Bildegalleri
Mercedes-Benz S-Klasse
RESERVERT! 280SE Aut. El.Vinduer, Ac
1971
170 000 km
Automat
Bensin
Totalpris
220 000 kr
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
En utrolig flott 54 år gammel Mercedes.
Dette er en 71 mod 280Se som ble solgt ny i Usa. Bilen hadde samme eier frem til 1997 da den ble importert til Norge.
Bilen er like fin både innvendig, utvendig, i motorrom, og på undersiden. (se bilder og omtale fra Motor Trade Classic senter)
Finner ikke rust på bilen.
Kmstand er jeg ikke sikker på. Men originalt speedometer står på 07200 Miles, og jeg synes ikke noe tyder på at den har rundet mer enn 1 gang. Det er byttet til europeiske instrumenter, men det originale, i miles medfølger
Bilen står på barokkfelger med nye sommerdekk.
Omtale fra Motor-Trade Classic Center
W108/109 var en av modellene Paul Braq tegnet for Mercedes. Her har vi et uvanlig fint eksemplar av en slik bil, i dette tilfellet nærmere bestemt en 280 SE (108.018) Ikke mange slike biler får se vinterveier og vinterdekk lengre, men denne fikk et lite unntak av eieren for å kunne ta seg til verkstedet. Grunnen for dette besøket var dårlig gange og veldig hurtig nedsoting av plugger. Her var det som det ofte er i slike tilfeller, mye som var gjort av forskjellige tidligere eiere for å utbedre feilen, men som mange ganger forverrer problemet hvis man ikke angriper det på riktig måte. Uansett måtte det justeres på alle gassoverføringer. Kamvinkel og tenningstidpunkt måtte justeres, hvilket også var tilfellet med tomgang og CO. Riktig type plugger ble også montert. Hovedproblemet besto derimot av to andre saker. Det ene var at brennspenningen (spenningen gnisten faktisk brenner med) ble veldig høy i perioder. Dette grunnet en i perioder veldig svak gnist som førte til sotete plugger ganske fort og dermed enda høyere brennspenning. Årsaken til dette var en periodisk defekt (varmgang) i effekttransistoren til coilen. Denne motoren har stifter, men de styrer ikke primærstrømmen direkte til coilen, men styrer en effekttransistor som igjen styrer primærstrømmen til coilen. Dette ble gjort for å få en lengre levetid på stiftene siden det på disse systemene bare går en brøkdel av strømmen gjennom stiftene i forhold til et vanlig stiftetenningssystem. Dermed slites selve overflaten på stiftene mye mindre. Systemet er så effektivt at man til og med skal justere kamvinkelen på nye stifter til den nedre delen av skalaen (30-36 grader på akkurat denne motoren) fordi bakelittnokken på stiften på dette systemet, slites fortere enn selve overflatene på stiftene og kamvinkelen dermed blir større og stifteavstanden mindre, med slitte stifter. På konvensjonelle stiftesystemer så skal man justere i det øvre sjiktet (34-41 grader på denne motortypen uten transitortenning) siden kamvinkelen blir mindre og mindre og stifteavstanden større og større da stiftene slites siden kontaktoverflatene slites fortere enn bakelittnokken på stiften. Litt lengre ut på 1970-tallet forsvant stiftene helt på flere motorer og ble erstattet av en induktiv giver i fordeleren. Da kunne man ikke lengre justere kamvinkelen og det var heller ikke nødvendig å justere tenningen, så lenge det ikke har vært noen der og justert på tenningen. Den siste Mercedesmotoren med rent konvensjonelt stiftettenningssystem var 115-motoren som i 1982 ble erstattet av 102-motoren. Den andre årsaken til dårlig gnist og varierende kamvinkel, var en dårlig kondensator (stifter var skiftet ganske nylig, men ikke kondensatoren) som førte til at tennspenningen (spenningen som skal til for å få gnisten til å slå over) selv etter at årsaken til den høye brennspenningen var ordnet, flyttet seg bortover på brenntidslinjen, noe som er typisk med dårlige kondensatorer. W108 280 SE ble laget mellom 1967-1972 i 91 051 eksemplarer. Det var samtidig laget 93 666 stykker av forgasserversjonen 280 S, mens det var laget 8250 (1968-1971) stykker av den lange versjonen 280 SEL. Dessuten var det laget 280 SE 3,5 og 280 SEL 3,5 i tillegg til 280 SE 4,5 (USA) og 280 SEL 4,5 (USA), alle med V8-motorer. Men det er en annen historie. Motoren er en toppventilert rekkesekser med mekanisk kanalinnsprøyting med rekkepumpe av seksstempeltype på 160 hk. Motorblokken er laget av støpegods mens toppen er av aluminium. Den har 12 ventiler og enkel overliggende kamaksel som er drevet med kjede (dobbel). Individuell skrufjæring på alle hjul med enkelleddet bakaksel av pendelakseltype. Automaten er av firetrinnstype. Den er veldig behagelig å kjøre og er også veldig stille i kupen. Vedlikeholder man denne så har man en veldig flott bil med seg inn i fremtiden. Akkurat denne bilen var solgt ny i USA og var eid av den samme eieren i veldig mange år før den kom til Norge seint på 1990-tallet. Etter hva jeg forstått var det fortsatt den samme eieren noen år etter at den kom til Norge før den ble solgt videre for første gang. Bilen er utstyrt med automat, klimaanlegg, amerikanske lykter (ikke så rart når det er en USA-utgave) og elektriske vindusheiser i tillegg til sort skinn. Fargen er sølv metallic 180 G. Det er ikke så ofte at kundebilene våre er til salgs, men det er den i dette tilfellet. Skulle det være interessant så kan eieren kontaktes på telefon: 95 70 35 00. Det hadde jo vært artig om bilen ble her i Trøndelag. Det er ikke alt for mange 108-biler i vårt distrikt, spesielt ikke så fine som denne. +3 Alle reaksjoner: 42Svein Stubban, Arnfinn Fiske og 40 andre
Vi holder til på Tømra/Selbustrand, kun 20 minutter kjøring fra Trondheim flyplass Værnes. Vi henter dere gjerne på flyplass eller tog/bussholdeplass.
