Bildegalleri
(1/11)
Sjelden mulighet! Strøkne Bowers & Wilkins 801 D4. Sort pianolakk
Til salgs330 000 kr
Beskrivelse
Nydelige toppmodeller fra B&W`s nyeste 800-serie selges for kunde.
De er drøyt ett halvt år gamle, og kommer i original emballasje.
Veil koster de Kr 475000,- så her er det mulig å spare masse på nesten nye høyttalere.
Fantastiske musikkformidlere, som kun selges pga oppgradering.
Test:https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/bowers-wilkins-801-d4/
Info:
Et steg på veien valgte B&W diamant til membranmateriale på diskantelementene. Superstivt og lett, som skapt for jobben. Derav D i modellnavnene, og dagens D4-serie betyr rett og slett fjerde generasjon med slike diskantdomer.
Kabinettene som brukes i dagens D4-serie er en videreutvikling av forrige generasjon, D3, som da var en helt ny konstruksjon, selv om prinsippet var som før. D3 var på mange måter en revolusjon for B&W, for til denne ble det investert 100 millioner kroner i maskiner alene, for å klare å oppnå det de ønsket. Steget opp fra D2-serien var enorm, blant annet med mye bruk av robotikk i produksjonslinjen, for å perfeksjonere nøyaktigheten på høyttalerne.
Prinsippet med dråpeformete kabinetter til hvert individuelle høyttalerelement er likt som før, men det var først for D3 at B&W hadde de nødvendige verktøyene for å virkelig lage den formen de selv mener er den optimale. En nærmest perfekt dråpeform, sett ovenfra, hvor alle lydbølger ledes bort fra hverandre, og aldri får lov å kollidere. Et ledd i å skape den reneste lyden noensinne i en høyttaler.
Både høyttalerelementer og delefilter, og i det hele tatt hele konstruksjonen, har forbedret seg opp igjennom årene, hvor man har fått ny lærdom, bedre måleutstyr og nye maskinverktøy. Målet er alltid det samme: Hold forvrengningen nede!
801 D4 er den største og dyreste høyttaleren i den nye serien, men i stedet for å ligne på noen av 801-kreasjonene siden 1990-årene, har man nå i stedet tatt utgangspunkt i 800 D3 og forbedret den. Denne har to 10-tommere i stedet for en 15-tommer, og det er logisk med tanke på å forene best mulig faserespons, slagkraft og dypbass.
Matrix er navnet på B&Ws innerkabinetter. Skjelettet som det ytre er bygget på. I sin siste utgave har man brukt sammenflettede paneler for å styrke kabinettveggene i alle retninger, og dermed redusere resonanser. Panelene er forsterket med aluminium-avstivinger på viktige belastningspunkter. Produsenten mener helhjertet at Matrix-komposisjonen i 801 D4 er deres beste hittil.
Diamantdiskanten på toppen er en videreutvikling av den helt nye diskanten som kom med D3-serien. Den sitter i et eget, dråpeformet kammer, frest ut av en massiv blokk av aluminium. I motsetning til tidligere generasjoner, som ringte som en bjelle om man slo på kammerets metall, er det her så å si helt resonansdødt.
Mellomtonekabinettet på toppen av hovedkabinettet har også en nærmest perfekt dråpeform. B&W kaller den Turbine Head, for den drar også assosiasjoner til en jetmotor. Kabinettet er i ren aluminium, med meget effektiv demping og avstiving, og forhindrer turbulens og stående lydbølger både innvendig og utvendig.
I D4-utgaven har mellomtonekabinettet enda bedre frakobling fra basskabinettet enn tidligere, for enda renere lyd. Sammen med det resonanskansellerende Continuum-elementet, opphengt i en Biomimetic Suspension som reduserer uønskede lufttrykkforskjeller, lover Bowers & Wilkins “den mest realistiske mellomtonegjengivelsen noensinne”.
De heftige 10-tommers basselementene har membraner i en kompositt ”sandwich”-konstruksjon, med karbonfiber utenpå et stivt skummateriale. For å komme nærmest mulig en ren stempelbevegelse, med minimalt med oppbrytning langs opphenget idet membranen beveger seg ut og inn, er membranen tykkere på midten enn ute i kantene. Skjærer du et tverrsnitt av membranen og ser den fra profil, vil formen ligne den til en flyvinge. B&W kaller derfor bassmembranen Aerofoil. Denne kom først i 800 D3-serien, og har tidligere imponert oss med superren bassgjengivelse ved alle lydtrykk.
