Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Eugène Burnand (1850-1921) - Senza titolo
Til salgs9 288 kr
Beskrivelse
\r
Sveitsisk maler og gravr (Moudon, Vaud, 1850 - Paris 1921). Han lente i utgangspunktet mot landskapsmaleriet, hentet inspirasjon fra hjemlandet, men dra nytte av opplevelsen av impresjonisme i gjengivelsen av verdiene lys og atmosfre. Deretter vendte han seg til hellig maleri og illustrasjon
\r
Han begynte i atelieret til Jean-Lon Grme ved cole nationale suprieure des beaux-arts (1872), som overtok Gleyres. Han kom nr malerne fra den skalte naturalistiske bevegelsen, Pascal Adolphe Jean Dagnan-Bouveret og Jules Bastien-Lepage, samt med de sveitsiske malerne Charles Vuillermet, Auguste Bouthillier de Beaumont (1842-1889), Alfred Henri Berthoud (1848-1906), (1848-1906), (191831 Robert), (191831) Samuel (191831), (191831) Samuel, (191831) Maximilian Leenhardt, kjent som Max, som var hans fetter, Thophile Bischoff, Auguste Baud-Bovy og mer spesielt med Girardt-brdrene, Jules, Lon, Eugene og deres foreldre, malere og kjente gravrer. Sammen med dem slo han seg ned i Versailles.
\r
Den kjente kunsthandleren Paul Durand-Ruel arrangerte en utstilling av verkene sine i New York i 1886. Samme r malte han Le Faucheur, n p Muse Eugne Burnand. Han stilte ut p Salongen det store lerretet "Le Taureau dans les Alpes".
\r
I 1898 malte han "Les Disciples Pierre et Jean courant au spulcre le matin de la Rsurrection", et lerret som hadde stor suksess p salongen, senere anskaffet av Muse du Luxembourg, n ved Muse d'Orsay.
\r
I 1899, etter ha akseptert invitasjonen til ham, mtte han kunsthistorikerne Hermann Grimm og Wilhelm von Bode, malerne Max Liebermann og Ludwig von Hofmann. I 1900, medlem av juryen p verdensutstillingen i Paris, mottok han frsteklasses gullmedalje for sitt arbeid. Samme r fullfrte han verket Le Mont-Blanc vu de Clergre, som pryder taket i det store rommet til restauranten Le Train Bleu, p oppdrag fra Marius Toudoire, arkitekten ved Gare de Lyon, p foresprsel fra Mr. Dervill, direktr for PLM. Han malte ogs "Maternit", n i San Francisco Museum (lerret avvist av Kinsthalle de Ble i 1913), "Invitation au festin" og "La Premire Communion", sistnevnte n i Metropolitan Museum of Art i New York. Han var til stede p Exposition Universelle i Paris og p Exposition des Peintres de Montagnes, ogs i Paris.
\r
Burnands mest kjente verk er Les disciples Pierre et Jean courant au spulcre le matin de la Rsurrection (Disiplene Peter og Johannes lper til graven p oppstandelsens morgen), opprettet i 1898 og n bevart p Muse d'Orsay i Paris.
\r
Arket limes p en cm papp. 29 x 50
Perfekt bevaringstilstand.
Sveitsisk maler og gravr (Moudon, Vaud, 1850 - Paris 1921). Han lente i utgangspunktet mot landskapsmaleriet, hentet inspirasjon fra hjemlandet, men dra nytte av opplevelsen av impresjonisme i gjengivelsen av verdiene lys og atmosfre. Deretter vendte han seg til hellig maleri og illustrasjon
\r
Han begynte i atelieret til Jean-Lon Grme ved cole nationale suprieure des beaux-arts (1872), som overtok Gleyres. Han kom nr malerne fra den skalte naturalistiske bevegelsen, Pascal Adolphe Jean Dagnan-Bouveret og Jules Bastien-Lepage, samt med de sveitsiske malerne Charles Vuillermet, Auguste Bouthillier de Beaumont (1842-1889), Alfred Henri Berthoud (1848-1906), (1848-1906), (191831 Robert), (191831) Samuel (191831), (191831) Samuel, (191831) Maximilian Leenhardt, kjent som Max, som var hans fetter, Thophile Bischoff, Auguste Baud-Bovy og mer spesielt med Girardt-brdrene, Jules, Lon, Eugene og deres foreldre, malere og kjente gravrer. Sammen med dem slo han seg ned i Versailles.
\r
Den kjente kunsthandleren Paul Durand-Ruel arrangerte en utstilling av verkene sine i New York i 1886. Samme r malte han Le Faucheur, n p Muse Eugne Burnand. Han stilte ut p Salongen det store lerretet "Le Taureau dans les Alpes".
\r
I 1898 malte han "Les Disciples Pierre et Jean courant au spulcre le matin de la Rsurrection", et lerret som hadde stor suksess p salongen, senere anskaffet av Muse du Luxembourg, n ved Muse d'Orsay.
\r
I 1899, etter ha akseptert invitasjonen til ham, mtte han kunsthistorikerne Hermann Grimm og Wilhelm von Bode, malerne Max Liebermann og Ludwig von Hofmann. I 1900, medlem av juryen p verdensutstillingen i Paris, mottok han frsteklasses gullmedalje for sitt arbeid. Samme r fullfrte han verket Le Mont-Blanc vu de Clergre, som pryder taket i det store rommet til restauranten Le Train Bleu, p oppdrag fra Marius Toudoire, arkitekten ved Gare de Lyon, p foresprsel fra Mr. Dervill, direktr for PLM. Han malte ogs "Maternit", n i San Francisco Museum (lerret avvist av Kinsthalle de Ble i 1913), "Invitation au festin" og "La Premire Communion", sistnevnte n i Metropolitan Museum of Art i New York. Han var til stede p Exposition Universelle i Paris og p Exposition des Peintres de Montagnes, ogs i Paris.
\r
Burnands mest kjente verk er Les disciples Pierre et Jean courant au spulcre le matin de la Rsurrection (Disiplene Peter og Johannes lper til graven p oppstandelsens morgen), opprettet i 1898 og n bevart p Muse d'Orsay i Paris.
\r
Arket limes p en cm papp. 29 x 50
Perfekt bevaringstilstand.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 397528999 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 16:17 |