18, 7). Historien er fortalt kort i evangeliene og utvidet spesielt av Lukas. Etter fordmmelsesdommen ble Kristus, hnet og bldende, fratatt den purpurfargede kappen som var lagt p skuldrene hans i hn, kledd i sine egne klr og tynget med korset. Etter romersk skikk mtte faktisk henrettelsen foreg utenfor byen langs en spesielt trafikkert vei og den ddsdmte mtte bre sitt eget kors der, eller i det minste dets horisontale tverrstykke, kalt patibulum.
Ved illustrere motivene i det aktuelle lerretet fokuserer kunstneren sin oppmerksomhet p den femte stasjonen av Via Crucis, hvor hovedpersonene er sammen med Jesus og korset Simon av Kyrene, mannen representert her til venstre, som skal ha hjulpet Jesus med bre korset til stedet for korsfestelsen. Kristus, utmattet etter flagelleringen og de utallige torturene som han hadde blitt utsatt for av sine plagender, hadde ikke lenger styrke til n Golgata, og derfor tvang de romerske soldatene: ...tvang en forbipasserende, en viss Simon fra Kyrene, som kom inn fra landet, faren til Alexander og Rufus, til bre korset. S de frte Jesus til stedet som heter Golgata (som betyr hodeskallestedet) (Mk 15:21-22).
Maleren setter episoden i et landskapsinterir, Golgata, nord for Jerusalem, som ble pnet ved g ut fra Gennath-porten (eller Garden Gate), hvor intense lysstrler treffer figurene, alt med sikte p understreke temaet, iflge en figurativ poetikk fokusert p sken etter dramatiske effekter rik p patos.
Stilen p verket fremstr som italiensk-spansk og, til tross for bevaringstilstanden, lar oss fullt ut sette pris p kvaliteten p utkastet. Den illustrative naturen antyder en datering som gr utover tidlig naturalisme, det vil si den som fortsatt er underlagt de strenge Caravaggio-overholdelsene som var aktive i Roma i det andre tiret av det syttende rhundre, da Caravaggism fra Roma spredte seg over hele Europa, og pvirket franske, nederlandske og spanske Caravaggesque-kunstnere. Forfatteren av det aktuelle lerretet er med rette involvert i fornyelsen, hvis navn dukker opp blant verkene til Dirk van Baburen (Wijk bij Duurstede, ca. 1595 Utrecht, 1624), Gerard Douffet (Lige, 1594 1660) og David de Haen (Amsterdam, 152X, 1582, Roma, 152X) 591 Napoli, 1652). Sammenlignet med sistnevnte, skiller vrt arbeid seg ut i stil og i bruken av farger, fra de viktige og tidlige verkene til Giuseppe Ribera, skapt da kunstneren nettopp hadde ankommet Roma og ble pvirket av de franske og flamske tilhengerne av Caravaggio.
Uavhengig av attribusjonsproblematikken uttrykker verket en god billedkvalitet, stttet av den livlige stilen, rik p varm lysstyrke og farger. Av denne grunn - ideen om en naturforsker aktiv i kretsen til den unge Ribera i Roma - finner en delt attribusjonshypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til mesteren som ogs observerte eksemplene p karavaggisme p moten i Roma, Napoli og Sicilia spredt av maleren av den frste naturalismen som Ribera.
Derfor er ideen om en sannsynlig tilskrivning i kretsen av verk produsert av Spagnoletto, i den frste fasen av arbeidet hans under oppholdet i Roma, fortsatt under pvirkning av det spanske maleriet av Francisco Ribalta, ikke overraskende.
Etter et innledende novisiat i hjemlandet, sannsynligvis med den nevnte maleren Ribalta, ankom han Italia i 1611, og oppholdt seg nord p halvya (Cremona, Milano og Parma) og ankom Roma i 1613. Serien av de fem sansene (ca. 1613-15) tilhrer i dag museet i denne perioden, og Franz Mexico City, Touch i Norton Simon-museet i Pasadena, Taste in the Wadsworth Atheneum i Hartford, Smell i Juan Abell-samlingen i Madrid og Hearing, n tapt). Han slo seg snart ned i Napoli (1616), og bodde i huset til den eldre maleren Giovanni Bernardino Azzolino, hvis seksten r gamle datter han giftet seg med. I lpet av noen f r ble han den mest fremtredende personligheten i det napolitanske maleriet: stilen hans, som opprinnelig holdt seg til Caravaggios realisme, ble beriket over tid med en livlig kromatisme lnt fra den neo-venetianske strmmen.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den malte overflaten har patinalakk, skitten og svrt oksidert, ikke lenger ensartet med avdukinger og restaureringer. Faktisk, iflge Woods lys, kan man legge merke til flere spredte restaureringer utfrt i fortiden. I sollys er en craquelure i samsvar med epoken synlig. Maleriet av god billedkvalitet er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for bruken av fargene, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p det store lerretet er cm. 166,5 x 127,5. Maleriet er utsmykket med en verdifull lakkert treramme med forgylte og hyt bearbeidede friser (rammen mler ca. 195 x 151 x 6 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt ettersom det er skjrt i en tre- og isoporkasse eller av en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Maler aktiv i Roma p begynnelsen av 1600-tallet)
Kristi lidenskap under oppstigningen til Golgata
Olje p lerret, cm. 166,5 x 127,5
Rammeml cm. 195 x 151 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med lakkert treramme og med forgylte friser og svrt verdifullt utfrelse (defekter):
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som illustrerer den bibelske episoden av Kristi lidenskap under oppstigningen til Golgata, fortalt i de kanoniske evangeliene (Matteus 27,31-34; Markus 15,20-23; Lukas 23,26-31; Johannes 18, 7). Historien er fortalt kort i evangeliene og utvidet spesielt av Lukas. Etter fordmmelsesdommen ble Kristus, hnet og bldende, fratatt den purpurfargede kappen som var lagt p skuldrene hans i hn, kledd i sine egne klr og tynget med korset. Etter romersk skikk mtte faktisk henrettelsen foreg utenfor byen langs en spesielt trafikkert vei og den ddsdmte mtte bre sitt eget kors der, eller i det minste dets horisontale tverrstykke, kalt patibulum.