Vi kan også bli enige om levering av biler over hele landet til en rimelig pris.
Da dette er et lite foretak ,er det ikke alltid noen tilstede på butikken, ber derfor om at kunder tar kontakt på mail eller telefon for å avtale møte.
Hvis dere sender oss melding via Finn og ikke får svar. Sjekk søppelpost. Det viser seg at mange mailer via Finn havner der.
Finansiering // Forsikring // Garanti // Innbytte
Vi tilbyr gunstige løsninger på finansiering, forsikring og garantier til våre kunder.
I samarbeid med Gjensidige kan vi tilby 100% finansiering med løpetid på opp til 10år. Ta kontakt for et uforpliktende tilbud!
Vi tar også biler i innbytte om dette er ønskelig.
Ved forespørsel om innbytte. Vennligst oppgi Reg.nr - km.stand - og forventet pris. gjerne også litt info om tilstand og servicehistorikk.
Dette er en 71 mod 280Se som ble solgt ny i Usa. Bilen hadde samme eier frem til 1997 da den ble importert til Norge.
Bilen er like fin både innvendig, utvendig, i motorrom, og på undersiden. (se bilder og omtale fra Motor Trade Classic senter)
Finner ikke rust på bilen.
Kmstand er jeg ikke sikker på. Men originalt speedometer står på 07200 Miles, og jeg synes ikke noe tyder på at den har rundet mer enn 1 gang. Det er byttet til europeiske instrumenter, men det originale, i miles medfølger
Bilen står på barokkfelger med nye sommerdekk.
Omtale fra Motor-Trade Classic Center
W108/109 var en av modellene Paul Braq tegnet for Mercedes. Her har vi et uvanlig fint eksemplar av en slik bil, i dette tilfellet nærmere bestemt en 280 SE (108.018) Ikke mange slike biler får se vinterveier og vinterdekk lengre, men denne fikk et lite unntak av eieren for å kunne ta seg til verkstedet. Grunnen for dette besøket var dårlig gange og veldig hurtig nedsoting av plugger. Her var det som det ofte er i slike tilfeller, mye som var gjort av forskjellige tidligere eiere for å utbedre feilen, men som mange ganger forverrer problemet hvis man ikke angriper det på riktig måte. Uansett måtte det justeres på alle gassoverføringer. Kamvinkel og tenningstidpunkt måtte justeres, hvilket også var tilfellet med tomgang og CO. Riktig type plugger ble også montert. Hovedproblemet besto derimot av to andre saker. Det ene var at brennspenningen (spenningen gnisten faktisk brenner med) ble veldig høy i perioder. Dette grunnet en i perioder veldig svak gnist som førte til sotete plugger ganske fort og dermed enda høyere brennspenning. Årsaken til dette var en periodisk defekt (varmgang) i effekttransistoren til coilen. Denne motoren har stifter, men de styrer ikke primærstrømmen direkte til coilen, men styrer en effekttransistor som igjen styrer primærstrømmen til coilen. Dette ble gjort for å få en lengre levetid på stiftene siden det på disse systemene bare går en brøkdel av strømmen gjennom stiftene i forhold til et vanlig stiftetenningssystem. Dermed slites selve overflaten på stiftene mye mindre. Systemet er så effektivt at man til og med skal justere kamvinkelen på nye stifter til den nedre delen av skalaen (30-36 grader på akkurat denne motoren) fordi bakelittnokken på stiften på dette systemet, slites fortere enn selve overflatene på stiftene og kamvinkelen dermed blir større og stifteavstanden mindre, med slitte stifter. På konvensjonelle stiftesystemer så skal man justere i det øvre sjiktet (34-41 grader på denne motortypen uten transitortenning) siden kamvinkelen blir mindre og mindre og stifteavstanden større og større da stiftene slites siden kontaktoverflatene slites fortere enn bakelittnokken på stiften. Litt lengre ut på 1970-tallet forsvant stiftene helt på flere motorer og ble erstattet av en induktiv giver i fordeleren. Da kunne man ikke lengre justere kamvinkelen og det var heller ikke nødvendig å justere tenningen, så lenge det ikke har vært noen der og justert på tenningen. Den siste Mercedesmotoren med rent konvensjonelt stiftettenningssystem var 115-motoren som i 1982 ble erstattet av 102-motoren. Den andre årsaken til