Bildegalleri
(1/1)
Jan Frans Van Bloemen (1662 – 1749), Circle of - Paesaggio con figure - NO RESER
Til salgs14 118 kr
Beskrivelse
JAN FRANS VAN BLOEMEN [omfang av]
(Antwerpen, 1662 Roma, 1749)
Landskap med figurer
Olje p lerret, cm. 36,5 x 48
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri, olje p lerret, som viser et landskap med figurer. Maleriet som analyseres her er preget av sameksistensen av nordiske pvirkninger og sregenheter som er karakteristiske for den italienske skolen. Den spesielle raffinementen og kromatiske elegansen bringer lerretet nrmere med tilbrlig forsiktighet hnden til en dyktig kunstner som fremkaller stilen til Jan Frans Van Bloemen (Antwerpen, 1662 Roma, 1749). Lerretet finner faktisk ikonografiske og stilistiske korrespondanser med kunstverkene til Jan Frans van Bloemen, en kunstner som anses som en av hovedmalerne som var aktive i Den evige stad mellom 1600- og 1700-tallet, i stand til beskrive det romerske landskapet med ekstraordinr idyllisk flsomhet og atmosfrisk lysstyrke. Hans syn p klassiske levninger, landlige landsbyer og Tiberdalen gledet samlere som ikke var ukjent med gammel historie og litteratur. I barokktiden var disse stedene favorittdestinasjonen til Claude Lorrain og Nicolas Poussin, blant de beste fortolkerne av det klassiske idealet som de, iflge Jonathan Skelton, begge hadde hentet fra oppholde seg utenfor de aurelianske murene, og Bloemen var utvilsomt en av de beste etterkommerne av denne ekstraordinre tradisjonen.
Tilbake til det aktuelle lerretet avslrer det fra et stilistisk synspunkt den impresjonistiske smaken uttrykt med lette og livlige penselstrk og sammenlignes fortsatt med Dughets eksempler, noe som tyder p en datering til 1700-tallet. Sammen med sin forlper Gaspar Dughet, Jan Frans, er Van Bloemen kjent som Horisonten absolutt anse blant de viktigste landskapsmalerne p det attende rhundre.
Han tilhrte en familie av flamske malere og designere, ogs aktiv i Italia og Frankrike. Fra 1686-1687 bodde de to brdrene, Jan og Pieter, i Roma, hvor de sluttet seg til Schildersbent, Pieter med kallenavnet Banner, sannsynligvis for bannerne han malte i kampscener, mens Jan Frans med kallenavnet Horizon , for enkelhets skyld med som han malte landskap, tidligere tilskrevet Claude Lorrain. Jan forlot aldri Roma igjen bortsett fra for en kort periode p tte mneder, hvor han beskte Napoli, Sicilia og Malta, i 1714 ble han inkludert blant virtuosiene ved Pantheon og samarbeidet med Placido Costanzi og Filippo Lauri. Blant hans beskyttere og samlere husker vi Pallavicini-familiene (i hvis galleri det fortsatt er noen malerier i dag) og Rospigliosi, Luigi Bonaparte, Humphry Morice og pave Benedikt XIV.
Orizzonte ble fascinert av skjnnheten i Roma og dens omgivelser og inspirert av det klassiske landskapet til Gaspard Dughet. Med utgangspunkt i den flamske landskapstradisjonen, hadde han ingen problemer med assimilere Dughets analytiske realisme og ble raskt en av de beste klassiske landskapsmalerne i Roma i frste halvdel av 1700-tallet, og fortsatte etter periodens arkadisk-rokokkostil. Van Bloemens skiftende mnstre av lys og skygge er ogs karakteristiske for Dughets arbeid, s mye at Orizzontes malerier noen ganger ble forvekslet med verk av Dughet. Van Bloemen ansatte andre kunstnere for fullfre landskapene sine med figurer. Blant disse var Carlo Maratta, Placido Costanzi, Pompeo Batoni og broren Pieter. Maleriets lyse kromatiske spennvidde og de mer definerte konturene til figurene virker nr Van Bloemens ungdomsverk, og angir en oppmerksomhet mot Jacob de Heusch.
Av disse grunner kan vi med forsiktighet tilskrive det aktuelle verket til en sannsynlig tilhenger av maleren Jan Frans Van Bloemen, aktiv p 1700-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet avleses godt under en lett og blank lakk. Synlig, maleriet viser slitasje, tap av farge, sm billedtilfyelser og skrubbsr. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av det er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet ser ut til ha vrt linjert. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 36,5 x 48.
Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Antwerpen, 1662 Roma, 1749)
Landskap med figurer
Olje p lerret, cm. 36,5 x 48
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri, olje p lerret, som viser et landskap med figurer. Maleriet som analyseres her er preget av sameksistensen av nordiske pvirkninger og sregenheter som er karakteristiske for den italienske skolen. Den spesielle raffinementen og kromatiske elegansen bringer lerretet nrmere med tilbrlig forsiktighet hnden til en dyktig kunstner som fremkaller stilen til Jan Frans Van Bloemen (Antwerpen, 1662 Roma, 1749). Lerretet finner faktisk ikonografiske og stilistiske korrespondanser med kunstverkene til Jan Frans van Bloemen, en kunstner som anses som en av hovedmalerne som var aktive i Den evige stad mellom 1600- og 1700-tallet, i stand til beskrive det romerske landskapet med ekstraordinr idyllisk flsomhet og atmosfrisk lysstyrke. Hans syn p klassiske levninger, landlige landsbyer og Tiberdalen gledet samlere som ikke var ukjent med gammel historie og litteratur. I barokktiden var disse stedene favorittdestinasjonen til Claude Lorrain og Nicolas Poussin, blant de beste fortolkerne av det klassiske idealet som de, iflge Jonathan Skelton, begge hadde hentet fra oppholde seg utenfor de aurelianske murene, og Bloemen var utvilsomt en av de beste etterkommerne av denne ekstraordinre tradisjonen.
Tilbake til det aktuelle lerretet avslrer det fra et stilistisk synspunkt den impresjonistiske smaken uttrykt med lette og livlige penselstrk og sammenlignes fortsatt med Dughets eksempler, noe som tyder p en datering til 1700-tallet. Sammen med sin forlper Gaspar Dughet, Jan Frans, er Van Bloemen kjent som Horisonten absolutt anse blant de viktigste landskapsmalerne p det attende rhundre.
Han tilhrte en familie av flamske malere og designere, ogs aktiv i Italia og Frankrike. Fra 1686-1687 bodde de to brdrene, Jan og Pieter, i Roma, hvor de sluttet seg til Schildersbent, Pieter med kallenavnet Banner, sannsynligvis for bannerne han malte i kampscener, mens Jan Frans med kallenavnet Horizon , for enkelhets skyld med som han malte landskap, tidligere tilskrevet Claude Lorrain. Jan forlot aldri Roma igjen bortsett fra for en kort periode p tte mneder, hvor han beskte Napoli, Sicilia og Malta, i 1714 ble han inkludert blant virtuosiene ved Pantheon og samarbeidet med Placido Costanzi og Filippo Lauri. Blant hans beskyttere og samlere husker vi Pallavicini-familiene (i hvis galleri det fortsatt er noen malerier i dag) og Rospigliosi, Luigi Bonaparte, Humphry Morice og pave Benedikt XIV.
Orizzonte ble fascinert av skjnnheten i Roma og dens omgivelser og inspirert av det klassiske landskapet til Gaspard Dughet. Med utgangspunkt i den flamske landskapstradisjonen, hadde han ingen problemer med assimilere Dughets analytiske realisme og ble raskt en av de beste klassiske landskapsmalerne i Roma i frste halvdel av 1700-tallet, og fortsatte etter periodens arkadisk-rokokkostil. Van Bloemens skiftende mnstre av lys og skygge er ogs karakteristiske for Dughets arbeid, s mye at Orizzontes malerier noen ganger ble forvekslet med verk av Dughet. Van Bloemen ansatte andre kunstnere for fullfre landskapene sine med figurer. Blant disse var Carlo Maratta, Placido Costanzi, Pompeo Batoni og broren Pieter. Maleriets lyse kromatiske spennvidde og de mer definerte konturene til figurene virker nr Van Bloemens ungdomsverk, og angir en oppmerksomhet mot Jacob de Heusch.
Av disse grunner kan vi med forsiktighet tilskrive det aktuelle verket til en sannsynlig tilhenger av maleren Jan Frans Van Bloemen, aktiv p 1700-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet avleses godt under en lett og blank lakk. Synlig, maleriet viser slitasje, tap av farge, sm billedtilfyelser og skrubbsr. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av det er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet ser ut til ha vrt linjert. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 36,5 x 48.
Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396886770 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:32 |