Bildegalleri
(1/1)
Constantin Emile Meunier (1831-1905) - Le Débardeur
Til salgs5 224 kr
Beskrivelse
Bronse, posthum stpt, som representerer "The Longshoreman of the Port of Antwerpen", etter
Constantin Emile MEUNIER (1831-1905)
Constantin MEUNIER
Constantin Meunier, fdt i Etterbeek (Belgia) 12. april 1831 og dde i Ixelles (Belgia) 4. april 1905, er en belgisk realistisk maler og billedhugger, kjent for sin visjon om arbeidsverdenen.
Han er far til maleren og gravren Charles Meunier (18641894), broren til gravren og designeren Jean-Baptiste Meunier (18211900), samt onkelen til plakatkunstneren Henri Meunier (18731922) . Han er svogeren til Auguste Danse, gravr.
Biografi
Familie
Constantin mile Meunier, fdt i Etterbeek 12. april 1831, er den andre snnen og den femte av de seks barna til Simon Louis Meunier (1789-1835), skatteoppkrever, og Marie Catherine - kjent som Charlotte - Tilmont (1789-1868) . Da Konstantin bare var fire r gammel, tok faren hans sitt liv. Enken hans, uten ressurser, slo seg ned med familien i Petit Sablon, hvor hun i en bygning hun eide pnet en motebutikk og leide ut rom til kunstnere, inkludert maleren Thodore Fourmois og spesielt den italienske gravren Luigi Calamatta som gir rd til Constantin kunstnerisk, tiltrukket seg ved tegne 1.
I 1862 giftet Constantin Meunier seg med Locadie Gorneaux, en pianist fra Perpignan (1832-1906). Paret fikk fem barn, hvorav den eldste Paul, fdt i 1863, dde kort tid etter fdselen. Da ble Charles (1864-1894), maler, Charlotte (1866-1942), Georges (1868-1894) og Jeanne (1871-1929) fdt.
Opplring
Etter ha gtt inn i atheneum, viste det seg at Constantin Meunier foretrakk kunsten fremfor generelle studier. Han tok tidlig tegnetimer undervist av broren Jean-Baptiste Meunier, ti r eldre enn han. I september 1845 begynte han, i likhet med broren Jean-Baptiste som hadde tatt graveringskurs der, studiene ved Royal Academy of Fine Arts i Brussel, hvor han fra 1848 tok kurs av den nyklassisistiske billedhuggeren Louis Jehotte2. Han stilte for frste gang ut p Brussel-salongen i 1851 en gipsskisse med tittelen La Garlande3. Fra 1852 beskte han ogs det private verkstedet til Charles-Auguste Fraikin.
I det siste studieret oppdaget han maleriet og ble student av Franois-Joseph Navez2. I tillegg beskte han ofte det gratis verkstedet Saint-Luc, hvor han mtte en rekke unge kunstnere som avviste den hyt utviklede akademiske utdanningen og dens regimentering og skte en uavhengig kunstnerisk vei, som Charles de Groux, pioner innen maleri realistisk, med som Constant Meunier blir venner4. I 1854, etter ni r ved akademiet, forlot Constant Meunier institusjonen og fortsatte sin karriere ved investere, etter rd fra Charles de Groux, i maleri5.
Karriere
Mellom religist maleri, sjangerscener og portretter
P Brussel-salongen i 1857 stilte Constantin Meunier ut The Sisters of Charity6. I 1859, under et opphold i et trappistkloster i Westmalle, fikk han fordel av oppdrag for arbeider som gjorde at han kunne tjene til livets opphold4. Han var derfor frst maler av historiske og religise scener, som Hall of the Saint-Roch Hospital (1857), eller Funeral of a Trappist som han stilte ut p Brussel Salon i 1860, og hvor hans munkeskikkelser er bedmt til har en god karakter, malt med flelse, men med en noe tung tone7. P Brussel-salongen i 1863, i samarbeid med Alfred Verwe, presenterte han trappistarbeidere8.