Til slutt er delefiltrene oppgradert siden sist, og i 801 D4 er de dessuten mer avanserte enn i den noe mer plasseringsvennlige 802 D4. I den største høyttaleren sitter Supreme-kondensatorer fra verdens mest berømte leverandør av delefilterkomponenter, nemlig Mundorf.
Høyttalerne er laget for å tåle ekstremt høy belastning, inntil 1000 watt i korte intervaller. Fordi dette fort kan skape høy varme i spolene, har B&W utstyrt høyttalerne med et bakstykke i solid aluminium, med utfreste kjøleribber som leder varmen ut fra de indre delene. Hvor enn avansert resten av kabinettkonstruksjonen er, så er bakstykket den dyreste enkeltbestanddelen på hele kabinettet.
Omtaler av lyd fra test i Lyd&Bilde:
"Her er det luft og varme fra både Mellotron, flygelhorn og klarinett, og til og med kantslaget på skarptromma har fullt av undertoner. Stemmen til Sofie Tollefsbøl er nærmest trolldomsaktig der den henger i lufta som et spøkelse. Det er så mange lag her, og ingen toner krangler med hverandre.
Dynamikken kunne man skrevet et eget kapittel om. Hvert eneste skifte i lydstyrke sanses, og hver gang en blåser omplasserer munnstykket mot leppene, er det så nærværende at gåsehuden melder seg.
Dypbassen her kjenner nesten ingen grenser. At den på papiret strekker seg ned til 15 Hz med god linearitet, virker ikke å være noen overdrivelse. For, makan, for en dypbass!"
De er drøyt ett halvt år gamle, og kommer i original emballasje.
Veil koster de Kr 475000,- så her er det mulig å spare masse på nesten nye høyttalere.
Fantastiske musikkformidlere, som kun selges pga oppgradering.
Test:https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/bowers-wilkins-801-d4/
Info:
Et steg på veien valgte B&W diamant til membranmateriale på diskantelementene. Superstivt og lett, som skapt for jobben. Derav D i modellnavnene, og dagens D4-serie betyr rett og slett fjerde generasjon med slike diskantdomer.
Kabinettene som brukes i dagens D4-serie er en videreutvikling av forrige generasjon, D3, som da var en helt ny konstruksjon, selv om prinsippet var som før. D3 var på mange måter en revolusjon for B&W, for til denne ble det investert 100 millioner kroner i maskiner alene, for å klare å oppnå det de ønsket. Steget opp fra D2-serien var enorm, blant annet med mye bruk av robotikk i produksjonslinjen, for å perfeksjonere nøyaktigheten på høyttalerne.
Prinsippet med dråpeformete kabinetter til hvert individuelle høyttalerelement er likt som før, men det var først for D3 at B&W hadde de nødvendige verktøyene for å virkelig lage den formen de selv mener er den optimale. En nærmest perfekt dråpeform, sett ovenfra, hvor alle lydbølger ledes bort fra hverandre, og aldri får lov å kollidere. Et ledd i å skape den reneste lyden noensinne i en høyttaler.
Både høyttalerelementer og delefilter, og i det hele tatt hele konstruksjonen, har forbedret seg opp igjennom årene, hvor man har fått ny lærdom, bedre måleutstyr og nye maskinverktøy. Målet er alltid det samme: Hold forvrengningen nede!
801 D4 er den største og dyreste høyttaleren i den nye serien, men i stedet for å ligne på noen av 801-kreasjonene siden 1990-årene, har man nå i stedet tatt utgangspunkt i 800 D3 og forbedret den. Denne har to 10-tommere i stedet for en 15-tommer, og det er logisk med tanke på å forene best mulig faserespons, slagkraft og dypbass.
Matrix er navnet på B&Ws innerkabinetter. Skjelettet som det ytre er bygget på. I sin siste utgave har man brukt sammenflettede paneler for å styrke kabinettveggene i alle retninger, og dermed redusere resonanser. Panelene er forsterket med aluminium-avstivinger på viktige belastningspunkter. Produsenten mener helhjertet at Matrix-komposisjonen i 801 D4 er deres beste hittil.
