Bildegalleri
(1/1)
Antonio Mancini (1852-1930), Attributed to - Ritratto di giovane fanciulla
Til salgs17 415 kr
Beskrivelse
Anthony Mancini. (Roma 1852 - Roma 1930) att. til
Portrett av en ung jente
Olje p panel i tidsriktig ramme
Maleri signert p forsiden
Forfatter til stede i forskjellige italienske og utenlandske museer
Periode: 1890-1900
Antonio Mancini ble fdt i Roma i 1852.
Etter ha flyttet til Napoli, etter ha jobbet siden han var veldig ung som dekoratr, meldte han seg inn p akademiet, etter kursene til Morelli, Postiglione og Maldarelli.
Hans kunstneriske talent er allerede tydelig i de akademiske verkene fra disse rene (Head of a Child, 1867, Napoli, Capodimonte Museum; The Prevetariello, 1870, Napoli, San Martino Museum).
Etter eksemplet til billedhuggeren Lista og maleren Gemito, beveget han seg bort fra akademiske temaer for gjengi scener av napolitansk populrliv animert av scugnizzi.
Med Last Sleep og Boy Going to School, begge fra 1872, presentert p Paris-salongen, ptvinget han seg internasjonal oppmerksomhet.
Han klarte dermed g inn i stallen til kunsthandleren Goupil, og sikret seg to viktige lnetakere: den nederlandske maleren H. W. Mesdag og den belgiske musikeren Albert Cahen.
Takket vre sistnevnte beskte han Venezia (Etter duellen, 1872, Torino, Gallery of Modern Art) og deretter Milano, hvor han stilte ut to sm verk.
Hans tallrike opphold i Paris, mellom 1875 og 1878 (Le petit colier, 1876, Paris, Muse dOrsay), gjorde at han kunne komme i kontakt ikke bare med de Nittis og Boldini, men ogs med urfolkskunstnere, som Meissonier og Grme.
Etter ikke ha oppndd suksessen han hadde hpet p, returnerte han til Napoli i 1878.
Her tvang stadig hyppigere nervse sammenbrudd ham til bli innlagt p mentalsykehus i flere mneder.
Selv i denne perioden sluttet han ikke male, og foretrakk portretter (Portrett av doktor Buonomo, Portrett av doktor Cera).
Utskrevet og konomisk stttet av baron Carlo Chiarand, flyttet han til Roma, og fant en ny beundrer og beskytter i Marquis Giorgio Capranica del Grillo.
Her stilte han fra 1884 ut p utstillingene til amatrer og kultister (For en ny kjeller, Masquerade and Portrait, 1886) og fra 1895 p Veneziabiennalen.
Han flyttet til London i 1901 og 1907, og utfrte en serie portretter bestilt av velstende lokale familier.
I denne forbindelse minner vi om Portrettet av Phyllis Williamson, Portrett av Elizabeth og Charles Williamson og Portrettet av ambassadr Thomas Lawson.
Etter ha returnert til Roma i 1908, begynte Antonio Mancini jobbe for den tyske kjpmannen Otto Messinger (Portrett av Otto Messinger, 1909, Galleria Nazionale d'Arte Moderna), og utfrte nesten utelukkende figurer i kostyme fra det attende rhundre.
I 1911 presenterte han tte verk malt for Messinger p den internasjonale utstillingen, og oppndde stor suksess og vakte oppmerksomheten til Fernand du Chne de Vre Ricci.
Det var denne franske industrimannen Mancini ville ha fastsatt en eksklusiv kontrakt med, fornyet rlig frem til 1918.
I 1920 dedikerte den XXII Veneziabiennalen en separatutstilling til ham, som viste hans siste verk.
Antonio Mancini dde i Roma i 1930.
Kommer fra en viktig privat samling og tidligere et kunstgalleri
Ml: 53 x 41 cm
Bord: 45 x 33 cm
Sjeldent arbeid ideelt for en prestisjefylt samling - maleriet er av meget hy kvalitet og har en stor scenisk innvirkning. Den har signaturen nederst til hyre, det er ingen ytterligere sertifiseringer eller dokumentasjon eller attester angende dens autentisitet, som den presenteres som tilskrevet, i samsvar med gjeldende regelverk.