I 1868 sluttet Constantin Meunier seg fra stiftelsen til Free Society of Fine Arts skapt av kunstnere som reaksjon p akademiskisme og gunstig for realistisk fremgang innen maleri4. I 1869 ble han medlem av International Society of Etchers grunnlagt i Brussel av Flicien Rops. Etter Charles de Groux' dd i 1870, viet Constantin Meunier seg igjen til historiemaleri, portretter og til og med noen sjangerscener9.
Maleri og skulptur av den industrielle verden
La Coule Ougre (rundt 1885-1890), Lige, Museum of Fine Arts.
Constantin Meunier er dypt preget av to besk i belgiske industriregioner. I 1878, i Herstal i Lige-kullbassenget, deretter i 1880, sammen med sin venn forfatteren Camille Lemonnier, i Borinage, et gruvebasseng i Hainaut-provinsen.
Constantin Meunier uttrykker sine flelser:
S frte tilfeldighetene meg til det svarte landet, industrilandet. Jeg blir sltt av denne tragiske og voldsomme skjnnheten. Jeg fler i meg en penbaring av et livsverk som skal skapes. En enorm medlidenhet griper meg.
.
I en tid da Belgia ble dyptgende forvandlet av stlindustrialisering og fremveksten av fagforeninger, politiske og arbeidersamarbeidsorganisasjoner, forskte Constantin Meunier representere arbeidsverdenen. Camille Lemonnier ba ham, s vel som andre kunstnere, som Xavier Mellery eller Fernand Khnopff, om illustrere et verk med tittelen La Belgique utgitt i 1888, der Constantin Meunier publiserte ti tegninger. som representerer regionene han kjenner: Plattform for en kullgruve, landsbyhjrnet i Borain, et kvinneverksted ved Val-Saint-Lambert glassverk, stlstping ved Cockerill-etablissementene i Seraing, eller til og med interiret i Notre-Dame de Pamele11-kirken.
Constantin Meunier blir en av mesterne innen realistisk og sosial kunst. Det er med p gi arbeideren et ansikt og deltar i beskrivelsen av de nye virkelighetene generert av industriell vekst. Han tolker det gjennom sitt mrke og dramatiske maleri, deretter - fra midten av 1880-tallet - sine bronser med kantete trekk.
Det var da han kom tilbake fra et seks mneder langt opphold i Spania, fra oktober 1882 til april 1883 i selskap med snnen Charles, Tho van Rysselberghe og Daro de Regoyos12, at skulpturen inntok en stadig strre plass i kunstverket hans. Sendt til Sevilla av den belgiske regjeringen for lage en kopi av en Descent from the Cross av Pedro de Campaa (15031580), tok han ogs tilbake noen mer personlige malerier, inkludert Tobakksfabrikken i Sevilla (kongelige museer for kunst i Belgia) . Men paradoksalt nok ser det ut til at solbrent Andalusia har bekreftet ham mer enn noe annet i hans dype nske om vie sin kunst til arbeiderklassens arbeid og dets innflytelse p materien noe skulpturen uttrykker perfekt.
Bekreftelse
Et brev fra Vincent van Gogh til broren Tho skrevet i 1889 i Saint-Rmy-de-Provence snakker om ham p en ekstremt smigrende mte: Kjre Tho, I alle hans verk er Meunier meg langt overlegen. I Brussel s jeg maleriene hans p en utstilling. Faktisk er han den eneste av alle de belgiske artistene som har hatt en sterk innvirkning p meg. Han malte metallarbeiderne i Borinage og deres prosesjon p vei til gruven eller fabrikkene. Arbeidene hans utmerker seg tydelig, bde etter farge og behandling. Han malte alle disse tingene som jeg alltid har drmt om kunne oppn13.
For Constantin Meunier var 1894 et prvende r: han mistet suksessivt sine to snner. I begynnelsen av ret dde Georges, en midtskipsmann ombord p en engelsk dampbt, av gul feber i havnen i Rio de Janeiro i en alder av 25. Den 20. mars dde Charles, maler og etser, i Louvain som et resultat av lungebetennelse, etter ha satt seg frivillig i vannet for redde farens tegninger som ble fanget i en flomN 1.
