Bildegalleri
(1/1)
Alessandro Morani (1859–1941) - Vista di campagna
Til salgs5 805 kr
Beskrivelse
Vakkert maleri p frste lerret montert p original ramme, verk signert av Alessandro Morani (Roma, 14. august 1859 Roma, 26. mars 1941).
God bevaringstilstand, maleriet har en vakker patina og craquelure, begge spredt over hele overflaten. Verket representerer en utsikt over landskapet, sannsynligvis rundt Roma, siden han i lpet av sitt kunstneriske liv sluttet seg til gruppen av malere kjent som XXV av det romerske landskapet og malte utsikt over lokaliteten Anticoli Corrado. Maleriet har en god billedstrek og sans for perspektiv p impresjonistisk mte, alt harmonisk avbildet.
nederst til hyre kan du se signaturen A. Morani 1925.
Snn av en kunstner - faren hans var maler - Alessandro Morani meldte seg p kurs ved Kunstakademiet i Roma, men uten delta p timene regelmessig. P Caff Greco, et mtested for forfattere og kunstnere, mtte han sine malervenner, inkludert Enrico Coleman, Onorato Carlandi og Giuseppe Raggio. I 1883 sendte han verket Spes ultima vale til nasjonalutstillingen i Roma. Han elsket male landskap og i 1886, med oljemaleriet Fine di autunno, deltok han i den frste utstillingen til foreningen In arte libertas, en bevegelse fdt p initiativ av Nino Costa og som Morani var sekretr for.
Han mtte Gabriele D'Annunzio og skapte to illustrasjoner til editio picta av diktsamlingen "Isaotta Guttadauro", utgitt i 1886, som regnes som den frste italienske kunstboken som ble trykt.
Fra 1882 til 1902 underviste han ved Museo Artistico Industriale i Roma og sammen med sin elev Adolfo De Carolis dekorerte han Villino Morani, Villa Blanc og Palazzo Vidoni. Han spredte de innovative ideene til den engelske kunstneren William Morris og Charles Blanc, og pvirket opplringen av artister som Marcello Piacentini og Duilio Cambellotti. Av Villa Blanc studerte Morani den generelle utformingen av dekorasjonen, med hjelp av arkeologen og arkitekten Giacomo Boni som, pvirket av Morris' innovasjoner, brukte "gjenoppdagede" materialer, som mosaikk, farget glass og keramikk. I 1893 samarbeidet Morani i opprettelsen av magasinet "L'Italia artistica industriale", og designet noen av omslagene og plakaten.
I 1897 giftet Alessandro Morani seg med Elisabetta Helbig som introduserte ham for Villa Lante Club. Hans kone skrev senere en bok med memoarer, utgitt i Tyskland.[1] Morani, i harmoni med d'Annunzios poetiske verden, skapte illustrasjonene til versene til "Diana inerme" og for romantikken som pner "Intermezzo melico". I 1895, for "The Virgins of the Rocks" (bok III, "Massimilla") laget han illustrasjonen, publisert i det litterre magasinet "Il Convito". Han designet sett for d'Annunzios skuespill "La Gioconda", "La Gloria" og "La citt morta", som han ogs rekonstruerte gamle gullsmedarbeider og mbler fra den mykenske tidsalderen for.
God bevaringstilstand, maleriet har en vakker patina og craquelure, begge spredt over hele overflaten. Verket representerer en utsikt over landskapet, sannsynligvis rundt Roma, siden han i lpet av sitt kunstneriske liv sluttet seg til gruppen av malere kjent som XXV av det romerske landskapet og malte utsikt over lokaliteten Anticoli Corrado. Maleriet har en god billedstrek og sans for perspektiv p impresjonistisk mte, alt harmonisk avbildet.
nederst til hyre kan du se signaturen A. Morani 1925.
Snn av en kunstner - faren hans var maler - Alessandro Morani meldte seg p kurs ved Kunstakademiet i Roma, men uten delta p timene regelmessig. P Caff Greco, et mtested for forfattere og kunstnere, mtte han sine malervenner, inkludert Enrico Coleman, Onorato Carlandi og Giuseppe Raggio. I 1883 sendte han verket Spes ultima vale til nasjonalutstillingen i Roma. Han elsket male landskap og i 1886, med oljemaleriet Fine di autunno, deltok han i den frste utstillingen til foreningen In arte libertas, en bevegelse fdt p initiativ av Nino Costa og som Morani var sekretr for.
Han mtte Gabriele D'Annunzio og skapte to illustrasjoner til editio picta av diktsamlingen "Isaotta Guttadauro", utgitt i 1886, som regnes som den frste italienske kunstboken som ble trykt.
Fra 1882 til 1902 underviste han ved Museo Artistico Industriale i Roma og sammen med sin elev Adolfo De Carolis dekorerte han Villino Morani, Villa Blanc og Palazzo Vidoni. Han spredte de innovative ideene til den engelske kunstneren William Morris og Charles Blanc, og pvirket opplringen av artister som Marcello Piacentini og Duilio Cambellotti. Av Villa Blanc studerte Morani den generelle utformingen av dekorasjonen, med hjelp av arkeologen og arkitekten Giacomo Boni som, pvirket av Morris' innovasjoner, brukte "gjenoppdagede" materialer, som mosaikk, farget glass og keramikk. I 1893 samarbeidet Morani i opprettelsen av magasinet "L'Italia artistica industriale", og designet noen av omslagene og plakaten.
I 1897 giftet Alessandro Morani seg med Elisabetta Helbig som introduserte ham for Villa Lante Club. Hans kone skrev senere en bok med memoarer, utgitt i Tyskland.[1] Morani, i harmoni med d'Annunzios poetiske verden, skapte illustrasjonene til versene til "Diana inerme" og for romantikken som pner "Intermezzo melico". I 1895, for "The Virgins of the Rocks" (bok III, "Massimilla") laget han illustrasjonen, publisert i det litterre magasinet "Il Convito". Han designet sett for d'Annunzios skuespill "La Gioconda", "La Gloria" og "La citt morta", som han ogs rekonstruerte gamle gullsmedarbeider og mbler fra den mykenske tidsalderen for.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 397835439 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 21:48 |