
Planforvalter
Statens vegvesen
- Frist 21.4.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med på å skape bærekraftige og gode areal- og transportløsninger i Vestfold og Telemark?
Som planforvalter hos oss vil du få mulighet til å bidra i både samfunnsutvikling og faglig utvikling innen planfaget.
Du vil få en sentral rolle i å ivareta seksjonens ansvar for uttalelser til arealplaner og oppfølging av utbyggingssaker, samt etatens faglige utvikling av arbeid med arealplaner. Dette innebærer både individuell saksbehandling, dialog med eksterne aktører og deltakelse i eksterne fora så vel som samarbeid på tvers i Statens vegvesen. Du vil bli del av sterkt fagmiljø med godt arbeidsmiljø og 14 trivelige kolleger.
Arbeidssted er Skien. Tønsberg, Notodden eller Arendal kan vurderes i særskilte tilfeller.
Seksjonen har ansvar for forvaltning etter veglov, plan- og bygningslov og vegtrafikklov, og har et særlig ansvar for et nasjonalt prosessteam for uttalelser til arealplaner. Vi er 14 engasjerte og dyktige medarbeidere i seksjonen, som dekker hele forvaltningsområdet innen plan- og vegforvaltning, arbeidsvarsling, skilt- og vegoppmerking, trafikklyssignal, arrangement, reklame langs veg, sykkelritt og trafikksikkerhet.
Arbeidsoppgaver
Du vil få varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver hos oss med saksbehandling av innsendte planer fra eksterne etter plan- og bygningsloven, søknadsbehandling etter vegloven og gjennom deltakelse i planprosesser med interne og eksterne aktører i tilknytning til transport- og byutvikling i Telemark og Vestfold.
Du vil være en viktig rådgiver for andre medarbeidere/seksjoner og ledelse ved behov, bidra i planprosesser/ gi uttalelser til plansaker i andre kommuner ved behov, delta i faglig bredt samarbeid med andre enheter i Vegvesenets organisasjon i tilknytning til planprosesser. Det må regnes med noe reise i stillingen.
Kompetansekrav
Du må ha:
- minimum treårig utdanning fra universitet eller høgskole innen samfunnsplanlegging, arealplanlegging eller annen utdanning med hovedvekt på arealplanlegging. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er ønskelig at du har:
- høyere utdannelse fra universitet eller høyskole på mastergradsnivå innen relevante fagområder
- erfaring og kunnskap om veglova og vegtrafikkloven
- forståelse for hva vegeierrollen og sektoransvaret innebærer
- erfaring som saksbehandler / rådgiver
- erfaring og kunnskap om offentlig forvaltning særlig knyttet til plan- og bygningsloven
- grunnleggende kjennskap til Telemark, Vestfold og Agders lokale forhold og utfordringer
- førerkort kl. B
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi ser etter deg som:
- er selvstendig, har god vurderingsevne og tar initiativ
- har god rolle- og systemforståelse
- har gode samarbeidsevner
- evner å lede arbeidsprosesser og sikrer tverrfaglighet
- evner å jobbe fokusert og strukturert også når oppgavene er svært kompliserte
- bidrar til et godt arbeidsmiljø sammen med dine kolleger
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt seksjonsleder Mari Kristine Kallåk tlf. 92 63 27 78 for en uforpliktende og hyggelig samtale.
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Gjerpensgate 10, 3716 Skien
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arealplanlegger, Rådgivning, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
arealplanlegging, offentlig forvaltning, rådgiver, saksbehandling, plan- og bygningsloven
(1/3)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 397823560
- Sist endret