I 1899 ble han valgt til medlem av Class of Fine Arts ved Royal Academy of Sciences, Letters and Fine Arts of Belgium. Han er ogs et tilsvarende medlem av Institut de France og akademiene i Berlin, Dresden, Mnchen, Sverige og Norge14.
I lpet av de siste rene av sitt liv utfrte han skulpturene beregnet p Monument to Work. Prosjekt som frst vil bli reist i Laeken etter hans dd.
Auguste Rodin sa om ham: Constantin Meunier er en beundringsverdig mann. Han har Millets storhet. Han er en av rhundrets strste kunstnere15. Meunier er ogs medlem av International Society of Sculptors, Painters and Gravers som Rodin leder16.
En samling av verkene hans oppbevares i Ixelles p Constantin-Meunier-museet som ligger i kunstnerens atelier. Bronsene hans pryder torg og parker i Belgia og Europa.
Han er frimurer og er medlem av logen Les Amis philanthropes du Grand Orient de Belgique.
Constantin Meunier dde i sitt hjem, rue de l'Abbaye nr. 59 i Ixelles 4. april 1905, 74 r gammel. Tre dager senere, etter en religis seremoni ved Sainte-Croix-kirken i Ixelles, ble han hytidelig gravlagt p Ixelles-kirkegrden i nrvr av en rekke personligheter fra de kunstneriske sfrene.
Verket er signert bak ved foten av tanktoppen
har noen flekker, se bilder
Ml: total hyde 47 cm bredde 20 cm. x 20 cm
Auksjonsresultater for Constantin Emile MEUNIER i Sculpture-Volume:
tank topp
Tank Top
Bronse
48 cm
Estimat: 500 - 700
Hammerslag: 1.100
14.05.2023
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 110)
tank topp
Tank Top
Bronse
49,5 cm
Estimat: 2720 - 3627
Hammerslag: 1.861
15.10.1998
Christie's
+ info (lot nr. 156)
tank topp
Tank topp.
Bronse
48 cm
Estimat: 700 - 900
Hammerslag: 1.100
22.01.2013
Horta
+ informasjon (lot nr. 456)
tank topp
Tank topp.
Bronse
49 cm
Estimat: 800 - 1000
Hammerslag: 800
07.12.2010
Horta
+ informasjon (lot nr. 498)
Constantin Emile MEUNIER (1831-1905)
Constantin MEUNIER
Constantin Meunier, fdt i Etterbeek (Belgia) 12. april 1831 og dde i Ixelles (Belgia) 4. april 1905, er en belgisk realistisk maler og billedhugger, kjent for sin visjon om arbeidsverdenen.
Han er far til maleren og gravren Charles Meunier (18641894), broren til gravren og designeren Jean-Baptiste Meunier (18211900), samt onkelen til plakatkunstneren Henri Meunier (18731922) . Han er svogeren til Auguste Danse, gravr.
Biografi
Familie
Constantin mile Meunier, fdt i Etterbeek 12. april 1831, er den andre snnen og den femte av de seks barna til Simon Louis Meunier (1789-1835), skatteoppkrever, og Marie Catherine - kjent som Charlotte - Tilmont (1789-1868) . Da Konstantin bare var fire r gammel, tok faren hans sitt liv. Enken hans, uten ressurser, slo seg ned med familien i Petit Sablon, hvor hun i en bygning hun eide pnet en motebutikk og leide ut rom til kunstnere, inkludert maleren Thodore Fourmois og spesielt den italienske gravren Luigi Calamatta som gir rd til Constantin kunstnerisk, tiltrukket seg ved tegne 1.
I 1862 giftet Constantin Meunier seg med Locadie Gorneaux, en pianist fra Perpignan (1832-1906). Paret fikk fem barn, hvorav den eldste Paul, fdt i 1863, dde kort tid etter fdselen. Da ble Charles (1864-1894), maler, Charlotte (1866-1942), Georges (1868-1894) og Jeanne (1871-1929) fdt.
