
Fast stilling som rådgiver innen naturmangfold
Nes kommune - Samfunn og miljø
- Frist 31.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Bli med å styrke forvaltningen av natur i Nes kommune!
Om stillingen
Vi styrker kommunens arbeid med naturmangfold og søker en rådgiver i fast 100 % stilling som skal bidra i kommunens arbeid med helhetlig og bærekraftig forvaltning av naturen i Nes kommune. Vi søker deg som er motivert for å jobbe med varierte oppgaver innen offentlig forvaltning, som planarbeid, saksbehandling, prosjekter, informasjon og veiledning. Det er mulighet for interessante og selvstendige oppgaver i samarbeid med ulike avdelinger, organisasjoner, grunneiere, regionale og statlige myndigheter.
Nes kommune ligger 40 minutter fra Oslo og i nærheten av Oslo Lufthavn. Kommunen er en populær tilflyttings- og utbyggingskommune, hvor det er press på arealressursene. Nes er en av landets største landbrukskommuner, med aktivt jordbruk og skogbruk, og kommunen er rik på naturmangfold, eksempelvis sårbare og truede arter, naturtyper og økosystemer. Samtidig står kommunen forran utbygging og utvikling som i ulik grad kan påvirke naturen.
Om arbeidsområdet
Stillingen er organisert under kommunalområdet samfunn og miljø i avdeling Landbruk. Kommunalområdet omfatter også avdelingene Kommunalteknikk, Plan, Byggesak, Geodata og eiendomskatt, samt virksomheten Bygg og eiendom. Landbruk har ansvar for forvaltning av lover og virkemdler som gjelder landbruk og naturforvaltning, og sammen med kommunalområdet forvalter vi tverrfaglige oppgaver innen bl.a. vannforvaltning, klima og miljø. Vi samarbeider på tvers av fagene og har et trivelig, hektisk og godt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
Som medarbeider i Samfunn og miljø vil arbeidet innebære selvstendig oppfølging av enkeltsaker, prosjekter og planer innenfor fagområdet landbruk og naturforvaltning. Utarbeidelse av politiske saker, intern koordinering, brukermedvirkning og løpende oppfølging i samsvar med planer, strategier og lovverk vil være viktige ansvarsområder. Kommunen har fått tilskudd fra Miljødirektoratet for å utarbeide en kommunedelplan for naturmangfold, og en viktig del av stillingen innebærer helhetlig ansvar for dette planarbeidet. Andre oppgaver vil være:
- Offentlig naturforvaltning innenfor avdelingens og kommunalområdets ansvarsområder.
- Veiledning i naturmangfoldloven og hensyn til natur internt og eksternt.
- Oppfølging på miljøområdet med vekt på naturmangfold, naturtyper, sårbare arter og tiltak mot fremmede arter.
- Utarbeide høringsuttalelser og koordinere prosesser knyttet til naturtyper, verneområder og naturrestaurering.
- Utarbeide, skaffe finansiering, lede og rapportere innen aktuelle prosjekter innenfor ansvarsområdet.
- Formidle kunnskap om naturmangfold til aktuelle målgrupper.
- Bistå innen forvaltning av skog og vilt.
- Andre oppgaver innenfor avdelingens ansvarsområder.
Kvalifikasjoner
Det er krav til:
- relevant kompetanse innen fagområdene.
- relevant høyere utdanning på masternivå innen naturforvaltning, biologi, økologi eller tilsvarende. Særlig relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
- svært god norsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
- førerkort klasse B.
Det er ønskelig med:
- erfaring fra offentlig forvaltning.
- erfaring i bruk av naturmangfoldloven.
- kunnskap om naturkartlegging, naturrestaurering og biologisk mangfold.
- erfaring og kompetanse i bruk av ulike dataprogrammer og kartverktøy.
- erfaring med planarbeid.
- kunnskap om skog og viltforvaltning.
Personlige egenskaper
Vi søker deg som:
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, skriftlig og muntlig.
- har evne til å arbeide selvstendig innen gitte tidsrammer.
- er strukturert og har stor arbeidskapasitet.
- setter deg raskt inn i nye fagområder og problemstillinger.
- spiller andre gode og har god rolleforståelse.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Fast stilling som rådgiver
- Lønn etter avtale
- Godt sosialt og faglig arbeidsmiljø med spennende og selvstendige arbeidsoppgaver
- Gode arbeidstidsordninger (fleksibel arbeidstid, betalt overtid, mulighet for sporadisk hjemmekontor)
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
Ansettelsen skjer etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. Det er 6 mnd. prøvetid i faste stillinger.
Praktisk informasjon om søkerprosessen
Du søker på stillingen via rekrutteringsportalen vår. Vi vurderer søknaden din på bakgrunn av den informasjonen du har sendt oss når søknadsfristen har passert. Det er derfor viktig at du i søknaden din viser hvordan kompetansen din fyller de kvalifikasjonskrav som er beskrevet i annonsen.
Vitnemål og attester lastes opp som vedlegg til søknaden. Originale/bekreftet kopier av attester og vitnemål tas med til et eventuelt intervju.
Minst to referanser skal oppgis.
Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jfr. Offentleglova § 25.
Velkommen som søker!
Om arbeidsgiveren
Kommunen har straks 25.000 innbyggere og gode lokalmiljøer, rike frilufts- og kulturtilbud. I kommunen finnes et aktivt fiske og båtliv på Glomma og Vorma - elvene som møtes nord for kommunesentrumet Årnes.
Rådhuset ligger nær Årnes stasjon på Kongsvingerbanen, 50 minutter fra Oslo S og ca. 25 minutter med bil fra Gardermoen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhusgata 2, 2150 Årnes
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Jordbruk og skogbruk
- Stillingsfunksjon: Rådgivning, Saksbehandler
Nøkkelord
Rådgiver, Naturmangfold
Annonseinformasjon
- FINN-kode 397391603
- Sist endret