Diamantdiskanten på toppen er en videreutvikling av den helt nye diskanten som kom med D3-serien. Den sitter i et eget, dråpeformet kammer, frest ut av en massiv blokk av aluminium. I motsetning til tidligere generasjoner, som ringte som en bjelle om man slo på kammerets metall, er det her så å si helt resonansdødt.
Mellomtonekabinettet på toppen av hovedkabinettet har også en nærmest perfekt dråpeform. B&W kaller den Turbine Head, for den drar også assosiasjoner til en jetmotor. Kabinettet er i ren aluminium, med meget effektiv demping og avstiving, og forhindrer turbulens og stående lydbølger både innvendig og utvendig.
I D4-utgaven har mellomtonekabinettet enda bedre frakobling fra basskabinettet enn tidligere, for enda renere lyd. Sammen med det resonanskansellerende Continuum-elementet, opphengt i en Biomimetic Suspension som reduserer uønskede lufttrykkforskjeller, lover Bowers & Wilkins “den mest realistiske mellomtonegjengivelsen noensinne”.
De heftige 10-tommers basselementene har membraner i en kompositt ”sandwich”-konstruksjon, med karbonfiber utenpå et stivt skummateriale. For å komme nærmest mulig en ren stempelbevegelse, med minimalt med oppbrytning langs opphenget idet membranen beveger seg ut og inn, er membranen tykkere på midten enn ute i kantene. Skjærer du et tverrsnitt av membranen og ser den fra profil, vil formen ligne den til en flyvinge. B&W kaller derfor bassmembranen Aerofoil. Denne kom først i 800 D3-serien, og har tidligere imponert oss med superren bassgjengivelse ved alle lydtrykk.
Til slutt er delefiltrene oppgradert siden sist, og i 801 D4 er de dessuten mer avanserte enn i den noe mer plasseringsvennlige 802 D4. I den største høyttaleren sitter Supreme-kondensatorer fra verdens mest berømte leverandør av delefilterkomponenter, nemlig Mundorf.
Høyttalerne er laget for å tåle ekstremt høy belastning, inntil 1000 watt i korte intervaller. Fordi dette fort kan skape høy varme i spolene, har B&W utstyrt høyttalerne med et bakstykke i solid aluminium, med utfreste kjøleribber som leder varmen ut fra de indre delene. Hvor enn avansert resten av kabinettkonstruksjonen er, så er bakstykket den dyreste enkeltbestanddelen på hele kabinettet.
Omtaler av lyd fra test i Lyd&Bilde:
"Her er det luft og varme fra både Mellotron, flygelhorn og klarinett, og til og med kantslaget på skarptromma har fullt av undertoner. Stemmen til Sofie Tollefsbøl er nærmest trolldomsaktig der den henger i lufta som et spøkelse. Det er så mange lag her, og ingen toner krangler med hverandre.
Dynamikken kunne man skrevet et eget kapittel om. Hvert eneste skifte i lydstyrke sanses, og hver gang en blåser omplasserer munnstykket mot leppene, er det så nærværende at gåsehuden melder seg.
Dypbassen her kjenner nesten ingen grenser. At den på papiret strekker seg ned til 15 Hz med god linearitet, virker ikke å være noen overdrivelse. For, makan, for en dypbass!"
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Nøkkelinfo
- Merke
- Velg merke
Generell info
Vårt kundesenter har åpent mandag til fredag mellom klokken 09:00 og 16:00.
Butikken på Forus er åpent hverdager 10.00-17.00
( tirsdager 10-19 ) og lørdager 10.00-15.00
Alle henvendelser besvares normalt innen 24 timer.
Henvendelser som er mottatt i helgen vil bli besvart påfølgende mandag.
E-post: forus@soundgarden.no
Telefon: 47 97 90 45
Du kan også chatte med oss direkte i nettbutikken (09-17).
Butikken på Forus er åpent hverdager 10.00-17.00
( tirsdager 10-19 ) og lørdager 10.00-15.00
Alle henvendelser besvares normalt innen 24 timer.
Henvendelser som er mottatt i helgen vil bli besvart påfølgende mandag.
E-post: forus@soundgarden.no
Telefon: 47 97 90 45
Du kan også chatte med oss direkte i nettbutikken (09-17).
Beliggenhet
Soundgarden HIFI AS
FINN-kode | 397663944 |
---|---|
Sist endret | 13.3.2025 kl. 13:59 |