Opplring
Etter ha gtt inn i atheneum, viste det seg at Constantin Meunier foretrakk kunsten fremfor generelle studier. Han tok tidlig tegnetimer undervist av broren Jean-Baptiste Meunier, ti r eldre enn han. I september 1845 begynte han, i likhet med broren Jean-Baptiste som hadde tatt graveringskurs der, studiene ved Royal Academy of Fine Arts i Brussel, hvor han fra 1848 tok kurs av den nyklassisistiske billedhuggeren Louis Jehotte2. Han stilte for frste gang ut p Brussel-salongen i 1851 en gipsskisse med tittelen La Garlande3. Fra 1852 beskte han ogs det private verkstedet til Charles-Auguste Fraikin.
I det siste studieret oppdaget han maleriet og ble student av Franois-Joseph Navez2. I tillegg beskte han ofte det gratis verkstedet Saint-Luc, hvor han mtte en rekke unge kunstnere som avviste den hyt utviklede akademiske utdanningen og dens regimentering og skte en uavhengig kunstnerisk vei, som Charles de Groux, pioner innen maleri realistisk, med som Constant Meunier blir venner4. I 1854, etter ni r ved akademiet, forlot Constant Meunier institusjonen og fortsatte sin karriere ved investere, etter rd fra Charles de Groux, i maleri5.
Karriere
Mellom religist maleri, sjangerscener og portretter
P Brussel-salongen i 1857 stilte Constantin Meunier ut The Sisters of Charity6. I 1859, under et opphold i et trappistkloster i Westmalle, fikk han fordel av oppdrag for arbeider som gjorde at han kunne tjene til livets opphold4. Han var derfor frst maler av historiske og religise scener, som Hall of the Saint-Roch Hospital (1857), eller Funeral of a Trappist som han stilte ut p Brussel Salon i 1860, og hvor hans munkeskikkelser er bedmt til har en god karakter, malt med flelse, men med en noe tung tone7. P Brussel-salongen i 1863, i samarbeid med Alfred Verwe, presenterte han trappistarbeidere8.
I 1868 sluttet Constantin Meunier seg fra stiftelsen til Free Society of Fine Arts skapt av kunstnere som reaksjon p akademiskisme og gunstig for realistisk fremgang innen maleri4. I 1869 ble han medlem av International Society of Etchers grunnlagt i Brussel av Flicien Rops. Etter Charles de Groux' dd i 1870, viet Constantin Meunier seg igjen til historiemaleri, portretter og til og med noen sjangerscener9.
Maleri og skulptur av den industrielle verden
La Coule Ougre (rundt 1885-1890), Lige, Museum of Fine Arts.
Constantin Meunier er dypt preget av to besk i belgiske industriregioner. I 1878, i Herstal i Lige-kullbassenget, deretter i 1880, sammen med sin venn forfatteren Camille Lemonnier, i Borinage, et gruvebasseng i Hainaut-provinsen.
Constantin Meunier uttrykker sine flelser:
S frte tilfeldighetene meg til det svarte landet, industrilandet. Jeg blir sltt av denne tragiske og voldsomme skjnnheten. Jeg fler i meg en penbaring av et livsverk som skal skapes. En enorm medlidenhet griper meg.
.
I en tid da Belgia ble dyptgende forvandlet av stlindustrialisering og fremveksten av fagforeninger, politiske og arbeidersamarbeidsorganisasjoner, forskte Constantin Meunier representere arbeidsverdenen. Camille Lemonnier ba ham, s vel som andre kunstnere, som Xavier Mellery eller Fernand Khnopff, om illustrere et verk med tittelen La Belgique utgitt i 1888, der Constantin Meunier publiserte ti tegninger. som representerer regionene han kjenner: Plattform for en kullgruve, landsbyhjrnet i Borain, et kvinneverksted ved Val-Saint-Lambert glassverk, stlstping ved Cockerill-etablissementene i Seraing, eller til og med interiret i Notre-Dame de Pamele11-kirken.
Constantin Meunier blir en av mesterne innen realistisk og sosial kunst. Det er med p gi arbeideren et ansikt og deltar i beskrivelsen av de nye virkelighetene generert av industriell vekst. Han tolker det gjennom sitt mrke og dramatiske maleri, deretter - fra midten av 1880-tallet - sine bronser med kantete trekk.