dårlig gnist og varierende kamvinkel, var en dårlig kondensator (stifter var skiftet ganske nylig, men ikke kondensatoren) som førte til at tennspenningen (spenningen som skal til for å få gnisten til å slå over) selv etter at årsaken til den høye brennspenningen var ordnet, flyttet seg bortover på brenntidslinjen, noe som er typisk med dårlige kondensatorer. W108 280 SE ble laget mellom 1967-1972 i 91 051 eksemplarer. Det var samtidig laget 93 666 stykker av forgasserversjonen 280 S, mens det var laget 8250 (1968-1971) stykker av den lange versjonen 280 SEL. Dessuten var det laget 280 SE 3,5 og 280 SEL 3,5 i tillegg til 280 SE 4,5 (USA) og 280 SEL 4,5 (USA), alle med V8-motorer. Men det er en annen historie. Motoren er en toppventilert rekkesekser med mekanisk kanalinnsprøyting med rekkepumpe av seksstempeltype på 160 hk. Motorblokken er laget av støpegods mens toppen er av aluminium. Den har 12 ventiler og enkel overliggende kamaksel som er drevet med kjede (dobbel). Individuell skrufjæring på alle hjul med enkelleddet bakaksel av pendelakseltype. Automaten er av firetrinnstype. Den er veldig behagelig å kjøre og er også veldig stille i kupen. Vedlikeholder man denne så har man en veldig flott bil med seg inn i fremtiden. Akkurat denne bilen var solgt ny i USA og var eid av den samme eieren i veldig mange år før den kom til Norge seint på 1990-tallet. Etter hva jeg forstått var det fortsatt den samme eieren noen år etter at den kom til Norge før den ble solgt videre for første gang. Bilen er utstyrt med automat, klimaanlegg, amerikanske lykter (ikke så rart når det er en USA-utgave) og elektriske vindusheiser i tillegg til sort skinn. Fargen er sølv metallic 180 G. Det er ikke så ofte at kundebilene våre er til salgs, men det er den i dette tilfellet. Skulle det være interessant så kan eieren kontaktes på telefon: 95 70 35 00. Det hadde jo vært artig om bilen ble her i Trøndelag. Det er ikke alt for mange 108-biler i vårt distrikt, spesielt ikke så fine som denne. +3 Alle reaksjoner: 42Svein Stubban, Arnfinn Fiske og 40 andre
Vi holder til på Tømra/Selbustrand, kun 20 minutter kjøring fra Trondheim flyplass Værnes. Vi henter dere gjerne på flyplass eller tog/bussholdeplass.
Vi kan også bli enige om levering av biler over hele landet til en rimelig pris.
Da dette er et lite foretak ,er det ikke alltid noen tilstede på butikken, ber derfor om at kunder tar kontakt på mail eller telefon for å avtale møte.
Hvis dere sender oss melding via Finn og ikke får svar. Sjekk søppelpost. Det viser seg at mange mailer via Finn havner der.
Finansiering // Forsikring // Garanti // Innbytte
Vi tilbyr gunstige løsninger på finansiering, forsikring og garantier til våre kunder.
I samarbeid med Gjensidige kan vi tilby 100% finansiering med løpetid på opp til 10år. Ta kontakt for et uforpliktende tilbud!
Vi tar også biler i innbytte om dette er ønskelig.
Ved forespørsel om innbytte. Vennligst oppgi Reg.nr - km.stand - og forventet pris. gjerne også litt info om tilstand og servicehistorikk.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Mercedes-Benz
- Modell
- S-Klasse
- Modellår
- 1971
- Karosseri
- Sedan
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 160 hk
- Slagvolum
- 2,8 l
- Kilometerstand
- 170 000 km
- Girkasse
- Automat
- Maksimal tilhengervekt
- 1 200 kg
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Vekt
- 1 495 kg
- Seter
- 5
- Dører
- 4
- Farge
- Sølv
- Interiørfarge
- Svart
- Bilen står i
- Norge
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- VF31010
- Chassis nr. (VIN)
- 00010801812083710
- 1. gang registrert
- 31.12.1971
- Garanti
- Ingen garanti
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Denne bilen selges med Ingen garanti.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
245 000 kr
500 000 kr
259 000 kr
349 000 kr


289 000 kr
300 900 kr
Oppdal
Mercedes-Benz 500SEC


129 000 kr
Brumunddal
Mercedes-Benz E-Klasse W114 230 2.3-6
495 000 kr
449 000 kr


269 000 kr