* Rammen er festet som en snill gave, den er et tilleggselement til kunstverket som vi setter inn som en hflighet. Derfor aksepteres ingen reklamasjoner angende transportskader (selv om de er svrt sjeldne) som kan oppst p rammen alene. Vre arbeider reiser i total sikkerhet med beskyttende og profesjonell emballasje og forsikrede forsendelser
Portrett av en ung jente
Olje p panel i tidsriktig ramme
Maleri signert p forsiden
Forfatter til stede i forskjellige italienske og utenlandske museer
Periode: 1890-1900
Antonio Mancini ble fdt i Roma i 1852.
Etter ha flyttet til Napoli, etter ha jobbet siden han var veldig ung som dekoratr, meldte han seg inn p akademiet, etter kursene til Morelli, Postiglione og Maldarelli.
Hans kunstneriske talent er allerede tydelig i de akademiske verkene fra disse rene (Head of a Child, 1867, Napoli, Capodimonte Museum; The Prevetariello, 1870, Napoli, San Martino Museum).
Etter eksemplet til billedhuggeren Lista og maleren Gemito, beveget han seg bort fra akademiske temaer for gjengi scener av napolitansk populrliv animert av scugnizzi.
Med Last Sleep og Boy Going to School, begge fra 1872, presentert p Paris-salongen, ptvinget han seg internasjonal oppmerksomhet.
Han klarte dermed g inn i stallen til kunsthandleren Goupil, og sikret seg to viktige lnetakere: den nederlandske maleren H. W. Mesdag og den belgiske musikeren Albert Cahen.
Takket vre sistnevnte beskte han Venezia (Etter duellen, 1872, Torino, Gallery of Modern Art) og deretter Milano, hvor han stilte ut to sm verk.
Hans tallrike opphold i Paris, mellom 1875 og 1878 (Le petit colier, 1876, Paris, Muse dOrsay), gjorde at han kunne komme i kontakt ikke bare med de Nittis og Boldini, men ogs med urfolkskunstnere, som Meissonier og Grme.
Etter ikke ha oppndd suksessen han hadde hpet p, returnerte han til Napoli i 1878.
Her tvang stadig hyppigere nervse sammenbrudd ham til bli innlagt p mentalsykehus i flere mneder.
Selv i denne perioden sluttet han ikke male, og foretrakk portretter (Portrett av doktor Buonomo, Portrett av doktor Cera).
Utskrevet og konomisk stttet av baron Carlo Chiarand, flyttet han til Roma, og fant en ny beundrer og beskytter i Marquis Giorgio Capranica del Grillo.
Her stilte han fra 1884 ut p utstillingene til amatrer og kultister (For en ny kjeller, Masquerade and Portrait, 1886) og fra 1895 p Veneziabiennalen.
Han flyttet til London i 1901 og 1907, og utfrte en serie portretter bestilt av velstende lokale familier.
I denne forbindelse minner vi om Portrettet av Phyllis Williamson, Portrett av Elizabeth og Charles Williamson og Portrettet av ambassadr Thomas Lawson.
Etter ha returnert til Roma i 1908, begynte Antonio Mancini jobbe for den tyske kjpmannen Otto Messinger (Portrett av Otto Messinger, 1909, Galleria Nazionale d'Arte Moderna), og utfrte nesten utelukkende figurer i kostyme fra det attende rhundre.
I 1911 presenterte han tte verk malt for Messinger p den internasjonale utstillingen, og oppndde stor suksess og vakte oppmerksomheten til Fernand du Chne de Vre Ricci.
Det var denne franske industrimannen Mancini ville ha fastsatt en eksklusiv kontrakt med, fornyet rlig frem til 1918.
I 1920 dedikerte den XXII Veneziabiennalen en separatutstilling til ham, som viste hans siste verk.
Antonio Mancini dde i Roma i 1930.
Kommer fra en viktig privat samling og tidligere et kunstgalleri
Ml: 53 x 41 cm
Bord: 45 x 33 cm
Sjeldent arbeid ideelt for en prestisjefylt samling - maleriet er av meget hy kvalitet og har en stor scenisk innvirkning. Den har signaturen nederst til hyre, det er ingen ytterligere sertifiseringer eller dokumentasjon eller attester angende dens autentisitet, som den presenteres som tilskrevet, i samsvar med gjeldende regelverk.
* Rammen er festet som en snill gave, den er et tilleggselement til kunstverket som vi setter inn som en hflighet. Derfor aksepteres ingen reklamasjoner angende transportskader (selv om de er svrt sjeldne) som kan oppst p rammen alene. Vre arbeider reiser i total sikkerhet med beskyttende og profesjonell emballasje og forsikrede forsendelser
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 397835667 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 21:50 |