Det var da han kom tilbake fra et seks mneder langt opphold i Spania, fra oktober 1882 til april 1883 i selskap med snnen Charles, Tho van Rysselberghe og Daro de Regoyos12, at skulpturen inntok en stadig strre plass i kunstverket hans. Sendt til Sevilla av den belgiske regjeringen for lage en kopi av en Descent from the Cross av Pedro de Campaa (15031580), tok han ogs tilbake noen mer personlige malerier, inkludert Tobakksfabrikken i Sevilla (kongelige museer for kunst i Belgia) . Men paradoksalt nok ser det ut til at solbrent Andalusia har bekreftet ham mer enn noe annet i hans dype nske om vie sin kunst til arbeiderklassens arbeid og dets innflytelse p materien noe skulpturen uttrykker perfekt.
Bekreftelse
Et brev fra Vincent van Gogh til broren Tho skrevet i 1889 i Saint-Rmy-de-Provence snakker om ham p en ekstremt smigrende mte: Kjre Tho, I alle hans verk er Meunier meg langt overlegen. I Brussel s jeg maleriene hans p en utstilling. Faktisk er han den eneste av alle de belgiske artistene som har hatt en sterk innvirkning p meg. Han malte metallarbeiderne i Borinage og deres prosesjon p vei til gruven eller fabrikkene. Arbeidene hans utmerker seg tydelig, bde etter farge og behandling. Han malte alle disse tingene som jeg alltid har drmt om kunne oppn13.
For Constantin Meunier var 1894 et prvende r: han mistet suksessivt sine to snner. I begynnelsen av ret dde Georges, en midtskipsmann ombord p en engelsk dampbt, av gul feber i havnen i Rio de Janeiro i en alder av 25. Den 20. mars dde Charles, maler og etser, i Louvain som et resultat av lungebetennelse, etter ha satt seg frivillig i vannet for redde farens tegninger som ble fanget i en flomN 1.
I 1899 ble han valgt til medlem av Class of Fine Arts ved Royal Academy of Sciences, Letters and Fine Arts of Belgium. Han er ogs et tilsvarende medlem av Institut de France og akademiene i Berlin, Dresden, Mnchen, Sverige og Norge14.
I lpet av de siste rene av sitt liv utfrte han skulpturene beregnet p Monument to Work. Prosjekt som frst vil bli reist i Laeken etter hans dd.
Auguste Rodin sa om ham: Constantin Meunier er en beundringsverdig mann. Han har Millets storhet. Han er en av rhundrets strste kunstnere15. Meunier er ogs medlem av International Society of Sculptors, Painters and Gravers som Rodin leder16.
En samling av verkene hans oppbevares i Ixelles p Constantin-Meunier-museet som ligger i kunstnerens atelier. Bronsene hans pryder torg og parker i Belgia og Europa.
Han er frimurer og er medlem av logen Les Amis philanthropes du Grand Orient de Belgique.
Constantin Meunier dde i sitt hjem, rue de l'Abbaye nr. 59 i Ixelles 4. april 1905, 74 r gammel. Tre dager senere, etter en religis seremoni ved Sainte-Croix-kirken i Ixelles, ble han hytidelig gravlagt p Ixelles-kirkegrden i nrvr av en rekke personligheter fra de kunstneriske sfrene.
Verket er signert bak ved foten av tanktoppen
har noen flekker, se bilder
Ml: total hyde 47 cm bredde 20 cm. x 20 cm
Auksjonsresultater for Constantin Emile MEUNIER i Sculpture-Volume:
tank topp
Tank Top
Bronse
48 cm
Estimat: 500 - 700
Hammerslag: 1.100
14.05.2023
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 110)
tank topp
Tank Top
Bronse
49,5 cm
Estimat: 2720 - 3627
Hammerslag: 1.861
15.10.1998
Christie's
+ info (lot nr. 156)
tank topp
Tank topp.
Bronse
48 cm
Estimat: 700 - 900
Hammerslag: 1.100
22.01.2013
Horta
+ informasjon (lot nr. 456)
tank topp
Tank topp.
Bronse
49 cm
Estimat: 800 - 1000
Hammerslag: 800
07.12.2010
Horta
+ informasjon (lot nr. 498)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Frankrike
FINN-kode | 397837314 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 22:06 |