Bildegalleri
(1/1)
Gaspare Traversi (1722 – 1770), Circle of - Ritratto di Notaio
Til salgs29 414 kr
Beskrivelse
Sirkel av GASPARE TRAVERSI
(Napoli, 1722 Roma, 1770)
Portrett av en adelsmann "notarius"
Olje p lerret, cm. 100,5 x 74
Spor av skrift p ryggen av bker
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Spor av skrift p ryggen av bker. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Usignert. Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelsmann "Notar?".
Nedsenket i mrke omgivelser dominerer mannens figur, i forgrunnen og malt i trekvart og opplyst av et strlende lys. Selv om det ikke har vrt mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som sttter en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelsmannen, s vel som av en svart vestal med hvite ermer og utmerket skreddersm. Det er verdt fremheve sporene av skrift p baksiden av bkene, spesielt nederst i tabellen: "CO DE X".
Maleriet, upublisert, ble nsket velkommen av antikvitetsmarkedet i sammenheng med figuren til Gaspare Traversi (Napoli, 1722 Roma, 1770), uten utelukke en sannsynlig tilskrivning til skolen. Det aktuelle verket er et typisk eksempel p det skarpe sprket, og sammen med portrettmannen Giuseppe Bonito som sikkert pvirket Traversis billedsprk forskte han fortelle ansiktene og formidle historiene til den middels og hye bourbonske og romerske adelen.
Blant de ubestridte hovedpersonene i det europeiske maleriet fra det attende rhundre, gjenfdes Gaspare Traversi i et essay av Roberto Longhi i 1927: den store lrde var, som kjent, den frste som forsto kunstnerens historiske betydning og til skille ut hans stil, s umiskjennelig moderne, i sammenheng med maleriet p midten av rhundret. Fra da av og nesten som en kompensasjon for den lille bermmelsen han hadde i lpet av livet og i pflgende historieskriving ville Traversis kritiske suksess aldri stoppe.
Gaspare begynte faktisk vre til stede, med sin egen kunstneriske fysiognomi, selv om med en katalog forstelig nok enn ikke etablert, i noen av de strste utstillingsbegivenhetene p begynnelsen av det tjuende rhundre: for eksempel 1938-utstillingen om napolitansk maleri fra det syttende, attende og nittende rhundre p Castel Nuovo i Napoli. Og igjen p 1950-tallet, faktisk, i tillegg til Longhi selv, ble to andre viktige lrde trent i Longhi, Mina Gregori og Augusta Ghidiglia Quintavalle, interessert i mesteren, og publiserte i magasinet "Paragone" noen av de viktigste mesterverkene fra malerens modenhet, nylig gjenoppdaget i Po-dalen i Emilia-omrdene.
Den kontinuerlige oppdagelsen av dokumenter og nye verk av kunstneren, utstilt i showene fra de flgende tirene som ble arrangert i museene i Parma, Roma eller Napoli, bekreftet storheten til Traversi, som etablerte seg som en av de mest akutte og moderne sjangermalere og portretttegnere i sin tid; mens den stadig mer konstante tilstedevrelsen av malerens verk i samlingene til verdens ledende museer befester kunstens internasjonale statur, som ikke frykter dialog med noen av de viktigste europeiske kunstnerne p 1700-tallet: fra William Hogarth til Giacomo Ceruti, fra Joseph Highmore til Pierre Subleyras. Det er langs denne linjen at en del av Traversis historiografi fra andre halvdel av det tjuende rhundre flger, fast bestemt p forsterke - spesielt i de tette essayene om emnet av Ferdinando Bologna - Gaspares rettslige posisjon med de napolitanske intellektuelle i disse rene og generelt med den mest avanserte europeiske kulturen i det attende rhundre.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer med grov fylling, men ingenting av betydning. Ingen bevaringsproblemer er penbare, og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan vre den originale. Lerretet mler cm. 100,5 x 74. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Napoli, 1722 Roma, 1770)
Portrett av en adelsmann "notarius"
Olje p lerret, cm. 100,5 x 74
Spor av skrift p ryggen av bker
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Spor av skrift p ryggen av bker. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Usignert. Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelsmann "Notar?".
Nedsenket i mrke omgivelser dominerer mannens figur, i forgrunnen og malt i trekvart og opplyst av et strlende lys. Selv om det ikke har vrt mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som sttter en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelsmannen, s vel som av en svart vestal med hvite ermer og utmerket skreddersm. Det er verdt fremheve sporene av skrift p baksiden av bkene, spesielt nederst i tabellen: "CO DE X".
Maleriet, upublisert, ble nsket velkommen av antikvitetsmarkedet i sammenheng med figuren til Gaspare Traversi (Napoli, 1722 Roma, 1770), uten utelukke en sannsynlig tilskrivning til skolen. Det aktuelle verket er et typisk eksempel p det skarpe sprket, og sammen med portrettmannen Giuseppe Bonito som sikkert pvirket Traversis billedsprk forskte han fortelle ansiktene og formidle historiene til den middels og hye bourbonske og romerske adelen.
Blant de ubestridte hovedpersonene i det europeiske maleriet fra det attende rhundre, gjenfdes Gaspare Traversi i et essay av Roberto Longhi i 1927: den store lrde var, som kjent, den frste som forsto kunstnerens historiske betydning og til skille ut hans stil, s umiskjennelig moderne, i sammenheng med maleriet p midten av rhundret. Fra da av og nesten som en kompensasjon for den lille bermmelsen han hadde i lpet av livet og i pflgende historieskriving ville Traversis kritiske suksess aldri stoppe.
Gaspare begynte faktisk vre til stede, med sin egen kunstneriske fysiognomi, selv om med en katalog forstelig nok enn ikke etablert, i noen av de strste utstillingsbegivenhetene p begynnelsen av det tjuende rhundre: for eksempel 1938-utstillingen om napolitansk maleri fra det syttende, attende og nittende rhundre p Castel Nuovo i Napoli. Og igjen p 1950-tallet, faktisk, i tillegg til Longhi selv, ble to andre viktige lrde trent i Longhi, Mina Gregori og Augusta Ghidiglia Quintavalle, interessert i mesteren, og publiserte i magasinet "Paragone" noen av de viktigste mesterverkene fra malerens modenhet, nylig gjenoppdaget i Po-dalen i Emilia-omrdene.
Den kontinuerlige oppdagelsen av dokumenter og nye verk av kunstneren, utstilt i showene fra de flgende tirene som ble arrangert i museene i Parma, Roma eller Napoli, bekreftet storheten til Traversi, som etablerte seg som en av de mest akutte og moderne sjangermalere og portretttegnere i sin tid; mens den stadig mer konstante tilstedevrelsen av malerens verk i samlingene til verdens ledende museer befester kunstens internasjonale statur, som ikke frykter dialog med noen av de viktigste europeiske kunstnerne p 1700-tallet: fra William Hogarth til Giacomo Ceruti, fra Joseph Highmore til Pierre Subleyras. Det er langs denne linjen at en del av Traversis historiografi fra andre halvdel av det tjuende rhundre flger, fast bestemt p forsterke - spesielt i de tette essayene om emnet av Ferdinando Bologna - Gaspares rettslige posisjon med de napolitanske intellektuelle i disse rene og generelt med den mest avanserte europeiske kulturen i det attende rhundre.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer med grov fylling, men ingenting av betydning. Ingen bevaringsproblemer er penbare, og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan vre den originale. Lerretet mler cm. 100,5 x 74. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396886380 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:29 |