Ved illustrere motivene i det aktuelle lerretet fokuserer kunstneren sin oppmerksomhet p den femte stasjonen av Via Crucis, hvor hovedpersonene er sammen med Jesus og korset Simon av Kyrene, mannen representert her til venstre, som skal ha hjulpet Jesus med bre korset til stedet for korsfestelsen. Kristus, utmattet etter flagelleringen og de utallige torturene som han hadde blitt utsatt for av sine plagender, hadde ikke lenger styrke til n Golgata, og derfor tvang de romerske soldatene: ...tvang en forbipasserende, en viss Simon fra Kyrene, som kom inn fra landet, faren til Alexander og Rufus, til bre korset. S de frte Jesus til stedet som heter Golgata (som betyr hodeskallestedet) (Mk 15:21-22).
Maleren setter episoden i et landskapsinterir, Golgata, nord for Jerusalem, som ble pnet ved g ut fra Gennath-porten (eller Garden Gate), hvor intense lysstrler treffer figurene, alt med sikte p understreke temaet, iflge en figurativ poetikk fokusert p sken etter dramatiske effekter rik p patos.
Stilen p verket fremstr som italiensk-spansk og, til tross for bevaringstilstanden, lar oss fullt ut sette pris p kvaliteten p utkastet. Den illustrative naturen antyder en datering som gr utover tidlig naturalisme, det vil si den som fortsatt er underlagt de strenge Caravaggio-overholdelsene som var aktive i Roma i det andre tiret av det syttende rhundre, da Caravaggism fra Roma spredte seg over hele Europa, og pvirket franske, nederlandske og spanske Caravaggesque-kunstnere. Forfatteren av det aktuelle lerretet er med rette involvert i fornyelsen, hvis navn dukker opp blant verkene til Dirk van Baburen (Wijk bij Duurstede, ca. 1595 Utrecht, 1624), Gerard Douffet (Lige, 1594 1660) og David de Haen (Amsterdam, 152X, 1582, Roma, 152X) 591 Napoli, 1652). Sammenlignet med sistnevnte, skiller vrt arbeid seg ut i stil og i bruken av farger, fra de viktige og tidlige verkene til Giuseppe Ribera, skapt da kunstneren nettopp hadde ankommet Roma og ble pvirket av de franske og flamske tilhengerne av Caravaggio.
Uavhengig av attribusjonsproblematikken uttrykker verket en god billedkvalitet, stttet av den livlige stilen, rik p varm lysstyrke og farger. Av denne grunn - ideen om en naturforsker aktiv i kretsen til den unge Ribera i Roma - finner en delt attribusjonshypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til mesteren som ogs observerte eksemplene p karavaggisme p moten i Roma, Napoli og Sicilia spredt av maleren av den frste naturalismen som Ribera.
Derfor er ideen om en sannsynlig tilskrivning i kretsen av verk produsert av Spagnoletto, i den frste fasen av arbeidet hans under oppholdet i Roma, fortsatt under pvirkning av det spanske maleriet av Francisco Ribalta, ikke overraskende.
Etter et innledende novisiat i hjemlandet, sannsynligvis med den nevnte maleren Ribalta, ankom han Italia i 1611, og oppholdt seg nord p halvya (Cremona, Milano og Parma) og ankom Roma i 1613. Serien av de fem sansene (ca. 1613-15) tilhrer i dag museet i denne perioden, og Franz Mexico City, Touch i Norton Simon-museet i Pasadena, Taste in the Wadsworth Atheneum i Hartford, Smell i Juan Abell-samlingen i Madrid og Hearing, n tapt). Han slo seg snart ned i Napoli (1616), og bodde i huset til den eldre maleren Giovanni Bernardino Azzolino, hvis seksten r gamle datter han giftet seg med. I lpet av noen f r ble han den mest fremtredende personligheten i det napolitanske maleriet: stilen hans, som opprinnelig holdt seg til Caravaggios realisme, ble beriket over tid med en livlig kromatisme lnt fra den neo-venetianske strmmen.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den malte overflaten har patinalakk, skitten og svrt oksidert, ikke lenger ensartet med avdukinger og restaureringer. Faktisk, iflge Woods lys, kan man legge merke til flere spredte restaureringer utfrt i fortiden. I sollys er en craquelure i samsvar med epoken synlig. Maleriet av god billedkvalitet er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for bruken av fargene, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p det store lerretet er cm. 166,5 x 127,5. Maleriet er utsmykket med en verdifull lakkert treramme med forgylte og hyt bearbeidede friser (rammen mler ca. 195 x 151 x 6 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt ettersom det er skjrt i en tre- og isoporkasse eller av en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 396885984 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:26 |